دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تجربه‌های شخصی عیسی غفاری در عرصه نوازندگی تار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا

صدای تار از آپ‌آرت‌مان می‌آید

عیسی غفاری جمعه 17 مهر در قالب برنامه «من و سازم» که از برنامه‌های حوزه موسیقی مؤسسه آپ‌آرت‌مان است، از تجربه‌های شخصی خود در عرصه نوازندگی تار می‌گوید.
کد خبر : 42698

عیسی غفاری که اسفند سال گذشته آلبوم تارنوازی «بازتاب» را منتشر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «برنامه‌ 17 مهرماه فضایی نزدیک به این آلبوم موسیقی دارد. جمعه شب با همان توجه و وسواس همیشگی‌ خواهم نواخت؛ به همان شیوه‌ای که تا پیش از این در آثار منتشر شده‌ام نواخته‌‌ام. قرار بر این است که در این اجرا مخاطب را با نگاه شخصی خود به تار آشنا کنم و زاویه دید تازه‌ای به این ساز و امکانات و قابلیت‌های آن باز کنم.»


غفاری درباره نگاه شخصی خود به موسیقی ایرانی تشریح کرد: «این نگاه بسته به تجربه نوازنده و موسیقی‌دان در هر مقطع متغیر است. به طور مثال این اواخر وقتی از دور به ردیف موسیقی ایرانی نگاه می‌کنم، موسیقی عجیب و غریب و همچنین مدرنی می‌شنوم. انگار که در همین سال‌های نزدیک یک آهنگ‌ساز معاصر ردیف‌ها را ساخته و پرداخته است. باید بدانیم در این ردیف‌ها خصلت‌هایی مدرنی وجود دارد که شخصا برخی از این خصلت‌ها را دست مایه کارم قرار می‌دهم.»


غفاری که موسیقی ایرانی را شایسته جایگاهی بهتر در هر موقعیت و زمانی می‌داند و معتقد است که باید از جنبه‌های دیگر نیز به آن نگاه کرد، در سخنانش تاکید کرد: «این موسیقی حامل احساس و گاه ویژگی‌هایی است که شاید بتوان گفت دیگر در زندگی ایرانی امروز کم‌رنگ شده است. البته این مشکلی فرهنگی است. متاسفانه همین مردم دیگر ارتباط چندانی با ادبیات کهن و غزل‌خوانی ندارند و به نوعی آن روحیه را از دست داده‌اند. اما من حتی در این موسیقی پتانسیل فردایی شدن را می‌بینم و بر همین اساس پیش می‌روم.»


وی اظهار کرد: «موسیقی شخصی من و تمایل به عرضه‌ این چنینی اصوات از اوایل فعالیتم، در انتشار اولین آلبوم و اولین کنسرت وجود داشت. این شیوه از همان ابتدا نیز مخاطبان خاص و البته محدودی داشت اما رفته رفته بر تعدادشان افزوده شد که شاید دلیلش نگاه تازه‌ای بود که در مسیر دنبال می‌کردم. به یاد دارم که اولین مخاطبان من موسیقیدان‌ها و نوازندگان سازهای غیرایرانی و هنرمندان هنرهای تجسمی و... بودند. در این میان خودم همواره به ایجاد ارتباط میان فرم‌ها و هنرهای دیگر فکر می‌کردم. این سرک‌‌کشیدن در شاخه‌های دیگر هنری از قدیم با من بوده است و بی‌تردید در آثارم نیز ردپایش دیده می‌شود.»


با اینکه ساز تخصصی غفاری سه تار است، اما ساز تار را برای بیان برخی مفاهیم، سازی توانمند‌تر عنوان می‌کند.


غفاری در این باره تشریح کرد: «تار برای من شیوه و امکاناتی دیگر دست و پا می‌کند. تار ساز عجیبی است، هم در شکل و فرم بیرونی‌اش و هم در کار با تک‌تک نت‌ها و صداها. این ساز امکان چشیدن تمام تک نت‌ها، فشردن‌شان و بیان دوباره آن‌ها را در هیاتی نو به من می‌دهد.»


غفاری در اجرای جمعه شب توجه ویژه‌ای به امکان حضور صدای مضراب تار در کشش‌های بلندتر و در حالتی معلق‌گونه، در عین حال گاه نزدیک‌تر و در فضایی پرتکرار خواهد داشت.


این هنرمند حوزه موسیقی در این خصوص نیز می‌گوید: «هرچه را که تا امروز به دست آورده‌ام، در طی مسیر و از طریق تجربه به دست آورده‌‌ام. کار من جابه‌جایی عناصر موسیقایی در شکلی تازه و معرفی دوباره آن‌ها است. نمی‌دانم که مرز میان ابداع و تجربه در آثارم کجاست. به همین خاطر ترجیح می‌دهم این را به مخاطبان و منتقدین کم‌پیدا واگذار کنم.»


همزمان با اجرای موسیقی، جدیدترین آلبوم موسیقی این نوزانده با نام «آیه» منتشر خواهد شد. این آلبوم که دونوازی تار و سه‌تار است توسط مرکز موسیقی بتهون منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


«من و سازم» مجموعه برنامه‌های حوزه موسیقی مؤسسه آپ‌آرت‌مان است که توسط گروه خلاق فیل ایده‌پردازی، طراحی و اجرا می‌شود. برنامه‌هایی که هدف اصلی آنها به اشتراک گذاشتن تجربه‌های شخصی نوازنده‌ها و موسیقیدان‌هاست. تجربه‌هایی که کمتر در کنسرت‌ها و اجراهای رسمی دیده و شنیده می‌شوند و ارزش‌های هنری خاص خود را دارند. تجربه‌هایی که مبنای خلاقیت موسیقیدان‌ها به شمار می‌روند. سه برنامه نخست «من و سازم» با محوریت گیتار و حول سه سبک گیتار کلاسیک، گیتار الکترونیک و گیتار جز و تلفیقی برگزار شد. «من و سازم» در جدیدترین برنامه خود به سراغ ساز« تار» رفته و با پایان ماه صفر برنامه‌هایش بصورت مرتب ادامه خواهد داشت.


«صدای تار می‌آید» جمعه شب، هفدهم مهرماه، ساعت 20 در محل موسسه آپ‌آرت‌مان اجرا می‌شود.





انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته