تأثیر مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی
به گزارش خبرنگار حوزه پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه دفاع امیر عسگری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در خصوص تأثیر مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی با موضوع «تأثیر استقرار مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی» با حضور زادالله فتحی استاد راهنما و داوری غلامرضا زمردیان و فرهاد حنیفی جلسه دفاع این پایاننامه برگزار شد. در این جلسه عسگری، پایاننامه خود را ارائه داد و به معرفی بخشها و سرفصلهای این پایاننامه پرداخت.
این پایاننامه در پنج بخش (بیان مسئله، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیات تحقیق و پیشینه آن) تقسیمشده است. با توجه به اهمیت رویکرد اقتصاد مقاومتی در اقتصاد کلان کشور و تمرکز دولت بر اجرایی ساختن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بازارهای پول و سرمایه، امروزه بهرهوری و بهبود عملکرد مالی سازمانها، بیشازپیش موردتوجه قرارگرفته است.
بر اساس این پایاننامه سازمانها، باید به چرخشی استراتژیک روی بیاورند و تعاریف جدیدی از حوزههای نوین کسبوکار و رویکردهای جدید متناسب با فضای جدید اقتصادی را عرضه کنند. در فضای جدید کسبوکار، سازمان موفق، سازمانی است؛ که در دوران گذار اقتصادی، طرح تحول جامع و تمامعیاری را بهگونهای مؤثر، و البته با فوریت تمام، برنامهریزی؛ و مهمتر اینکه، آن را با موفقیت، عملیاتی کند.
هدف سازمانها در جامعه کنونی: ارتقای کیفیت مدیریت به یک تحول بنیادی
هنگامیکه ابعاد تحول، گسترده شده و مفاهیمی همچون کارایی، کیفیت، پایداری و پاسخگویی به مشتریان را در برگیرد، از آن بهعنوان تحول بنیادین یاد میشود. در این عرصه؛ حسابداری مدیریت بهعنوان یکی از شاخههای علم حسابداری بیشازپیش موردتوجه قرارگرفته است و سازمانها سعی بر آن دارند تا با بهکارگیری تکنیکهای مختلف آن، ضمن ارتقای کیفیت مدیریت به یک تحول بنیادین دست یابند.
فشار رقابتی محیط تجاری باعث میشود سازمانهای بسیاری تأکید عملیاتی خود را از یک رویکرد تولید محور به یک رویکرد بازار محور تغییر دهند که رضایت مشتری را با بالاترین اولویت تطبیق میدهد.
کیفیت کلید ارتقای کیفیت مدیریت
درعینحال، تجارتهای بسیاری با پذیرفتن مفاهیم بهبود کیفیت و مدیریت کیفیت جامع، به رقابت واکنش نشان میدهند؛ که از این امر حمایت میکند که شرکتها نگرشها، عملیات و اصول عملیاتی سازمانی را به برآورده کردن و به خواستههای مشتری ربط میدهند. همچنین شرکتها از کیفیت بهعنوان ابزاری برای رسیدن به این هدف بهرهبرداری میکنند.
در همین راستا، مدیریت کیفیت جامع عنوان یکی از تکنیکهای حسابداری مدیریت ازجمله نظامهای پرطرفداری است که سازمانها برای رسیدن به سطح بالایی از کیفیت و کاهش هزینههای مربوط از آن بهره میبرند.
بیان مسئله مدیریت کیفیت بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی
مدیریت کیفیت فراگیر یکی از کاملترین فلسفههای مدیریتی است که به نحو شایستهای مباحث کیفیت و رضایت مشتری را در بردارد. در دنیای امروز که از یک سو رقابتهای ملی، منطقهای و بینالمللی تنگاتنگ است و از سوی دیگر تغییر و تحول در فنّاوری، نیاز بازار و… سریع مسلماً تجزیهوتحلیل، شناخت صحیح و بهکارگیری مناسب مباحثی از قبیل مدیریت کیفیت فراگیر میتواند بسیار راهگشا باشد. از نکات برجسته و ممتاز بحث مدیریت کیفیت فراگیر این است که بسیاری از فنون و روشهای مرتبط با مسائل مدیریتی و کیفیتی را بهطور جامع و با تلفیقی مناسب و بهصورت یکپارچه در خود جایداده است.
هدف اصلی هر نهاد، عملکرد مالی
امروزه شرکتها با رقبای قویتری نسبت به گذشته مواجهاند و عملکرد مالی هدف اصلی هر نهادی است پس هر سازمانی میخواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد در دنیای امروز سازمانها در هر محیطی نیازمند بهبود عملکرد هستند و باید تمام تلاش خود را در جهت دستیابی به تعالی عملکرد بکار گیرند.
بنابراین یکی از مهمترین ابزارهای مناسب برای ایجاد سازمانی پویا و هدفمند که در محیطهای چالشی بتواند پایداری و ماهیت رقابتی خود را حفظ کند، بهکارگیری الگوهای نوین مدیریتی به خصوص مدیریت کیفیت جامع است. سیستم مدیریت کیفیت جامع دربرگیرنده الزاماتی برای ایجاد، استقرار، اجرا و برقرار نگهداشتن سیستم مدیریت کیفیت است بهگونهای که اگر لازم باشد تا قابلیت سازمان در استقرار سیستم مدیریت کیفیت به اثبات برسد بتوان آن را ارزیابی کرد. هدف تحقیق حاضر پاسخگویی به این سؤال اصلی است که تأثیر استقرار سیستم کنترل کیفیت فراگیر بر روی عملکرد مالی شرکتهای تولیدی است؟
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
سازمانها و صنایع در جهت پیشرو بودن در فعالیتهای خود و تقویت بنیه مالی و اقتصادی باید از سیستمهای نوین مدیریتی استفاده کنند. این موضوع خود مستلزم کسب دانش از سیستمهای مدیریتی روز جهانی است. مدیران از طریق بهبود کیفیت میتوانند باعث کاهش تأخیرها، کاهش هزینهها و بهبود در عملکرد سازمانها و صنایع خود باشند. مدیریت کیفیت جامع، بهعنوان یک رویکرد بهبود کیفیت فراگیر، برای شرکتهایی باهدف بهبود عملکرد ازلحاظ کیفیت و نوآوری در دو دهه گذشته مطرحشده است.
سازمانهایی که از مدیریت کیفیت جامع استفاده میکنند، منافع بسیاری ازجمله تولید محصولات باکیفیت بالاتر، رضایت بیشتر مشتریان، کاهش هزینهها، بهبود مالی، کیفیت و نوآوری در عملکرد، و علاوه بر اینها، بهبود رضایت کارکنان نصیب آنان میشود.
طی سالیان گذشته در کشورهای مختلف جهان به سازمانهایی که از طریق اجرای مدل مدیریت کیفیت جامع، به بهبودهای چشمگیری در کیفیت و عملکرد خود دست مییابند. بنابراین با توجه به تأثیرات مثبت مدیریت کیفیت جامع لازم و ضروری به نظر میرسد تا تحقیقات گستردهتری در این خصوص انجام پذیرد
هفت فرضیه فرعی:
بین رهبری و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی رابطه معناداری وجود دارد.
بین بهبود مستمر و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی رابطه معناداری وجود دارد
بین مشارکت داخلی و خارجی و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی رابطه معناداری وجود دارد
بین تمرکز بر مشتری و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی رابطه معناداری وجود دارد
بین مدیریت فرایند و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی رابطه معناداری وجود دارد
بین دستاوردهای کارکنان و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی رابطه معناداری وجود دارد
بین یادگیری و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی رابطه معناداری وجود دارد.
پیشنهادهای بر خواسته از تحقیق
1- پیشنهاد میشود که سازمانهای موردمطالعه بجای مدیریت به رهبری سازمانها توجه کند.
2- پیشنهاد میشود که سازمانهای موردمطالعه با روشهای مختلف به دنبال بهبود بخشهای استراتژیک سازمان باشند.
3- پیشنهاد میشود که سازمانهای موردمطالعه به آموزش کارکنان توجه بیشتری نمایند.
4- پیشنهاد میشود که سازمانهای موردمطالعه به موضوع مدیریت ارتباط با مشتریان توجه ویژهای داشته باشد.
5- پیشنهاد میشود که سازمانهای موردمطالعه با ابزارهای مختلف مانند مهندسی مجدد و .... به بهبود فرایندهای سازمان توجه نمایند.
6- پیشنهاد میشود که سازمانهای موردمطالعه از خلاقیت و نوآوریهای کارکنان استقبال نموده و تقدیر به عملآورند.
7- پیشنهاد میشود که سازمانهای موردمطالعه فرهنگ رشد و یادگیری را در سازمان تقویت کند.
امیر عسگری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: تعیین رابطه بین رهبری و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی، تعیین رابطه بین بهبود مستمر و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی، تعیین رابطه بین مشارکت داخلی و خارجی و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی، تعیین رابطه بین تمرکز بر مشتری و عملکرد مالی شرکتهای تولیدی از جمله اهداف این پژوهش بوده است.
وی افزود: متغیر وابسته این پایاننامه عملکرد مالی و متغیر مستقل آن رهبری، بهبود مستمر، مشارکت داخلی و خارجی، تمرکز بر مشتری، مدیریت فرایند، دستاوردهای کارکنان و یادگیری است.
این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اذعان کرد: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی بوده و در جستجوی دستیابی به یک هدف عملی است و ازنظر روش حل مسئله پژوهش و گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است.
عسگری در خصوص جامعه آماری پایاننامه خود گفت: جامعه آماری این پایاننامه شامل کلیه شرکتهای تولیدی بورس اوراق بهادار استان تهران میباشند که طی بررسیهای بهعملآمده 241 شرکت هستند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که دارای صفات و خصوصیات کموبیش مشترکی هستند، ادامه داد: به خاطر همین صفات و خصوصیات مشترک، آنها را باهم تحت مطالعه قرار میدهند. این افراد جامعه آماری یا توده آماری نامیده میشود.
این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که فرمودند: «اندیشهها را به یکدیگر پیوند بزنید تا درستی و حقیقت از آنها متولدشود»، خاطرنشان کرد: بنابراین جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل مدیران، کارشناسان و کارمندان شرکت تولیدی موجود در بورس اوراق بهادار تهران است که طی بررسیهای بهعملآمده 241 شرکت هستند و همچنین از دادههای و اهرمهای مالی این شرکتها است.
وی گفت: در تحقیق حاضر در فصل اول به بررسی کلیات تحقیق اعم از بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق و... پرداخته شد و جهت روشن شدن مفاهیم موضوع به بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات صورت گرفت و در ادامه به بررسی روششناسی تحقیق پرداخته و در فصل چهارم به تجزیهوتحلیل اطلاعات جمعآوریشده اقدام کرده و در این فصل نیز میخواهیم به جمع از فصل قبلی و نتیجهگیری، پیشنهادهای و محدودیتها را بیان کردهام.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/