نشست خبری اعتراضی اعضای هیأت مدیره علیه مدیرعامل/ برای ایرج راد نهادینه شده که او خود خانه تئاتر است
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، یاراحمدی در نشست خبری اعضای جدید هیأت مدیره خانه تئاتر گفت: «خانه تئاتر سالها پیش در شرایطی شکل گرفت که نمیدانست باید چه ساز و کاری داشته باشد بنابراین اساسنامه و مصوبه نیمبندی تشکیل شد و در حالی که سیستم معناداری نداشت تاسیس شد. در طول این سالها بسیاری از کارها که به عنوان تکلیفی بر عهده خانه تئاتر بود مورد پیگیری قرار نگرفت و فعالیتها از قرارداد تیپ و بیمه بالا نرفت.»
وی ادامه داد: «ما به عنوان اعضای خانه تئاتر به این فکر افتادیم که این سوال را مطرح کنیم که برای رفع مشکلات موجود باید چه کاری انجام دهیم؟ همین امر باعث شد که در این راستا تمام دوستان در هیأت مدیره به این فکر کنند که ساختار فعلی کافی نیست. بنابراین اولین اقدام تشکیل هیأت مدیره کارآمد و قوی بود. هیأت مدیره روند پیش به سوی آینده را بررسی کرد تا جریانی که در حال شکل گیری است را عادلانه کند. در این راه مسائلی بوجود آمد که مانعی برای ادامه فعالیت اعضا شد.»
علیرضا نادری در این نشست خبری گفت: «در فروردین سال 1393 با حمایت 7 انجمن (کانون نمایشنامه نویسان، کانون کارگردانان، کانون طراحان صحنه، کانون طراحان گریم و ماسک، کانون منتقدان، کانون عکاسان، کانون تئاتر خیابانی) هسته 5 نفرهای شکل گرفت. ما با پرهیز از روزمرگی وارد انتخابات شدیم و 4 نفر به هیأت مدیره ورود پیدا کرد که شامل 3 نفر در هسته مرکزی و یک نفر به عنوان عضو علیالبدل بود. این گروه با هدف نگاه به آینده وارد خانه تئاتر شد و خود را مسئول و موظف میداشت تا در فعالیتهای صنفی شرکت کنند.»
ما میخواستیم گامهای تازهتری برداریم
وی در سخنانش اظهار کرد: «این نگاه باعث شد به محض ورود، کار مطالعاتی مبنی بر اینکه چه باید کرد را آغاز کنیم. ما میخواستیم گامهای تازهتری برداریم و در این راه به دو حوزه دقت کردیم که یکی اصلاح درون ساختار خانه تئاتر بود و دیگری پردازش ایدهای برای بیرون از خانه تئاتر.»
نادری با تاکید بر اینکه اگر خانه تئاتر تصمیم داشته باشد تا برای آینده برنامهریزی کند راهی جز این ندارد که برنامهریزی درست و ساختار مناسبی را در دستورکار خود در نظر گیرد، عنوان کرد: «ما برای بهروز کردن خود مصوبه تشکیل کارگروه بهسازی خانه تئاتر را تشکیل دادیم که به جای تصمیم فردی خرد جمعی را جایگزین کرده است. همچنین در بخش رفع مسائل بیرونی و آنچه به جامعه تئاتر مربوط میشود به حوزه سختافزاری و سیستم تولید اندیشیدهایم و طرحی با عنوان توسعه و گسترش را طراحی کردهایم.»
ایجاد تغییرات برای تحولاتی جدید
وی تشریح کرد: «من در آغاز کار تصورم این بود که به یک صنف وارد میشوم و برایم درباره کاری که میکنیم و نه جایی که هستیم مهم بود. چراکه یقین داشتم وضعیت تئاتر ایران به یک موقعیت ثابت تبدیل شده است. ما فکر میکردیم که با ورودمان تغییراتی ایجاد خواهیم کرد که منجر به تحولاتی خواهد شد. ما در راستای تحقق این اهداف مطالعات زیادی انجام دادیم که محدود به کتاب نبود بلکه ما انسان ها را هم مورد بررسی قرار دادیم. شرط ما در این هیأت مدیره این بود که به گذشته برنگردیم و حقوق افراد را برخود ترجیح دهیم.»
خانه تئاتر سازمانی عقبافتاده و عقب مانده است
وی در ادامه به حضور نداشتن اعضای هیأت مدیره از سه ماه گذشته در جلسات خانه تئاتر اشاره کرد و گفت: «خانه تئاتر سازمانی عقبافتاده و عقب مانده است البته این کلام نه تنها توهین به کسی نیست بلکه احترام به کسانی است که سالها خانه تئاتر را حفظ کردند اگرچه هیچ کوشش فکری و کشفی درباره نقاط ضعف خانه تئاتر نشده است.»
خانه تئاتر زیر سطح استاندارد است
نادری عنوان کرد: «طبق جدولی که بر اساس نظرسنجی و مصاحبه با آدمهای امروز و گذشته و همچنین مدیران فرهنگی شکل گرفته است خانه تئاتر زیر سطح استاندارد است یعنی دچار نقص اساسی است. خانه تئاتر تشخص خود را از دست داده است.»
این عضو هیأت مدیره خانه تئاتر همچنین با بیان اینکه خانه تئاتر باید نماینده واقعی خانواده تئاتر باشد، تصریح کرد: «خانه تئاتر به 14 اصل خود وفادار نبوده و نیست بلکه مدام تنها درگیر مسئله مهم بیمه است اما این تنها کافی نیست. برنامه اخیر خانه تئاتر گسترش آن در سطح کشور است.»
مهمترین مشکل خانه تئاتر بازرسی آن است
وی ضمن تاکید بر اینکه خانه تئاتر از تدوین آییننامه داخلی عاجز است، اظهار کرد: «راه حل نجات خانه تئاتر بازگشت به برنامههایی است که اساسنامه مشخص می کند. خانه تئاتر در حل مسائل روزمره خود کماکان درگیر است. مهمترین مشکل خانه تئاتر بازرسی آن است چراکه کمیته بازرسی ندارد، خانه تئاتر در حوزه درآمدسازی، رفاه، آموزش و مسائل حقوقی نیز عملکرد ضعیفی داشته است.»
نادری همچنین درخصوص نتایج مکاتباتی که با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری انجام شده تشریح کرد: «اصولاً تغییرات یا حمایتی است یا خنثی و یا تخاصمی؛ که ما در جریان فعالیتهایی که داشتیم با دسته سوم تغییرات روبهرو بودهایم. ما در گفتوگو با دولت با مشکلات زیادی روبه رو شدیم و بعد دیدیم که کارشکنیها علیه مصوبه در حال اتفاق است. دولت موظف بوده که از صنف شدن خانه تئاتر حمایت کند و ما به دنبال زیرساخت بودیم تا برنامهها را اجرایی کنیم در حالی که برخوردها تخاصمی بود به طوریکه در جلسه معاون اول رئیس جمهوری مدیرعامل و اعضا شرکت نکردند و یا عدهای نسبت به تغییرات مخالفتهایی را از خود نشان دادند. تصویب اعتبار 390 میلیونی چه ایرادی دارد که ما به خیانت و فروش به دولت متهم شدیم و تلاشهایمان به بنبست رسید.»
وی انتقاد کرد: «متأسفانه برخیها فکر میکنند که با نبود ایرج راد دیگر خانه تئاتری نیست. بسیاری از افراد شفافسازی امور مالی و اداری و برنامهها را چیزی معادل نبودن راد میدانند در حالی که هدف ما اجرای برنامههایی است که اتفاقاً به نفع همه است. روابط عمومی خانه تئاتر با اینکه آدم روسفیدی است ولی اهدافش به عهد بوق باز میگردد. خانه تئاتر میخواهد به روش کمیته امدادی اعضای خود را اداره کند و حتی بیماران عضو در این خانه مورد تحقیر قرار میگیرند و کارت بیمه آنها به عنوان کارت بازی استفاده میشود در حالی که ما گفتیم اگر اشتغالزایی انجام شود هنرمند قدرتمند خواهد شد و نیاز به گدایی برای بیمه نخواهید بود.»
وی با اشاره به اینکه بسیاری از راهکارها و برنامههای ما در خانه تئاتر مورد تمسخر قرار گرفت، عنوان کرد: «دلیل اجرایی نشدن و قبول نکردن برنامهها این بود که افراد تغییرات را معادل نبود خود می دانستند. با وجود اینکه راهکارهای ارائه شده ما هسته بدبختی را میشکست، مورد تمسخر قرار گرفت.»
نادری در انتقاد به عملکرد ایرج راد تشریح کرد: «برای ایرج راد نیز نهادینه شده که او خود خانه تئاتر است چراکه 99 درصد تصمیمات باید توسط او گرفته شود. او مدام در حال رفتن است و دیگر عشقی هم به خانه تئاتر ندارد. ایرج راد انسان پاکی است ولی این شرط اولیه است اما برای مدیریت درست کافی نیست. همچنین در بحث تعاونی مسکن که ما چندان به آن ورود پیدا نکردیم، متوجه شدهایم که ماجرا با اختلاس روبهرو شده است. تمامی این مسائل شفافسازی نشده و با پنهانکاری همراه بوده است.»
انتهای پیام/