دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1398 - 13:00

موکب‌های دانشجویی از ایران تا کربلا

نمود بیرونی حضور جامعه دانشگاهی مراسم پیاده‌روی اربعین صرفاً به شرکت در این مراسم ختم نمی‌شود و شاید اصلی‌ترین آن برپایی موکب‌های دانشجویی باشد.
کد خبر : 429476

 به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کمتر از 10 روز دیگر به آغاز بزرگ‌ترین پیاده‌روی دنیا زمان باقی‌مانده و مردم اکثر کشورهای دنیا در حال تدارک سفر خود برای رسیدن به کربلای معلی هستند. پیاده‌روی اربعین، رسمی چند صدساله است که حدود 10 سالی می‌شود به یکی از آیین‌های جهانی تبدیل‌شده و نه‌تنها مسلمانان، بلکه پیروان ادیان دیگر از مسیحی گرفته تا یهودی، زرتشتی و... نیز در آن شرکت می‌کنند.


حضور میلیونی مردم در این مراسم می‌طلبد تا موکب‌های متعددی در طول مسیر نجف تا کربلا و حتی شهرهای دیگر عراق برای اسکان و پذیرایی از زوار برپا شود که در طول تمامی این سال‌ها وظیفه اصلی این مهم بر عهده مردم عراق بوده، اما این تنها بخشی از مسئله است؛ چراکه قطعاً حضور بخش اعظمی از همین جمعیت در شهرهای مرزی کشورمان باعث می‌شود برپایی موکب‌ها به خارج از شهرهای عراق نیز برسد و در طول این سال‌ها این اتفاق به‌خوبی محقق شده و ایرانی‌ها نیز در کنار مردم عراق به برپایی موکب نه‌تنها در شهرهای مرزی بلکه در مسیر نجف تا کربلا اقدام می‌کنند.


دراین‌بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی هم مانند سایر اقشار در این حوزه ورود جدی داشته‌اند؛ موکب‌هایی که گاه محل اسکان زوار می‌شود و گاه محلی برای پذیرایی از آن‌ها و گاه هم به ارائه خدمات‌ترمانی و بهداشتی می‌پردازند. البته در این میان برگزاری برنامه‌های فرهنگی نیز در دستور کار موکب‌های دانشجویی قرار دارد و در طول ادوار گذشته نیز اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است.



از جمعیت 15 تا 20 میلیونی که خودشان را در طول 10 روز برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین به کربلا می‌رسانند، نزدیک به دو میلیون نفرشان ایرانی هستند؛ ایرانیانی که در بین آن‌ها از کارگر گرفته تا دانشجو حضور دارد. بااین‌حال نمود بیرونی حضور جامعه دانشگاهی در این مراسم صرفاً به شرکت در مراسم پیاده‌روی ختم نمی‌شود و شاید اصلی‌ترین آن برپایی موکب‌های دانشجویی باشد؛ موکب‌هایی که هرچند هرکدامشان از سوی یکی از دانشگاه‌ها برپاشده، اما معمولاً دانشجویان اداره آن را بر عهده دارند. واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی نیز مانند دیگر دانشگاه‌های کشور، با برپایی موکب‌های مختلف که شاید بیشتر آن‌ها در شهرهای مرزی ایران دایر می‌شوند، در این مهم سهم ویژه‌ای دارند و این مسئله تنها مختص واحدهایی که در استان‌های مرزی مستقر هستند، نمی‌شود.


قطعاً تعداد موکب‌های برپاشده چه در داخل و چه در شهرهای عراق بیش‌ازحد تصور است؛ موکب‌هایی که گاه در متراژهای 300 متری و گاه 18 متری برپا می‌شوند و تنها هدفشان نیز سهولت پیاده‌روی برای زوار حسینی است و دراین‌بین هم سهم موکب‌های دانشجویی قابل‌توجه است؛ موکب‌هایی که طبیعتاً نمی‌توان به همه آن‌ها در قالب یک گزارش پرداخت. ازاین‌رو در این گزارش تلاش شده به برخی موکب‌های دانشجویی اعم از موکب‌های دانشگاه‌های دولتی و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شود.


منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته