دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1394 - 12:52
جانشین فرمانده ناجا در ششمین نشست نیروی انتظامی با سفرا و کارداران مقیم تهران:

مبارزه در یک محدوده خاص جغرافیایی اثربخش نیست/ اعلام آمادگی پلیس ایران برای همکاری با پلیس سایر کشورهای دنیا

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در جامعه امروز مبارزه در یک محدوده خاص جغرافیایی اثر بخش نیست، گفت: همکاری‌های بین‌المللی و همه جانبه دولت‌ها در حقیقت مهم‌ترین ویژگی یک مبارزه جامع خواهد بود.
کد خبر : 42633

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده ناجا در ششمین نشست نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با سفیران و کاردانان مقیم در تهران ضمن اظهار تاسف در خصوص فاجعه غم بار منا و کشته شدن هزاران زائر مسلمان و همچنین فوت 465 تن از هموطنان مظلوم‌مان در عید قربان اظهار کرد: هفته بزرگداشت نیروی انتظامی با شعار اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی، امنیت و آرامش را گرامی می‌داریم. این هفته فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا با بهره‌گیری از قوانین درون سازمانی و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی و اقشار اجتماعی امنیت و آرامش در سایه اقتدار، همدلی و همزبانی در جامعه ارتقاء پیدا کند و پلیس به عنوان اصلی‌ترین مسئول نظم و امنیت گام‌های اساسی و موثری بردارد.


وی با بیان اینکه پلیس یکی از ارکان اصلی جامعه اسلامی در برقراری نظم و امنیت است، گفت: نیروی انتظامی به عنوان نماد حکومت و مظهر اقتدار ملی در تامین امنیت عمومی به عنوان اولین مولفه توسعه پایدار جامعه باید به میزان زیادی از سرمایه‌ها و مشارکت‌های اجتماعی بهره‌مند شود.


جانشین فرمانده ناجا در ادامه به تشریح مهم‌ترین اهداف برگزاری هفته ناجا پرداخت و گفت: نمایش توانمندی‌های پلیس، جلب اعتماد عمومی، افزایش مشارکت مردمی، ارتقای سرمایه‌های اجتماعی پلیس، افزایش احساس امنیت، مسئولیت‌پذیری پلیس و پاسخگویی به مطالبات مردم از جمله اهداف برگزاری هفته ناجا است.


سردار مومنی ادامه داد: تمامی این شاخص‌ها استفاده حداکثری از توان تخصصی، نقطه نظرات و دیدگاه‌های علمی صاحبنظران، علما و دانشمندان را در جهت تحکیم و توسعه امنیت و انضباط اجتماعی طلب می‌کند.


جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: با توجه به رشد روز افزون دانش و فناوری و پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی کنونی مبارزه با جرائم نیز از جنبه مقابله داخلی کشورها فراتر رفته و جنبه بین المللی پیدا کرده است و در این میان همکاری و تعامل و همچنین انتقال تجربیات مربوطه در سطح منطقه و بین الملل تا چه میزان می‌تواند تمامی کشورها را در پیشگیری و مبارزه با جرائم حمایت و یاری کند و اصولا سازمان‌های بین‌المللی مرتبط نیز با این هدف تشکیل شده است.


وی با بیان اینکه امروزه معضل جرائم سازمان یافته بین‌المللی و فرا ملی شالوده اجتماعات بشری را متزلزل کرده و تبدیل به مساله‌ای جهان شمول شده است، اضافه کرد: در صورت پیدا نکردن راهکارهای مناسب برای مبارزه با این پدیده همه جوامع بشری خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل خواهند شد و همین امر ضرورت ریشه‌کنی و مواجهه و مبارزه با این معضل پیچیده را اجتناب‌ناپذیر کرده‌اند.


سردار مومنی با بیان اینکه به دلیل گستردگی و پیچیدگی ابعاد مختلف این جرائم دولت‌ها به تنهایی قادر نیستند به مبارزه ثمر بخش با این پدیده بپردازند، تصریح کرد: پدیده جرائم سازمان یافته و پیامدهای ناگوار و شوم آن امروز دیگر مشکل یک کشور یا یک منطقه نیست. تعدادی از کشورها در جریان مقابله با این جرائم متحمل خسارات مالی و جانی فراوانی می‌شوند همانند ایران در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم البته تعداد دیگری کمتر با این موضوع درگیر هستند.


جانشین فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: وجود جرائم در کشورها، امنیت ملی و سلامت جوامع را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دولت‌ها نیز چون برای اداره امور جامعه نیاز به عنصر امنیت و اقتدار دارند هرگز نمی‌توانند به مبارزه با جرم بی‌اعتنا باشند.


وی توضیح داد: حتی این مبارزه در یک محدوده خاص جغرافیایی نیز نمی‌تواند اثر بخش باشد. همکاری‌ها بین‌المللی و همه جانبه دولت‌ها در حقیقت مهم‌ترین ویژگی یک مبارزه جامع خواهد بود. با وجود انعقاد موافقت‌ نامه‌های دو یا چند جانبه و کنوانسیون‌های مختلف در زمینه‌های امنیتی و شکل گیری سازمان‌های بین‌المللی و به منظور همسو کردن کوشش‌های جهانی در زمینه مبارزه با جرائم به خصوص جرائم سازمان یافته، مواد مخدر و تروریسم در سطح بین‌الملل لازم است همکاری‌های فرامرزی و فرامنطقه‌ای گسترش پیدا کند.


سردار مومنی تصریح کرد: قاچاق مواد مخدر در حال حاضر به عنوان یکی از مصادیق مهم جرائم سازمان یافته در جهان محسوب می‌شود و بدون تردید مبارزه با آن نیازمند اتخاذ تدابیر مشترک و همکاری‌های گسترده در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی است لذا وظیفه تمامی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تنها مبارزه ملی با مواد مخدر نیست هر چند مبارزه در سطح ملی عنصری اجتناب ناپذیر در فرآیند مبارزه با مواد مخدر است اما با توجه به ماهیت بین‌المللی قاچاق مواد مخدر و تاثیرات سوء آن بر استقلال، تمامیت ارضی، کارآمدی نظام سیاسی و امنیت ملی کشورها، همکاری بین دولت‌ها روند مبارزه را حتی در سطح ملی آسان‌تر و مثمر ثمرتر می‌کند.


جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه ایران در حال حاضر سالانه ده‌ها شهید، جانباز و صدها میلیون دلار در امر مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند ولی اگر عزم جهانی برای این مقابله شوم وجود نداشته باشد این زحمات به هدف نهایی خود نخواهد رسید، اضافه کرد: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ارتباطی و اطلاعاتی فراوانی که سازمان اینترپل در اختیار کشورها قرار داده است در یک وضعیت نظام‌مند و پایدار و امن، اطلاعات و تجربیات مفید و ضروری را تبادل کرده و همکاری موثر و همه جانبه‌ای در امر مبارزه با جرائم داشته باشیم.


وی تاکید کرد: امروزه به واسطه گسترش و پیچیده شدن جرائم به خصوص جرائم نوظهور در سطح جهان نیاز به همکاری‌های پلیسی- قضائی و دیپلماتیک کشورها با یکدیگر بیش از پیش احساس می‌شود و امنیت جهانی جز با همکاری کشورها با یکدیگر حاصل نمی‌شود. جرائمی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، خشونت، مهاجرت غیر قانونی، جرائم سایبری، جرائم مالی و پولشویی، شبکه های جرائم سازمان یافته و قاچاق زنان و کودکان جنبه فرامرزی پیدا کرده است و بدیهی است هیچ کشوری مگر در سایه همکاری بین‌المللی جهت رسیدن به یک هدف مشترک جهانی قادر به حمایت از شهروندان خود نیست.


وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ایران با افزایش سرعت پیشرفت خود در دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین علی رغم فشارها و تحریم‌های بین‌المللی توانسته گام‌های بلندی را در تامین امنیت شهروندان خود بردارد و امروزه در منطقه به عنوان یک نیروی برتر در عرصه دانش پلیسی و فناوری‌های نوین معرفی می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر مبارزه با مواد مخدر با توجه به توسعه فناوری‌های روز جهانی و اینکه فضای سایبر در تمام دنیا در حال رشد و توسعه روز افزون است و فرصت‌های بسیاری نیز برای حکومت‌ها و کاربران فراهم ساخته اما دارای تهدیدات بسیاری نیز است که اگر به خوبی به آن توجه نشود خسارات مادی و معنوی زیادی را برای کاربران حقیقی، حقوقی و امنیت کشورها به وجود می‌آورد.


وی با بیان این موضوع که ایران آمادگی کامل دارد تا با تمام پلیس‌های سایبری دنیا در ایجاد و عملیاتی کردن پلیس سایبری خود واکنش آن لاین ولحظه‌ای به جرائم سایبری مشترک داشته باشد، گفت: اجرای کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های پیشگیری، مقابله و مبارزه با جرائم سایبری از جمله زمینه‌های همکاری ایران با سایر کشورها است.


سردار مومنی به برخی از توانمندی‌های علمی ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تبیین وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب حوزه تحقیقات و مطالعات پلیس، حرکت به سوی پلیس دانش بنیان، هدفمندی در فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی پلیس، جایگزینی فناوری بومی در محیط عملیاتی پلیسی، مشارکت‌پذیری علمی در حوزه امنیت از جمله موفقیت‌های ایران پلیس ایران طی سال‌های اخیر است.


وی ادامه داد: در حوزه مبارزه با جرم نیز می‌توان به توسعه سامانه هوشمند اثر انگشت، تقویت تیم‌های بررسی صحنه جرم، شناسایی قربانیان بلایا و ایجاد و ارتقاء بانک‌های اطلاعاتی و به کارگیری فناوری‌ها و روش‌های علمی جدید مانند ثبت دقیق اطلاعات کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار در سامانه جامع اطلاعاتی به منظور برنامه‌ریزی و راستی آزمایی اقدامات اشاره کرد.


وی در خاتمه گفت: پلیس جمهوری اسلامی ایران با امکانات و توانمندی‌های فراوان در زمینه‌های مختلف عملیاتی و آموزشی در موضوعات تخصصی آماده همکاری با کشورها برای امضای اسناد و موافقت نامه‌های سیاسی- انتظامی با استفاده حداکثری از ظرفیت و توان سفرا و نمایندگان ارشد سیاسی آنها است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب