«معجزه شفافیت» و «از کجا شروع کنم؟» مخاطبپسند هستند
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اردیبهشت ماه امسال بود که رئیس سازمان صداوسیما در حکمی مرتضی میرباقری را بهعنوان رئیس ستاد رونق تولید سازمان صدا و سیما تعیین کرد. این ستاد از آن تاریخ با برگزاری جلساتی به سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینه تولید برنامههای تلویزیونی بهمنظور رونق تولید و کار آفرینی پرداخته است.
در کنار این سیاستگذاریها، شاهد تولید برنامههایی در راستای همین اهداف نیز بودهایم. یکی از این تولیدات، آیتمهای کوتاه با دو عنوان «معجزه شفافیت» و «از کجا شروع کنم؟» است. معجزه شفافیت به معرفی تجربههای موفق سایر کشورها در حوزه شفافیت اداری و اقتصادی میپردازد و «از کجا شروع کنم؟» نیز آغاز کسبوکارهای مختلف و میزان سرمایه لازم و مسیرهای اداری و قانونی کسب مجوز را به مخاطبان عرضه میکند. این آیتمها در قالب موشنگرافیهای کوتاه و در قالبی جذاب، از تولیدات ستاد رونق تولید است که به نظر میرسد توانسته نظر مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کند.
در همین ارتباط، علی مروی تهیهکننده و مجری برنامههای اقتصادی تلویزیون در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: رویکرد فعلی سازمان صداوسیما در موضوعات اقتصادی نسبت به سالهای قبل تفاوت فاحشی دارد. پیش از این، برنامههای اقتصادی صداوسیما صرفاً یک ناظر و تحلیلگر مسائل اقتصادی بود، اما حالا بیشتر نقش تحلیلگر و مشاور مردم در حوزه مسائل اقتصادی را دارد. در همین راستا، در آیتمهای «از کجا شروع کنم؟» به معرفی کسب و کارهای کوچک میپردازد و به دنبال این است تا اطلاعات اولیه ایجاد یک کسبوکار موفق را داده و مخاطب را به ادارات مرتبط و خبرگان این حوزه راهنمایی کند. یعنی مخاطب علاقهمند می تواند با استفاده از راههای ارتباطی که ارائه میشود از کسانی که در این حوزه تجربه دارند مشاوره بگیرد.
وی اظهار کرد: علاوه بر این، دو برنامه دیگر هم در همین عرصه روی آنتن هست، یکی برنامه جشنواره کارآفرینی سیما که هر روز ساعت 16 از شبکه یک پخش میشود که در آن سه کارآفرین جوان جزئیات فعالیتهای خود و موارد مورد نیاز برای گسترش کار خودشان را مطرح میکنند. مثلاً میگویند برای توسعه فعالیتها به سوله نیاز داریم یا این مواد اولیه را نمیتوانیم تهیه کنیم. در نتیجه یا صندوق کارآفرینی امید به آنها تسهیلات میدهد و یا افرادی که متقاضی این کار هستند، خودشان اعلام آمادگی میکنند، میگویند ما میخواهیم در این پروژه سرمایهگذاری کنیم و وارد مذاکره، معامله و ... میشوند.
برنامههای اقتصادی صداوسیما قبلاً یک ناظر و تحلیلگر مسائل اقتصادی بود، اما حالا بیشتر نقش مشاور مردم در کسب و کار را دارد
مروی افزود: دومین برنامه که اخیراً به شکل جدی روی آنتن آمده مسابقه «میدون» در شبکه سه است. این برنامه نیز در همین راستا اما به شکل جزئیتر، دقیقتر و با شکل جذابتری ایدههای کارآفرینان را بررسی میکند. در میدون، پنج داور متخصص ایدهها و کسبوکارها را ارزیابی کرده و بهعنوان جایزه به نفرات برگزیده تسهیلات مالی میدهند. در مجموعه «قهرمانان تولید» هم پیشکسوتان و افراد موفق در حوزههای مختلف کسب و کار از تجارب خود و سختیهای این مسیر میگویند.
این مجری برنامههای اقتصادی تلویزیون عنوان کرد: این که تلویزیون این ضرورت را احساس کرده و نقش یک واسطه را در انتقال اطلاعات مورد نیاز مردم و بهویژه جوانان در حوزه کارآفرین ایفا میکند، جای تحسین دارد.
مروی با اشاره به آیتمهای «معجزه شفافیت» و «از کجا شروع کنم؟» گفت: انتخاب قالب موشنگرافی برای این برنامهها انتخاب درست و هوشمندانهای بود و تأثیرگذار است. قرار است در کوتاهترین زمان بیشترین اطلاعات به مخاطب داده شود و از سوی دیگر قابلیت تکرار هم داشته باشد. مردم کوتاهپسند شدهاند؛ هر چقدر که زمان آیتم کوتاهتر باشد، احتمال پخش آن در ساعتها و زمانهای خوب و در شبکههای مختلف بیشتر میشود. در نتیجه مخاطبان خود را پیدا می کند. دوست دارند بحثها و برنامهها سرعت بگیرد. به نظرم دوستان ما در ستاد رونق تولید تصمیم درستی گرفتهاند و کار دارد بهخوبی پیش میرود.
وی درباره ارزیابی خود از برنامه «معجزه شفافیت» نیز گفت: ببینید، مردم هنوز درباره شفافیت ابهام دارند. «شفافیت» مطالبهای مردمی است که در بسیاری از کشورهای دنیا به بهبود اوضاع اقتصادی کمک میکند؛ اما هنوز این مطالبه برای خود مردم هم جدی نشده و خیلی پای کار این ماجرا نیستند. شفافیت به افزایش مشارکت مردم، کاهش هزینهها و اثربخشی بیشتر کمک میکند. لحن بانشاط راوی نیز از دیگر نقاط قوت این دو آیتم به حساب میآید.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: آیتمهایی کوتاهی مثل «معجزه شفافیت»، «از کجا شروع کنم؟» و قهرمانان تولید خصلت انگیزشی دارند و مخاطبپسند هستند. این برنامهها این قابلیت را دارند که در فضاهای عمومیتر مثل مترو، سالنهای انتظار، تلویزیونهای شهری، دانشگاهها و... به نمایش دربیایند تا مخاطبان گستردهتری از آنها بهره ببرند. آن گونه که شنیدهام قرار است ستاد رونق تولید در فضای مجازی هم بهصورت جدیتر فعال شود که بسیار مطلوب خواهد بود.
انتهای پیام/4072/4104/پ
انتهای پیام/