دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1398 - 13:11
مسئول تعیین حریم آثار تاریخی فارس:

حفظ بافت شهر تاریخی خرم‌بید هزینه‌بر است

مسئول تعیین حریم آثار تاریخی استان فارس با بیان اینکه حفظ بافت شهر تاریخی خرم‌بید هزینه‌بر است، گفت: مسئولان باید نسبت به حفظ بناهای تاریخی حساس باشند.
کد خبر : 429309
N83119344-72692181.jpg

محمدحسن پاک‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره شهرستان خرم بید در استان فارس که به تازگی کشف شده است، اظهار کرد:  شهرستان خرم بید روی تپه‌هایی واقع شده که مردم در گذشته در بافت قدیمی آن زندگی می‌کردند؛ برخی از سازه‌های آن که زیر تپه‌ها قرار گرفته، حدود 200 مورد است که نمونه منحصر به‌فردی از نوع سازه قدیمی در کشور محسوب می‌شوند.


مسئول تعیین حریم آثار تاریخی استان فارس گفت: متأسفانه ساخت و سازهای غیرمجازی در شهر خرم بید وجود دارد و زمانی که شروع به خاک برداری می‌کنند دهانه‌های ورودی سازه مشخص می‌شود که البته در طرح تفصیلی خرم بید به صورت یک لکه در نقشه اعلام شده تا هر گونه ساخت و ساز در این محدوده باید با مجوز از سوی وزارت میراث فرهنگی باشد.


وی عنوان کرد: سازه‌های دستكندی علاوه بر خود شهر، روی تپه‌های بیرون از شهر هم وجود دارد که منابع طبیعی به‌دنبال ثبت آن است.


پاک‌نژاد ادامه داد: برای حفظ بافت قدیم این منطقه هزینه زیادی لازم است که با فرمانداری و شورای شهر صفاشهر هماهنگ شده که هزینه آن را متقبل شوند تا شرایط نگهداری این بنای تاریخی فراهم شود.


مسئول تعیین حریم آثار تاریخی استان فارس گفت: مستندنگاری و نقشه برداری و گزارش برداشت آن و همین‌طور مطالعات تاریخی آن انجام شده که باید ثبت شود که در فاز دوم به دستکندهای بیرون از شهر رسیدگی خواهد شد.


وی با بیان اینکه بافت تاریخی شهر خرم بید یک اثر تاریخی است، بیان کرد: با توجه به اینکه شهر روی این دستکندها ساخته و توسعه داده می‌شود باید جلوی تخریب آن گرفته شود.


انتهای پیام/4046/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته