دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1398 - 14:18

ظریف: راهکار بنیادین ایران برای مواجهه با فشار حداکثری آمریکا، مقاومت حداکثری است

وزیر امور خارجه با تصریح بر نقض قطعنامه 2231 از سوی آمریکا اظهار کرد که اولین راهکار اساسی جمهوری اسلامی در برابر فشار حداکثری کاخ سفید، مقاومت حداکثری است.
کد خبر : 429927
d12ab5ee-238a-4123-afb2-6f14b47b378f.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف طی سخنانی در «کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» که در دانشگاه الزهرا برگزار شد با تشریح سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان و تعریف دو عبارت "تحریم" و "تروریسم اقتصادی" و با بیان این نکته که استفاده از واژه "تحریم" برای اقدامات ایالات‌متحده آمریکا مبنای حقوقی ندارد اظهار کرد اقدامات این کشور نه‌تنها ناقض برجام که ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است و نه‌تنها برای اجرای قانون نیست بلکه برای نقض قانون و استفاده غیرحقوقی این کشور از یک عنوان حقوقی است.


وزیر امور خارجه با اشاره به این سخن وزیر خارجه آمریکا که اگر مردم ایران می‌خواهند غذا برای خوردن داشته باشند باید دولتشان را وادار به تغییر سیاست‌هایش بکنند، عنوان کرد که گرسنگی دادن از مصادیق جنایات جنگی و تروریسم نیز از مصادیق جرم بین‌المللی است. این اقدام آمریکا نه‌تنها حائز شرایط حقوقی تحریم نیست بلکه دربردارنده شرایط حقوقی برای تروریسم اقتصادی است و تروریسم و جنگ اقتصادی به دلیل اینکه هدف اصلی آن‌ها شهروندان غیرنظامی هستند جنایت جنگی محسوب می‌شود.


مقاومت حداکثری در مقابل فشار حداکثری


رئیس دستگاه دیپلماسی راهکار نخست و بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم را برای مواجهه با فشار حداکثری ایالات‌متحده آمریکا، مقاومت حداکثری دانست و ضمن توجه به اتکای به داخل و توانمندی‌های داخلی به‌عنوان جلوه‌های این مقاومت، اظهار داشت توانمندی‌های کشور در این مسیر در حال افزایش است.


وزیر امور خارجه کشورمان به حداقل رساندن تنش‌های غیرضروری در روابط با سایر دولت‌ها و به‌ویژه همسایگان با رعایت اصول حکمت، عزت و مصلحت را از راه‌های مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا دانست و اظهار کرد باید معتقد و ملتزم باشیم که توان ملی خود را بر روی هدف آنی یعنی مقابله با "تروریسم اقتصادی " آمریکا و عبور از این شرایط متمرکز کنیم.


ظریف ضرورت هشیاری و دقت در مقابله با اقدامات آمریکا را یادآور شد و عنوان کرد اجازه ندهیم آمریکا سیاست‌های خصمانه و غیرقانونی خود علیه ایران را به موضوع و موضع جامع بین‌المللی تبدیل کند و صورت‌مسئله و تروریسم اقتصادی یک‌جانبه خود علیه ملت ایران را به موضوع مشروع بین‌المللی تغییر دهد.


استفاده از ارزهای ملی برای مقابله با تروریسم اقتصادی


وزیر امور خارجه کشورمان استفاده از ارزهای ملی در مبادلات اقتصادی را یکی دیگر از راه‌های مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا دانست و اظهار کرد ما با بسیاری از کشورها مذاکرات را برای روش‌های پیچیده تهاتری آغاز کرده‌ایم که برخی از موارد به سامان رسیده و برخی نیز در شرف به سامان رسیدن است و سیستم اینستکس را که اروپایی‌ها مطرح کرده‌اند - اگر اروپایی‌ها توان و اراده سیاسی خود را داشته باشند - بر همین مبنا استوار است و این برای آمریکا زنگ خطری است که نزدیک‌ترین دوستان آمریکا لااقل در تئوری و نه در عمل در حال فاصله گرفتن از دلار هستند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته