دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1394 - 13:10
در گفت‌وگو با آنا

بهنام یخچالی: هنوز شانس صعود به المپیک را داریم/ انتقاد‌ها از بائرمن غیرمنصفانه است

ملی‌پوش بسکتبال ایران گفت: برگزاری مناسب اردوهای تیم ملی می‌تواند کمک زیادی به تیم ملی کند تا بتوانیم سهمیه المپیک را در رقابت‌های جام بین قاره‌ای به دست آوریم.
کد خبر : 42959

بهنام یخچالی در گفتگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا،‌ در خصوص رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا در چین که با کسب مقام سومی ایران به پایان رسید، گفت:«هدف اصلی ما در این رقابت‌ها کسب مقام نخست بود تا سهمیه المپیک ریودوژانیرو را با قهرمانی آسیا به دست آوریم. همه می‌دانستیم که رسیدن به چنین رتبه‌ای آسان نیست و به همین خاطر تمامی اعضای تیم حداکثر سعی‌مان را کردیم تا این مهم حاصل شود.»


وی افزود: «با وجود اینکه بیش از دو ماه فرصت نداشتیم تا برای این رقابت‌ها آماده شویم ولی با حضور مربی خوبی مثل درک بائرمن تمرینات فشرده و منظمی را پشت سر گذاشتیم. حضور در تورنمنت اطلس چین، بازی های دوستانه‌ای که در آلمان برگزار کردیم و شرکت در رقابت‌های ویلیام جونز که با قهرمانی‌مان پایان یافت کمک شایانی به آماده‌سازی تیم ملی کرد ولی به رغم آنکه هیچ کدام از اعضای تیم کم کاری نداشتند ولی موفق نشدیم که قهرمان مسابقات جام ملت‌ها شویم.»


بسکتبالیست تیم ملی در پاسخ به این سوال که دیر برگزار کردن اردوهای تیم ملی تا چه اندازه در از دست رفتن قهرمانی آسیا موثر بود؟ جواب داد: «به نظرم وقت مناسبی نیست که بخواهیم در خصوص از دست رفتن قهرمانی صحبت کنیم. در هر صورت پس از پایان لیگ وضعیت ریاست فدراسیون مشخص نشده بود و متعاقبا تکلیف سرمربی جدید تیم ملی مشخص نبود. خوب این موضوع باعث شد برپایی اردوهای تیم ملی به تعویق بیفتد. با این حال پس از مشخص شدن رییس فدراسیون خیلی زود وضعیت سرمربی معلوم شد و و ما با انجام تمرینات بسیار خوبی موفق به ارائه بازی‌های تماشاگرپسندی شدیم.»


یخچالی در مورد اینکه تیم ملی بسکتبال چگونه می تواند سهمیه لازم برای حضور در رقابت‌های المپیک سال آینده را به دست آورد، یادآور شد: «تا آنجایی که می‌دانم 17 تا 18 تیم هستند که شانس آن را دارند که به بازی‌های المپیک راه یابند. این تیم‌ها باید در مسابقان جام بین قاره‌ای با یکدیگر به رقابت بپردازند تا از میان آنها سه تیم راهی برزیل شوند. شیوه برگزاری رقابت‌ها به این صورت است که تیم‌ها به سه گروه 6 تیمی تقسیم می‌شوند و در کشوری که فدراسیون جهانی بسکتبال مشخص می‌کند به رقابت می‌پردازند. تیم‌های اول هر گروه سهمیه حضور در المپیک را به دست می‌‌آورند و امیدوارم که یکی از تیم‌ها ایران باشد.»


وی در مورد اینکه اگر ایران موفق به کسب میزبانی مسابقات جام بین قاره‌ای شود چقدر شانس حضور در المپیک خود را بالا می‌برد، خاطرنشان کرد: «قطعا بخت حضورمان در المپیک به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. ما حمایت تماشاگران‌مان را پیدا می‌کنیم که پشتوانه بسیار خوبی جهت صدرنشینی در این رقابت‌ها است. اگر چین توانست مجوز حضور در المپیک را به دست آورد جدای از تلاش‌های زیادی که برای رسیدن به این افتخار انجام داده بود حمایت همه جانبه هواردارانش را به همراه داشت. در همین دیداری که در مرحله نیمه‌نهایی منجر به شکست ما شد سر و صدای تماشاگران چینی تاثیر زیادی در قضاوت داوران داشت و بسیاری از سوت‌های داوران ناخواسته به سمت چینی‌ها تغییر کرد. امیدوارم با تلاش فدراسیون بسکتبال و با پشتیبانی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، ایران بتواند میزبان این رقابت‌ها شود.»


ملی پوش بسکتبال با اشاره به نقش تاثیرگذار بائرمن در هدایت تیم ملی، انتقادها از او را غیرمنصفانه دانست و تصریح کرد: «از همان روز اولی که بائرمن هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و با ما تمرین کرد تمامی بازیکنان تیم به این نتیجه رسیدند که او یکی از بهترین مربیان خارجی بوده که تا به امروز در ایران مشغول به کار شده است. بائرمن سرمربی تیم ملی آلمان بوده و در همین مدت کوتاه تحول زیادی را در تیم ملی بسکتبال ایجاد کرده است. به نظرم دو ماه حضور در یک تیم سنگ محک مناسبی برای یک مربی نیست و بایستی به او فرصت بیشتری بدهند تا عملکردش را مورد نقد و بررسی قرار دهند. به نظرم اگر بائرمن حمایت شود می‌تواند افتخارات زیادی را برای بسکتبال ایران رقم بزند.»


یخچالی در ادامه با ابراز خوشحالی از یک مرحله‌ای شدن لیگ بسکتبال ایران در رقابت‌های این فصل اظهار داشت:« سال گذشته دو لیگ را پشت‌سر گذاشتیم که باعث شد فشار زیادی را متحمل شویم و در تمامی بازی‌‌ها‌ آماده و سرحال به میدان نیاییم. اما در رقابت‌های این فصل می‌توانیم با ریکاوری مناسبی پس از هر بازی در دیدار بعدی بازی کنیم. اتمام به موقع رقابت‌های لیگ برتر و تصمیمات مناسبی که توسط فدراسیون برای برگزاری اردوهای تیم ملی گرفته خواهد شد، مسلما می‌تواند به تیم ملی کمک کند تا بتوانیم سهمیه المپیک را در جام بین قاره‌ای کسب کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته