دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان در خراسان جنوبی آغاز شد

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف در خراسان جنوبی از آغاز طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه حفاظت شده آرک و گرنک این شهرستان خبر داد.
کد خبر : 42938

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، مسعود روانان با بیان اینکه این بیماری، بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده است که جمعیت دامی گوسفند، بز و نشخوارکنندگان حیات وحش را مبتلا می‌کند، افزود: سایر حیوانات همچون شتر، گاو، خوک و گاو میش نیز ویروس این بیماری را بدون اینکه خود مبتلا شوند و یا علایمی از آن قابل مشاهده باشد در بدن خود به صورت مخزن و حامل نگه می‌دارند.


وی خاطرنشان کرد: ویروس این بیماری از طریق ترشحات آلوده دام به آب و علوفه منتقل می‌شود و چنانچه دام‌های سالم از این آب و علوفه تغذیه کنند بلافاصله مبتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک می‌شود.


روانان ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری سرایت بالایی دارد می‌تواند تعداد زیادی از دام‌های منطقه‌ای را آلوده کند و میزان تلفات دام می‌تواند از 50 تا 100 درصد باشد لذا با همکاری دو اکیپ دامپزشکی شهرستان، طرح واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری در جمعیت دامی گوسفند، بز اهلی در حاشیه و داخل روستاهای منطقه آغاز شده است .


روانان افزود: این عملیات توسط 2 اکیپ دامپزشکی در منطقه حفاظت شده آرک وگرنگ و در بین دام‌های سبک (بز و گوسفند) این شهرستان انجام شد.


طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری در کشور روی داده و در استان‌های مرکزی، زنجان و البرز تلفات سنگینی در میان حیات وحش به جای گذاشته است. تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دامی گوسفند و بز شهرستان خوسف مشاهده نشده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: خراسان جنوبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته