پیاده روی اربعین یک مدل بسیار خوبی از «گردشگری مذهبی» است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، علیاصغر جعفری در دومین «دوره تخصصی آموزشی منتخب دبیران کانونهای گردشگری محلات»، با اشاره به راهپیمایی اربعین حسینی اظهار کرد: در ایام ماه صفر و اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) قرار داریم، راهپیمایی اربعین یک رویداد بسیار بزرگ است که هرسال بر عظمت آن افزوده میشود.
وی افزود: به نظرم این رویداد بزرگ با حوزه گردشگری مرتبط است، اگر پیادهروی اربعین حسینی (ع) را از لحاظ گردشگری و فعالیت جمعی نگاه کنیم، من آن را یک حادثه بینظیر معرفی میکنم که در جهان اتفاق میافتد. 25 میلیون نفر از نقاط مختلف جهان برای راهپیمایی معنوی از شهر و کشور خود دل بریده و خود را به حرم با صفای اباعبدالله الحسین(ع) میرسانند و مسیری را با پای پیاده طی میکنند.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در این رویداد بزرگ معنوی تعامل فرهنگی، ارتباطی، احساسی بین اقوام، کشورها و ملیتها رخ میدهد و این اتفاق یک ظرفیت بزرگ و یک پارادایم فکری دارد که هر روز به عمق و عظمت آن افزوده می شود. فرهنگ مردم عراق در پذیرایی از گردشگران مذهبی بینظیر است. افرادی هستند که برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) در طول سال کار و تلاش میکنند و پولی را جمع میکنند تا در ایام ماه صفر و اربعین به راهپیمایی عظیم و گردشگری مذهبی بیایید و چنین شور و شوق انسانها را در هیچ کجای این کره خاکی نمیبینید.
جعفری عنوان کرد: افرادی هستند که با درآمد کم در طول سال اندوخته مالی اندکی را جمع میکنند تا در مراسم اربعین حسینی (ع) پسانداز خود را برای خدمت به زائران کربلای معلی هزینه کنند.
وی افزود: هر سال مردم عراق با اشتیاق به سمت گردشگران مذهبی میآیند و آنها را به منازل خود دعوت میکنند؛ هر چه در منزل دارند در طبق اخلاص میگذارند و بهصورت رایگان تقدیم زائران میکنند، این وقایع یک الگو و یک مدل بسیار خوبی از گردشگری مذهبی با اتکا به معنویت اباعبدالله الحسین (ع) است.
جعفری با بیان اینکه شناخت صنعت گردشگری برای دبیران کانونهای گردشگری محلات بسیار مهم است، اظهار کرد: در شرایط فعلی که تحریمها در جامعه امروز ما حاکم است و دشمن تلاش میکند با فشار حداکثری تحریمها را بر ما تحمیل کند، یکی از راههای برون رفت از این شرایط رونق «گردشگری» است.
وی اضافه کرد: صنعت گردشگری میتواند ظرفیتساز شود. طبق آمارهای موجود هر گردشگر خارجی که وارد کشور می شود، بین 1200 تا1500 دلار به صورت مستقیم هزینه میکند، چیزی برابر با 30 الی 35 بشکه نفت، یکی از موضوعات مهم مورد بحث در صنعت گردشگری ایجاد چرخه در اقتصاد خرد است، در اقتصاد کلان معمولا به یک برنامه ریزی، سرمایهگذاری زیاد و بلند مدت و پیچیده نیازمند هستیم اما اقتصاد خرد به مردم مربوط میشود که صنایع کوچک را تقویت میکنند و چرخه اقتصاد خرد مردمی همه بخشهای اقتصادی کشور را به گردش درمیآورد.
جعفری عنوان کرد: صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است. کشور ما امروز یکی از 12 کشوری است که در حوزه گردشگری صاحب تاریخ و تمدن و فرهنگ است. در حال حاضر ایران جزو پنج کشوری است که بالاترین دستاوردهای معماری جهان را داراست. در مقایسه با ایران، بسیاری از کشورها از چنین ظرفیتهای گردشگری برخوردار نیستند اما سعی میکنند این ظرفیتها را ایجاد کنند.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک اندیشه ستروگی را به جهان عرضه کردیم و خیلی از آحاد جهان علاقمند هستند، این اندیشه را مشاهده کنند. شهرداری تهران میتواند متولی حوزه گردشگری در کشور باشد؛ هیچ مجموعهای به اندازه شهرداری قدرت و ظرفیت در این حوزه را ندارد.
وی افزود: برگزاری دورههای آموزش تخصصی منتخب دبیران کانونهای گردشگری محلات کار بسیار مهمی است که نیازمند به سازماندهی دقیق، آموزش صحیح، رویکرد و افق مناسب است. باید در این عرصه هوشمندانه عمل کنیم، صنعت گردشگری میتواند اقتصاد تهران را متحول کند و تحول اقتصاد پایتخت چه بسا میتواند اقتصاد کشور را هم تحت تأثیر قرار دهد.
انتهای پیام/4127/4046/
انتهای پیام/