دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1393 - 16:37
استاندار خراسان رضوی در همایش روسای شورای اسلامی استان‌های سراسر کشور:

شورا‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند

استاندار خراسان رضوی گفت: متاسفانه هنوز اقتصاد مقاومتی در کشور به تحقق کامل نرسیده است زیرا هنوز تمامی زیرساخت‌ها برای این موضوع آماده نیست و باید توجه داشت که شورا‌ها نقش بسیاری جدی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارند.
کد خبر : 4274

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا رشیدیان در پنجمین همایش ادواری روسای شورای اسلامی استان‌های سراسر کشور که در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: شورا‌ها باید به سمت تمرکززدایی و شناخت ظرفیت استان‌ها پیش بروند و شورا‌ی استان‌ها تشخیص بدهند تا همه استان‌ها ظرفیت انجام کار‌های بزرگ را داشته باشند.


وی با بیان اینکه شورا‌ها ظرفیت بالایی در مسیر حرکت کشور دارند، گفت: در بحث شورا‌ها برای مدیریت شهری هدف هماهنگ‌سازی تمام دستگا‌ه‌ها و سازمان‌ها برای نظارت و بهره‌وری بر روی الگوی صحیح مدیریت شهری یعنی سبک ایرانی و اسلامی است.


رشیدیان عنوان کرد: بزرگ‌ترین رسالت و هدفی که در سال جاری دنبال می‌شد عزم ملی و مدیریت جهادی بود که در همین راستا در خراسان رضوی با کمک شورا‌ی شهرستان‌ها برای رفع مشکلات استان اقداماتی انجام شد و با هماهنگی مدیران شهرستان و مدیران استان تا حدودی مشکلات حل شده است.


استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: همکاری و همبستگی شکل گرفته در استان مطلوب است و مردم از ظرفیت و اهمیت شورا‌ها نسبت به سال‌های گذشته آگاه شده‌اند.


وی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و میزان تحقق آن در سال جاری گفت: متاسفانه هنوز اقتصاد مقاومتی به تحقق کامل نرسیده زیرا تمامی زیرساخت‌ها برای این موضوع آماده نیست و سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید با حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی تلاش کنند و شورا‌ها نقش بسیاری جدی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارند.


رشیدیان تاکید کرد: باید به ظرفیت‌های کشور از جمله کشاورزی، گردشگری، صادرات و واردات توجه شود و از این طریق و با عزم ملی وابستگی خودمان را به نفت از بین ببریم؛ اما اگر بخواهیم به خاطر حذف این وابستگی به کشاورزان و تولیدکنندگان کشور فشار وارد کنیم نتیجه عکس آن بر روی اقتصاد را شاهد خواهیم بود.


باید به اقتصاد پویای بدون وابستگی به نفت برسیم


استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی برای رشد اقتصاد و ایجاد فرصت برای تولیدکنندگان به اقتصاد پویای بدون وابستگی به نفت برسیم، همچنین در بحث درآمد پایدار شهرداری‌ها باید به کمک شهر‌ها به طرح جامع هر شهر برسیم و نباید بودجه شهرداری‌ها از تخلفات محقق شود.


وی اذعان داشت: باید مردم در اولویت تمام طرح‌ریز‌ی‌ها باشند و برای سود‌های کوتاه مدت، آینده مردم را دچار مشکل نکنیم. بر همین اساس شورا‌ها نقش اساسی در این حوزه و نظارت بر اقدامات دارند و شورای عالی استان‌ها باید به سمت آموزش شورا‌ها و شناخت ظرفیت‌ها برای مدیریت شهری حرکت کند.


رشیدیان تاکید کرد: باید از جوانان تحصیل کرده و متخصص یا طلاب حوزه به شکل صحیح استفاده شود. اکنون در خراسان رضوی ۴۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی وجود دارد و در نتیجه باید از ظرفیت دانشگاه و دانشگاهیان در امور و حل مشکلات استفاده شود. زیرا در غیر این صورت در تحقق اهداف خود با شکست روبه‌رو می‌شویم.


استاندار خراسان رضوی با تاکید بر توسعه متوازن بیان داشت: شورا‌ها در توسعه شهر‌ها باید به توسعه متوازن توجه جدی داشته باشند؛ زیرا توسعه نامتوازن مشکلات بسیار زیادی را برای مردم ایجاد کرده و علت اصلی رشد محرومیت در جامعه است.


وی با بیان اینکه جوانان احتیاج به فرصت دارند و باید به آنان فرصت داده شود، افزود: جوانان نقش بسیار موثری در تحقق و پیاده‌سازی اهداف کشور دارند و برای حل مشکلات اقتصادی باید واسطه‌ها از چرخه اقتصادی کشور برای سود بیشتر تولیدکنندگان حذف شوند؛ زیرا در شرایط کنونی واسطه‌ از تولیدکننده بیشتر سود می‌برد.


سامان دادن حاشیه شهر مشهد را با بودجه دولتی زمان‌بر است


رشیدیان تاکید کرد: اگر بخواهیم حاشیه شهر مشهد را با بودجه دولتی سامان دهیم بسیار زمان‌بر خواهد بود اما با ایجاد فرصت برای بخش خصوصی می‌توان بسیار با سرعت این پدیده را سامان داد.


وی ادامه داد: باید به حل مشکل روستا‌ها توجه جدی داشت چرا که مهاجرت مردم از روستا‌ها به حاشیه شهر و اقتصاد ضربه جدی وارد می‌کند و سبب ایجاد مشکلات جدی برای مدیریت شهری می‌شود، همچنین شهر‌های ما با بی‌نظمی معماری در حال شکل گیری است و به این موضوع توسط هیچ سازمانی توجه نمی‌شود.


استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به موفقیت در کشور برسیم باید جناح‌بندی و دسته‌بندی سیاسی را کنار بگذاریم زیرا این موضوع سبب اختلاف و ایجاد مانع بر سر راه رشد کشور می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته