دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امروز در جشنواره موسیقی فجر

ناصر نظر: موسیقی کودک در جشنواره امسال بیشتر به‌چشم می‌آید

گروه «پارس» به سرپرستی ناصر نظر عصرگاه امروز (بیست‌ونهم بهمن‌ماه) ساعت 18/15 در ایوان شمس به‌روی صحنه رفت.
کد خبر : 4301

ناصر نظر سرپرست گروه «پارس» در آستانه اجرای کنسرت خود در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «یکی از نقاط قوت جشنواره موسیقی فجر امسال این است که به بخش کودک ونوجوان در مقایسه با سال‌های گذشته اهمیت بیشتری داده شده است. درواقع تصورمی‌کنم، همین که دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی فجر در پررنگ کردن این حیطه کوشیده‌اند خود امری قابل ستایش به‌شمار می‌رود».


او اضافه کرد: «هرسال به هنگام برگزاری جشنواره موسیقی فجر، بخش موسیقی کودک ونوجوان در بطن جشنواره مفقود بود و آن‌طور که شایسته این بخش است نسبت به آن توجه و حمایتی صورت نمی‌گرفت. اما امسال برخلاف سال‌های دیگر همان‌طور که اشاره کردم حمایت خوبی نسبت به این مقوله صورت گرفته است. این مسئله نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران فرهنگی ما اهمیت و جایگاه موسیقی کودک ونوجوان را بیش از گذشته دریافته‌اند».‌


سرپرست گروه «پارس» ادامه داد: «گروه «پارس» از معدود گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان است که در طول سال دوبار به اجرای برنامه می‌پردازد، یکی روز شانزده مهرماه که روز جهانی کودک به شمار می‌رود و دیگر در جشنواره‌های موسیقی فجر. یکی از وجه افتراق برنامه‌های این گروه با سال‌های گذشته دراین است که امسال به واسطه قطعات چهارصدایی که دراین کنسرت اجرا کردیم از گروه کر و همین‌طور هنرمندانی که دوره کودکی و نوجوانی را پشت سر گذرانده‌اند و به‌نوعی در عنفوان جوانی هستند نیز کمک گرفته‌ایم».


او اضافه کرد: «مشارکت جوانان در کنسرت گروه پارس، امسال یکی از حرکت‌های نوین این گروه به شمار می‌رود که امیدوارم مورد توجه مخاطبان نیز قرار بگیرد. از این‌ها گذشته در کنسرت امشب، گروه «پارس» به یاد ثمین باغچه‌بان و به‌مناسبت سالروز درگذشت او نیز برنامه‌ای اجرا کردیم و قطعاتی از آلبوم «رنگین کمان» این هنرمند از سوی کودکان و نوجوانان اجرا شد.»


او افزود: «یکی از سازهایی که امشب در کنسرت گروه «پارس» به چشم می خورد، ساز هارپ یا چنگ است که به شکل گروه نوازی مورد استفاده قرارگرفت. درواقع، هریک از نوازندگان چنگ در فواصل مختلف اجرا، بخش‌های متنوعی از موسیقی کلاسیک را نواختند.»


نظر در پاسخ به این سوال که آیا از سالن ایوان شمس که برای اجرای کنسرت در اختیار گروه «پارس» گذاشته شده است رضایت دارید یا خیر گفت: «همین که به بخش موسیقی کودک و نوجوان در بطن جشنواره پرداخته شده، اتفاق خوشایندی است. اگرچه برای ما تالار وحدت در اولویت اجرا بوده و ما هم تمایل داریم به تبع سایر گروه‌ها دراین سالن به اجرای کنسرت بپردازیم».


او اضافه کرد: « با این حال محدودیت‌های جشنواره موسیقی فجر را هم درک می‌کنیم و می‌دانیم که دست‌اندرکاران جشنواره نیز با تراکم گروه‌های موسیقی روبه رو هستند. سال گذشته برای اجرای کنسرت در جشنواره، سالن اریکه ایرانیان را در اختیار ما گذاشتند که به لحاظ امکانات نامناسب بود و بچه‌ها برای اجرا دراین سالن با مشکلات زیادی مواجه شدند، اما سالن ایوان شمس به لحاظ صدادهی و امکانات مطلوب ارزیابی می‌شود.


قطعه «آزادی» اثر گلنوش خالقی و «ایران» اثر لوریس چکناواریان برخی از قطعاتی است که امشب از سوی گروه «پارس» اجرا شد. سرپرستی گروه کر دراین کنسرت نیز برعهده علیرضا شفقی‌نژاد بوده است.


گزارش: آزاده صالحی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته