دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1398 - 10:12

هدیه دانشمند آمریکایی به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران+ عکس

یک استاد دانشگاه هاروارد مجموعه ارزشمندی از کتاب با موضوع «عمر خیام» را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهداء کرد.
کد خبر : 430618
efefeff7-2671-49b5-ae93-487cc1a0cfff.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، مجموعه بزرگی بیش از 190 عنوان از ویراست‌های رباعیات خیام، مطالعات، نگارگری‌ها، زندگینامه‌ها و آثار مکتوب دیگری که بر اساس «نسخه چاپی ادوارد فیتزجرالد» از «رباعیات خیام» بوده است، توسط دکتر «جولین اف.(پت) مک‌دونالد» و با مساعدت «مرکز مطالعات اسلام و خاورمیانه واشنگتن دی سی» به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا شده است.


گفتنی است، «مک‌دونالد» متولد سال ١٩٢٦ میلادی است و به مدت دو سال (١٩٥٥-١٩٥٧) به عنوان معاون کنسول سفارت آمریکا در تبریز حضور داشته است. تدریس هم‌زمان ادبیات انگلیسی در دانشگاه تبریز و آشنایی با اساتید ادبیات فارسی، مقدمه آشنایی ایشان با عمر خیام نیشابوری را فراهم کرده است.


جولین اف.(پت) مک‌دونالد فارغ‌التحصیل رشته مطالعات منطقه‌ای اتحاد جماهیر شوروی در مقطع فوق لیسانس بوده است که در سال ١٩٦٤ پس از ترک وزارت خارجه به ادامه تحصیل در رشته مدیریت تعلیم و تربیت پرداخته و در سال ١٩٦٩ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه ‌هاروارد شده است.



مجموعه اهداشده از سوی او، یک مجموعه باارزش است که شامل کتاب‌های چاپ‌شده در بلاد فرنگ پس از ترجمه فیتزجرالد از رباعیات عمر خیام است. این مجموعه شامل آثاری است که از اواخر قرن نوزدهم تاکنون بر محور چاپ فیتزجرالد از رباعیات منتشر شده است. این کتاب‌ها به‌زودی و پس از فهرست‌نویسی در قفسه‌های ویژه‌ای گذاشته شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب کتابخوانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته