دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1394 - 10:44

ژنرال آمریکایی: نیروهای افغان درخواست حمله به بیمارستان «قندوز» را کرده بودند

فرمانده کل نیروهای بین‌المللی حاضر در افغانستان گفت دولت‌های آمریکا و افغانستان به بررسی کامل و شفاف حادثه «قندوز» متعهد هستند و اگر اشتباهی رخ داده باشد، عذرخواهی خواهند کرد.
کد خبر : 42386

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، ژنرال «جان کمبل» فرمانده کل نیروهای بین‌المللی حاضر در افغانستان روز گذشته (دوشنبه) در کنفرانسی خبری در وزارت دفاع آمریکا گفت: حمله هوایی نیروهای آمریکایی به بیمارستان سازمان «پزشکان بدون مرز» در شهر «قندوز»، به درخواست نیروهای افغان انجام شده بود.


براساس این گزارش، «کمبل» جزئیات بیشتری ارائه نکرد و گفت که تحقیقات در این باره ادامه دارد، ولی اعضای تیم تحقیق گفته‌اند که این افغان‌ها بودند که درخواست حمله هوایی کرده بودند، نه آمریکایی‌ها.


فرممانده آمریکایی تصریح کرد: آمریکا و افغانستان به بررسی کامل و شفاف این حادثه ادامه می‌دهند و اگر اشتباهی رخ داده باشد، عذرخواهی خواهند کرد و عاملان این اشتباه تعقیب خواهند شد.


در حمله روز شنبه هواپیماهای آمریکایی به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در شهر «قندوز»، 22 نفر کشته شدند.


روز گذشته (دوشنبه) «ظفر هاشمی» سخنگوی دولت افغانستان گفت: «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ژنرال «جان کمبل» خواهان ریشه‌یابی این حادثه شده است.


وی افزود: دلیل اینکه ما تحقیقات مشترک انجام می‌دهیم، این است که باید تحقیقات مستقل، بدون این که نتیجه آن زیر نفوذ یا سوال قرار گرفته باشد، انجام شود.


در عین حال «حمدالله دانشی» سرپرست ولایت «قندوز» گفت: هواپیماهای آمریکایی تنها باغ این بیمارستان را هدف قرار دادند و ساختمان آن را طالبان منفجر کردند.


وی افزود: به یقین می‌توانم بگویم که نیروهای طالبان در باغ این بیمارستان سنگر گرفته بودند و از آنجا به‌سوی نیروهای امنیتی شلیک می‌کردند. آنجا یکی از مستحکم‌ترین سنگرهای آن‌ها بود.


سازمان «پزشکان بدون مرز» گزارش‌ها درباره حضور نیروهای وابسته به گروه طالبان در این بیمارستان را رد کرد و گفته است در زمان حمله به‌جز کارمندان این نهاد و بیمارانی که آنجا مداوا می‌شدند، فرد دیگری در بیمارستان حضور نداشت.


این سازمان خواهان بررسی حادثه به‌وسیله هیاتی بین‌المللی و بی‌طرف شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته