دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تایید اعدام با وجود رضایت اولیای دم

مردی که شش سال پیش در یک درگیری پسری جوان را به قتل رسانده بود، با وجود گذشت اولیای دم به اعدام محکوم شد.
کد خبر : 42738

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، رسیدگی به این پرونده از یکم خرداد ٨٤ با اطلاع پلیس از وقوع یک فقره درگیری منجر به قتل در خیابان پیروزی تهران آغاز شد. در این روز تعدادی از اهالی محل درگیری، با فوریت‌های پلیسی ١١٠ تماس گرفتند و ماموران را در جریان حادثه قرار دادند. با حضور تیمی از کارآگاهان در صحنه جرم مشخص شد در درگیری دو پسر جوان با یکدیگر، یکی از طرفین به دلیل وارد آمدن ضربه‌های چاقو مجروح و به بیمارستان منتقل شده اما به دلیل شدت جراحت کشته شده است.


به این ترتیب پرونده‌ای با موضوع «قتل عمد» تشکیل شد و برای رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.


بررسی ابتدایی صحنه جرم و تحقیقات از اهالی محل نشان می‌داد در حادثه، مقتول با چوب به قاتل حمله ور شده و قاتل نیز با چاقو به او ضربات مرگباری وارد کرده که منجر به مرگ او شده است. یکی از اهالی محل درباره حادثه به کارآگاهان گفت: «در لحظه وقوع درگیری در خیابان پیروزی بودم. صدای داد و بیداد شنیدم. وقتی خودم را به محل رساندم دو پسر جوان را دیدم که با هم گلاویز شده بودند. یکی از آنها چوب داشت. درگیری‌شان بالا گرفته بود تا اینکه یکی از آنها – قاتل – با چاقو به طرف مقابل – مقتول – چند ضربه وارد کرد. پس از آن اهالی با بیمارستان تماس گرفتند و ماموران اورژانس او را با خود بردند.»


با ثبت حرف‌های شاهدان حادثه، شناسایی هویت قاتل از طریق چهره‌نگاری و بررسی بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‌دار پلیس آغاز و به کشف مخفیگاه او و دستگیری‌اش منجر شد. متهم پس از انتقال به مقر انتظامی در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و گفت: «روز حادثه در ماشینم نشسته بودم. ناگهان مقتول به سمتم حمله کرد و با چوب به جانم افتاد. نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده. دعوای‌مان بالاگرفته بود. من هم برای دفاع از خودم چاقویم را درآوردم و چند ضربه به او زدم که روی زمین افتاد و خونریزی کرد.»


با ثبت اعترافات متهم، کیفرخواست صادر و پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. این در حالی بود که ماموران پلیس در عملیات دستگیری متهم نیز مقادیر زیادی مواد مخدر از نوع کراک کشف کرده بودند که منجر به تشکیل پرونده دیگری برای او با عنوان حمل مواد مخدر و ارسال آن به دادگاه انقلاب برای صدور حکم شده بود.


با این حال متهم در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. در جلسه دادگاه، خانواده مقتول تقاضای قصاص کردند و متهم نیز بار دیگر به ارتکاب قتل اعتراف کرد. قضات نیز بنا به مدارک موجود و اعتراف متهم، حکم قصاص نفس او را صادر کردند. همزمان دادگاه انقلاب نیز متهم را به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم کرد.


با عدم تایید حکم دادگاه کیفری استان تهران در دیوان عالی کشور، پرونده برای رفع نواقص بار دیگر به شعبه ١١٣ وقت دادگاه کیفری تهران ارسال شد. این‌بار متهم در جلسه دادگاه از خانواده مقتول تقاضای بخشش کرد و گفت که قصد کشتن مقتول را نداشت. خانواده مقتول نیز که تا برگزاری جلسه دادگاه تقاضای قصاص متهم را داشتند سرانجام از خون فرزند خود گذشتند تا قضات برای متهم حکم دیه و زندان صادر کنند. این در حالی است که متهم همچنان به اتهام حمل مقادیر زیادی مواد مخدر از قضات دادگاه انقلاب تهران حکم اعدام دریافت کرده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته