دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1394 - 14:26
در جشن 30 سالگی واحد دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد مطرح شد

همکاری واحد دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های کانادا و ایتالیا/ دانشگاه‌ آزاد اسلامی موفق‌ترین واحد دانشگاهی در زمینه توسعه پزشکی

جشن سی‌سالگی واحد دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد با تاکید بر نقش شایان این دانشگاه در توسعه کمی و کیفی حوزه بهداشت برگزار شد.
کد خبر : 42479

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم سی‌امین سال تأسیس واحد دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز بعد از تلاوت قرآن، پخش سرود جمهوری اسلامی و سرود دانشگاه آزاد در سالن همایش‌های بیمارستان فرهیختگان با حضور دکتر میرزاده، دکتر طه‌ هاشمی، ‌دکتر ابطحی، دکتر غزنوی، دکتر زالی و دکتر حراجی و سایر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


در ابتدای مراسم دکتر افشین حراجی، رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.


او با اشاره به فراز و فرودهای این واحد دانشگاهی گفت: «این دانشکده در سال 1365 تأسیس شد و هشتمین دانشکده دندان‌پزشکی ایران است. تعداد کل اعضای هیأت علمی این واحد 216 نفر است که 133 نفر از آنها اعضای تمام‌وقت هستند. این واحد بیشترین تعداد اعضای علمی را در بین تمام دانشکده‌های دندان‌پزشکی کل کشور را دارد. همچنین این دانشکده 25 مورد ثبت اختراع داخلی و یک مورد ثبت اختراع در آمریکا توسط اعضای هیأت علمی داشته است و مجله اختصاصی این واحد دارای رتبه یک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.»


حراجی افزود: «بعضی از رسانه‌ها دانشگاه آزاد اسلامی را به پذیرش بیش از اندازه دانشجو در این حوزه متهم می‌کنند، در حالی که از بین 1285 نفر پذیرفته شده در رشته دندان‌پزشکی کنکور سراسری سال قبل، تنها 175 نفر یعنی 14% در این واحد جذب شده‌اند.»


او خاطر نشان کرد: «این واحد دوره‌های مشترک مختلفی را با دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه مک‌گیل کانادا، دانشگاه جنوای ایتالیا و... داشته است.»


حراجی در پایان صحبت‌هایش در مورد برنامه‌های آینده این واحد اعلام کرد: «اهدافی نظیر عملیاتی شدن نقشه توسعه علوم پزشکی، کاهش تعداد پذیرش دانشجویان دندان‌پزشکی، راه‌اندازی دوره‌های فوق تخصصی و برنامه‌ریزی جهت اجرای سایت جدید واحد از برنامه‌های مهمی است که این واحد قصد دارد اجرایی کند.»


سپس دکتر غلامرضا غزنوی، رئیس هیأت مدیره انجمن دندان‌پزشکی ایران ضمن اشاره به توانمندی‌های آن دسته از دانشجویان دانشگاه آزاد که در دوره‌های تخصصی دانشگاه تهران شرکت کردند، گفت: «مایه افتخار بنده است که در این جمع حضور پیدا کردم، در جمعی که قرار است از اساتید و بنیان‌گذاران این رشته تجلیل به عمل آید زیرا بر تمامی ما واجب است که این امر مهم را انجام دهیم.»


او درباره رسالت انجمن دندان‌پزشکی ایران گفت: «این انجمن قصد دارد کنگره منطقه‌ای FDI و IDA را برگزار کند، لذا از تمام محقیقن، اساتید و دانشجویان دعوت به عمل می‌آید که در این کنگره شرکت کنند.»


لزوم توسعه کمی و کیفی در حوزه بهداشت


در ادامه مراسم دکتر سیدعلی ابطحی معاون علوم‌ پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشکر از دکتر میرزاده و همکارانش و حضور در این جلسه و همچنین یاد بنیان‌گذاران دانشگاه آزاد و واحد دندان‌پزشکی این دانشگاه گفت: «دانشگاه آزاد امروز دارای 5 دانشکده پزشکی، 5 دانشکده دندان‌پزشکی، 3 دانشکده داروسازی و 100 رشته محل کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است. لازم به ذکر است دانشگاه آزاد توانست امسال در امتحان جامع نمره 191 را از 225 کسب کند، این امر نشان‌دهنده تلاش اساتید و اشتیاق دانشجویان به علم‌آموزی و تولید علمی است.»


او افزود: «توسعه و ارتقای آموزش مهمترین برنامه حوزه علم و پژوهش در این بخش است، به‌تازگی یک دانشکده مجهر دندان‌پزشکی در بروجرد افتتاح شد که جزء نمونه‌های کم‌نظیر در منطقه است. همچنین قرار است یک دانشکده در تبریز و یک دانشکده بین‌المللی در مشهد راه‌اندازی شود.»


ابطحی ضمن اشاره به تلاش‌های دکتر سید حسین یحیوی در حوزه پزشکی اعلام کرد: «برنامه‌های معاونت حوزه پزشکی به این موارد و موفقیت‌ها محدود نمی‌شود، بلکه قصد داریم در حوزه پزشکی از سطح پزشکی عمومی بالاتر رفته و به توسعه این حوزه بپردازیم. البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌ آزاد اسلامی موفق‌ترین واحد دانشگاهی در زمینه توسعه پزشکی است.»


او همچنین ضمن تأکید بر لزوم توسعه کمی و کیفی در حوزه پزشکی، با اشاره به نبود برنامه‌های مدون و کاربردی و بومی گرایی که از جمله به مرگ یک مادر باردار و نوزادش در هرمزگان انجامید، افزود: «تمامی این اتفاقات تلخ به این دلیل رخ می‌دهد که حوزه پزشکی هنوز در خیلی از مناطق ایران به اندازه کافی توسعه نیافته ‌است. باید در دو زمینه توسعه انجام گیرد، اول توسعه و رشد EDC، EDO و EDU در کشور و دیگری انجام برنامه‌های مشترک با سایر دانشگاه‌ها ملزومات پشرفت و توسعه حوزه پزشکی را فراهم کنیم. همچنین باید تأکید کنم دانشگاه علوم پزشکی ایران از اولین مراکزی بود که اعلام آمادگی کرد تا با دانشگاه آزاد وارد تعاملات آکادمیک شود.»


تقدیر از مدیریت دکتر میرزاده در توسعه حوزه پزشکی


سپس دکتر علیرضا زالی، رئیس کل نظام پزشکی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.


او نیز ضمن تأکید بر موفقیت‌های این واحد دانشگاهی و دانشگاه‌ آزاد در حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: «رشته دندان‌پزشکی در ایران دارای جایگاه بسیار بالایی است و جزو بخش‌های پیشتاز حوزه سلامت است. همچنین به خوبی پاسخگوی نیازهای مردم بود. باعث خرسندی است که سهم دانشگاه آزاد در تأمین نیازها و داشتن پیشرفت‌ها بی‌بدیل بود.»


او افزود: «اکنون سه موضوع مهم در حوزه دندان‌پزشکی در حال وقوع است، اول توجه ویژه به دندان‌پزشکی مبتنی بر شواهد، دوم دندان‌پزشکی جامعه‌نگر و سوم بهداشت دهان و دندان. بنده مطمئن هستم که دانشگاه آزاد نیز توجه ویژه‌ای به این سه موضوع خواهد داشت. لازم به ذکر است اگرچه کشور در حوزه بهداشت دهان و دندان به نسبت خوبی رشد داشته است اما هنوز نیز شاخص‌های کیفیتی بهداشت در کف قرار دارد و نیاز به توسعه و دنبال کردن بحث‌های مربوط به پیشگیری دارد. البته حوزه خدمات دندان‌پزشکی ایران در منطقه، جایگاه ممتازی دارد و می‌تواند بدون نیاز به کشورهای دیگر پاسخگوی نیاز جامعه باشد.»


زالی تأکید کرد: « دانشگاه آزاد مولود انقلاب اسلامی است و به عنوان یک واحد توسعه‌گرا جایگاه بی‌بدیلی دارد، در نتیجه باید با فراهم نمودن ظرفیت‌های جدید در کشور با استفاده از ظرفیت علمی طرحی نو در اندازد. من تأکید می‌کنم که سازمان نظام‌پزشکی پشتیبان دانشگاه آزاد خواهد بود تا به این مهم نائل شود.»


او در پایان سخنانش ضمن تشکر ویژه از دکتر میرزاده و کادر مدیریتی دانشگاه‌ آزاد گفت: «ایشان و همکارانشان در زمینه توسعه بسیار کوشا بودند و سهم بزرگی را ایفا کردند. در دوره مدیریت دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه و پیشرفت حوزه پزشکی بسیار کارآمد عمل کرد.»


در پایان این مراسم تعدادی از اساتید برتر و چهره‌های سرشناس دندان پزشکی کشور مورد تقدیر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته