دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1394 - 12:43
عضو کارگروه تخصصی دلایل شکست‌ تیم ملی والیبال مطرح کرد؛

کواچ 2 بار کارت زرد گرفته و کارت بعدی او قطعا قرمز است/ سه عامل باعث ناکامی تیم ملی والیبال در ژاپن

سرمربی تیم والیبال بانک سرمایه گفت: اگر فدراسیون والیبال واقعا به این نتیجه رسیده‌ است که کواچ در فرصت باقیمانده نمی‌تواند والیبال ایران را المپیکی کند، سریعا او را برکنار کند و مربی بهتری را جایگزین او کند.
کد خبر : 42421

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، پس از ناکامی تیم ملی والیبال در لیگ جهانی و جام جهانی ژاپن که حکم انتخابی المپیک را هم داشت محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال تصمیم گرفت با تشکیل یک کارگروه تخصصی دلایل و عوامل شکست‌های تیم ملی را بررسی کند. به همین منظور نخستین جلسه این کارگروه با حضور کارشناسان و صاحب نظران فعال والیبال دیروز برگزار شد. یکی از نفرات حاضر در این نشست مصطفی کارخانه سرمربی تیم بانک سرمایه بود که تجربه مربیگری تیم‌های ملی والیبال در تمامی رده‌های سنی را دارد. کارخانه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا در خصوص مباحث بحث شده در این نشست و همچنین شرایطی که تیم ملی والیبال دارد صحبت کرد.


* با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی والیبال در لیگ جهانی و مسابقات جهانی ژاپن برگزاری جلسه کارگروه تخصصی والیبال را برای موفقیت تیم ملی مفید می‌دانید؟


-من با حضورم در این جلسه نشان دادم که موافق برگزاری چنین نشست‌هایی هستم. درجا زدن والیبال ما نشان می‌دهد که باید به دنبال راهکاری باشیم که روزهای خوب گذشته بار دیگر تکرار شود. زمانی والیبال ایران روند رو به رشدی به خود گرفته بود و سیر صعودی را به خوبی طی می‌کرد. با ادامه این روند نمودار حرکتی والیبال ما صعودی بود اما نتایج کسب شده در بازی‌های امسال بیانگر آن است که ما افول کرده‌ایم و سیر نزولی را طی می‌کنیم. مسلما اگر چاره‌ای برای مشکلات امروز خود پیدا نکنیم در آینده با شکست‌های سنگین تری روبه‌رو می‌شویم. بنابراین باید تدبیر جدیدی برای موفقیت والیبال ملی‌مان پیدا کنیم.


* عده‌ای معتقدند تشکیل کارگروه تخصصی توسط فدراسیون والیبال ظاهرسازی است و کواچ در نهایت برکنار می‌شود. شما در جلسه دیروز به چنین نتیجه‌ای رسیدید؟


- به هیچ عنوان؛ در همان ابتدای جلسه رییس فدراسیون از همه حضار خواست آزادانه و بدون کوچکترین ملاحظه‌ای نظرات خود را بیان کنند. هیچ کس نباید منافع شخصی‌اش را در نظر بگیرد و همه باید کمک کنند تا مشکلات مشخص شود. وقتی رییس فدراسیون با صراحت نظرش را بیان می کند یعنی می‌خواهد والیبال دوباره به مسیر موفقیت برگردد، یعنی او می‌خواهد محدودیت‌ها کم و ضعف‌ها برطرف شود. دیروز کوچکترین نشانه‌ای از برکناری کواچ نبود و ما فقط به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی بودیم که روزهای خوش گذشته تکرار شود.


خدا را شاهد می گیرم که اصلا نمایشی در کار نبود. داورزنی مدیر قابلی است. او سردی و گرمی ورزش را چشیده است و اگر قصد برکناری کواچ را داشت جلسه‌ را برگزار نمی‌کرد

* به رغم گفته‌های شما، اما منتقدین رییس فدراسیون برگزاری نشست‌هایی از این دست را ظاهرسازی می‌دانند؟


-خدا را شاهد می گیرم که اصلا نمایشی در کار نبود. داورزنی مدیر قابلی است. او سردی و گرمی ورزش را چشیده است و اگر قصد برکناری کواچ را داشت جلسه‌ را برگزار نمی‌کرد. جلسه دیروز 6 ساعت طول کشید. تمامی کسانی که در آن حضور داشتند، کار و زندگی دارند و بیکار نیستند که وقت زیادی را بیهوده هدر کنند تا به ظاهر خود را دلسوز والیبال نشان دهند. در جاسه دیروز منتقدین بیشتر بودند و موافقین هم در موارد زیادی از برخی اقدامات انتقاد می‌کردند. این جور نبود که همه خود را راضی نشان دهند.


* خود شما چه عواملی را در ناکامی تیم ملی والیبال موثر می‌دانید؟


-اولین مشکل ما ضعف در مدیریت تیم ملی بود که ما را به حاشیه برد. وقتی حواشی زیادی را می بینی، قطعا مدیریت تیم اشکال داشته است. دومین عاملی که به تیم ملی والیبال ایران لطمه زد ضعف در بدنسازی تیم بود و این مشکل به همراه مسائل روحی و روانی مانع انجام بازی همیشگی تیم ملی شد. بچه‌ها انگیزه همیشگی را نداشتند و به رغم توانایی بالایی که داشتیم عملکردمان ضعیف و دور از انتظار بود. در این میان سومین عاملی که به تیم ملی ضربه زد، ضعف کواچ در هدایت تیم ملی بود.


* چه ایراداتی در کار کواچ دیدید؟


- کواچ به عنوان کارگردان تیم ملی باید به تک تک نفرات خود نقش درستی می‌داد تا امروز تیمش را بازنده نبیند. به نظر من تا زمانی که تیم برنده می‌شود، موفق هستی و نباید به ترکیب تیمت دست بزنی اما وقتی نتیجه نمی‌گیری، وظیفه داری که سریعا تیم را به روزهای خوب خودش برگردانی. کواچ وقتی تیمش در بازی اول به آرژانتین باخت، به عنوان کارگردان تیم باید دلایل شکست را برای خودش مشخص می کرد و به دنبال راهی می‌رفت که تیمش در بازی‌های بعدی به مشکل برنمی‌خورد. ولی او برعکس عمل کرد و پس از پیروزی در دو دیدار آسان از بازی با لهستان باخت‌های ایران شروع شد. وقتی در این رقابت‌ها برزیل، فرانسه و آلمان حضور ندارند، چرا با ما با شانس 20 درصدی به مصاف حریفتن رفتیم که عملکردمان هم 20 درصد باشد؛ چرا با شانس 100 درصدی نرفتیم که برآیند کارمان بالاتر رود.


* بسیاری از بازیکنان تیم ملی بر این باور بودند که با باخت به آرژانتین شانس صعود تیم ملی به شدت پایین آمد . شاید همین علت باعث شد که تیم ملی مقابل حریفان بزرگ خود ناموفق باشد؟


-اگر این ذهنیت در بین بازیکنان ایجاد شده باشد نتیجه‌گیری می‌کنیم که ما هنوز حرفه‌ای نشده‌ایم و مقصر کارگردان تیم ملی است. کواچ می توانست با تفکر جدیدی تیمش را در بازی‌های بعدی به میدان بفرستد. او باید شاگردانش را توجیه می‌کرد تا با یک باخت همه چیز را تمام شده ندانند اما متاسفانه این باخت آغاز سقوط ما در رقابت‌های جام جهانی ژاپن بود.


* در چنین شرایطی موافق برکناری کواچ از تیم ملی والیبال هستید؟


-به نظرم نباید فرصت را از دست بدهیم. المپیک هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و مشخص نیست تیم ملی والیبال تا چهار سال دیگر بتواند با همین کیفیت به کار خود ادامه دهد. کواچ دو بار کارت زرد گرفته و کارت زرد بعدی قطعا قرمز است. ما به اندازه کافی باخت دادیم و با درسی که از این شکست‌ها گرفتیم باید امروز را به فردا نیندازیم. اگر فدراسیون واقعا به این نتیجه رسیده که کواچ در فرصت باقیمانده نمی‌تواند والیبال ایران را المپیکی کند، سریعا او را برکنار کند و مربی بهتری را جایگزین او کند. وقتی کواچ می‌گوید نمی‌دانم چرا باختیم، خیلی نگران کننده است. شما باید دلیل باختت را بدانی. حرف آخر من این است که فدراسیون بهترین و کامل ترین تصمیم را خیلی زود بگیرد. سرمربی تیم ملی هر کسی که هست باید با اتکا به نقاط قوت تیم، مراقبت از ضعف‌ها و استفاده از فناوری‌های روز بهترین نتیجه را کسب کند. فراموش نکنیم اگر بیکار بنشینی رقیبان به راحتی شکستت می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته