دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1394 - 08:48

آخوندی با 16 رأی بیشتر از جلسه اعتماد، وزیر ماند/ دفاع موافقان استیضاح وزیر راه از مسکن مهر احمدی‌نژاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 175 رأی با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند و در نتیجه عباس آخوندی وزیر باقی ماند. این در حالی است که آخوندی در سال 92 از مجلس شورای اسلامی 159 رأی اعتماد گرفته بود.
کد خبر : 42356

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، دستور اول جلسه علنی امروز -سه‌شنبه14مهر- مجلس استیضاح عباس آخوندی بود.


بعد از اظهارات موافقان و مخالفان و دفاع عباس آخوندی از عملکرد خود، استیضاح وزیر راه و شهرسازی به رأی گذاشته شد.


موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی یکی از اشکلات به عباس آخوندی را مزخرف دانستن مسکن مهر از سوی وی عنوان کردند و همچنین آخوندی را سیاسی‌ترین فرد کابینه دانستند.


آخوندی در سال 92 توسط حسن روحانی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و توانست با کسب ۱۵۹ رأی از ۲۸۴ رأی ماخوذه، تصدی وزارت مزبور را بدست بیاورد. وی در مراسم معارفه‌اش عنوان کرد که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد دارد.


امروز در جریان استیضاح آخوندی 16 نفر دیگر به صف موافقان وی نسبت به دوسال گذشته پیوستند و در حالی که موافقان استیضاح تأکید داشتند این اقدام سیاسی نیست، 175 نماینده با استیضاح آخوندی مخالفت کردند و تنها 72 نفر رأی موافق به استیضاح دادند. بر این اساس آخوندی در سمت وزارت راه‌وشهرسازی ابقا شد.


آخوندی، سومین وزیر استیضاحی دولت یازدهم است. پیش از او، فرجی‌دانا وزیر علوم و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش استیضاح شده‌اند. نمایندگان مجلس نهم،‌ بعد از استیضاح فرجی‌دانا به او رأی اعتماد ندادند ولی فانی توانست رأی اعتماد دوباره مجلس را کسب کند.


طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، رئیس‌جمهوری مى‏‌تواند در صحن علنی حضور یابد و پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، به دفاع از وزیر بپردازد؛ اما حسن روحانی، ترجیح داد امروز در مجلس حضور نیابد.


صبح امروز وزیر راه و شهرسازی به همراه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و سیدحسین هاشمی استاندار تهران وارد صحن علنی مجلس شدند.


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فانی وزیر آموزش و پرورش و گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز در جلسه صحن علنی امروز حضور دارند.


محورهای پنج‌گانه استیضاح کنندگان


مجتبی رحماندوست، مهدی کوچک‌زاده، حاجی، بهرام بیرانوند، موسی‌الرضا ثروتی، سید محمود نبویان، جواد کریمی‌قدوسی، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، سامری، موسوی لارگانی، نیره اخوان، فاطمه آلیا و زهره طبیب‌زاده، 15 نماینده استیضاح‌کننده وزیر راه هستند که ضمن انتشار محورهای پنج‌گانه استیضاح، یکی از دلایل‌شان را عدم اعلام موضع شفاف عباس آخوندی نسبت به «فتنه و سران آن» اعلام کردند.


آنها همچنین، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رأی اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه را پنج محور استیضاح خود اعلام کردند.


چرا آخوندی، مسکن مهر را مزخرف خوانده است؟


نماینده مردم بجنورد گفت: رکود مسکن مهر و پروژه‌های این‌چنینی و مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که این طرح از طرح‌های خوبی بوده، از ایراداتی است که ما وارد می‌دانیم.


موسی‌الرضا ثروتی اظهار کرد: رکود فعلی صدای همه را بلند کرده است. رکود مسکن مهر و پروژه‌های این‌چنینی و مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که این طرح از طرح‌های خوبی بوده که رهبری هم بر آن تأکید کرده‌اند و یکی از نیازهای اولیه در قانون اساسی نیز مسکن عنوان شده از ایراداتی است که ما وارد می‌دانیم. مردم از وضعیت جاده‌ها نیز کلافه هستند.


ثروتی عدم توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی علیرغم وجود قانون، فقدان برنامه‌ریزی و عدم تحقق برنامه‌های وزیر در زمان رأی اعتماد را از دیگر مشکلات وزارت راه و شهرسازی عنوان و خاطرنشان کرد: 1.5 میلیون نفر به خاطر رکود مسکن بیکار شده‌اند و احکام برنامه پنجم، قانون جامع مسکن، قانون جامع حمل و نقل عمومی و... به بهانه نبود اعتبار و تحریم اجرا نمی‌شود و طرح‌های توسعه راکد مانده است.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: قرار بود سالانه 10 درصد از تلفات جاده‌ای کاهش یابد که این کار انجام نشده و دریغ از برنامه‌ریزی و مدیریت فعال. همچنین بر اساس مقایسه صورت گرفته در سال 91، 27 میلیون مسافر جابه‌جا شده در حالی که در سال 93، 24 میلیون مسافر جابه‌جا شده است و این به معنای افت 11 درصدی در این زمینه است. علاوه بر این در سال 91 سالانه 5700 کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شد که این رقم در سال 93 به 3000 کیلومتر رسیده است.


ثروتی با اشاره به توقف وام‌های روستایی و مقاوم‌سازی مسکن، اظهار کرد: ما معتقدیم اگر مشکلاتی وجود دارد باید در دولت حل شود.


وی با بیان اینکه وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد عملی نشده، گفت: از 113 مورد ارائه شده در روز رأی اعتماد،‌ 84 درصد آن نیازی به اعتبار نداشته اما کدام یک اجرایی شده است.


ثروتی عملکرد 10 ساله راه‌آهن را حاکی از کاهش شدید فعالیت‌ها دانست و از جوسازی‌های صورت گرفته در مورد سیاسی بودن استیضاح وزیر راه انتقاد کرد.


وی اضافه کرد: اولین سؤالی که از ما می‌شود این است که چرا استیضاح؟ نمایندگان ابزارهایی از جمله مکاتبه، مذاکره، سؤال و برگزاری جلسات متعدد در اختیار دارند که ما تقریباً تمام مراحل را دنبال کردیم. آقای لاریجانی دو جلسه و آقای ابوترابی هم دو جلسه برگزار کردند و آقای جلالی و دیگران هم تلاش‌هایی کردند که مشکلات مربوطه حل شود.


نماینده موافق استیضاح: شائبه سیاسی در استیضاح وزیر راه نیست


نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه هیچ شائبه سیاسی در کار خودم و همکارانم نمی‌بینم، گفت: عمده‌ترین مشکل در عملکرد وزیر مربوط به ایثارگران است که تاکنون قوانینی را که در این خصوص وجود دارد، اجرایی نکرده است.


مجتبی رحماندوست در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انتقاد بنده نسبت به عملکرد وزیر در حوزه مربوط به ایثارگران و تأمین مسکن خانواده‌های ایثارگر است، اظهار کرد: طبق قانون برنامه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به تأمین مسکن جانبازان بالای 25 تا 50 درصد که دو سال سابقه حضور در جنگ را داشتند، اقدام کند، اما به رغم پیگیر‌هایی که انجام شده این کار تحقق نیافته است.


وی افزود: از 158 هزار و 362 واجد شرایط اعلامی از سوی ایثارگران تنها زیر 4 درصد توانستند از این امتیاز برخوردار شوند.


نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه متأسفانه در تأمین مسکن و ارائه تسهیلات به ایثارگران حکم برنامه پنجم ابتر مانده است، اظهار کرد: این مسئله باید به صورت ریشه‌ای حل شود و نیاز به پیگیری مستمر دارد. در راستای امر نظارت نمایندگان این موضوعات را ابتدا با تذکر شفاهی، سپس کتبی و نهایتا طرح سؤال مطرح کردیم، اما چون تاکنون مشکل ایثارگران حل نشده است امروز استیضاح در دستور کار مجلس قرار دارد.


این نماینده مجلس افزود:‌ چرا هنوز فرزندان شهدا در شرکت‌های تابعه این وزارتخانه رسمی نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های مجموعه وزارت راه اجرای بند «و» قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمی‌کند؟


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات هواپیمایی برای ایثارگران و خانواده‌های آنان گفت: ماده 41 قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران صراحت دارد به اینکه ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های آنان در صورت مسافرت از طریق هر یک از وسایل حمل و نقل کشور با ارائه کارت ایثارگری از پرداخت 50 درصد هزینه معاف هستند، اما این اتفاق رخ نداده است.


رحماندوست در ادامه اظهار کرد: حتی در اماکن و ناوگان‌های حمل و نقل شهری نیز تمهیدات لازم برای سهولت رفت و آمد ایثارگران و کسانی که از طریق ویلچر استفاده می‌کنند، دیده نشده است. این در حالی است که در کشورهای دست چندم هم این مناسب‌سازی مسیرها صورت گرفته، اما در کشور ما متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.


نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: اخیرا شرکت هواپیمایی ماهان برای ارائه خدمات ویژه که در دنیا مجانی انجام می‌شود گفته باید چهل هزار تومان برای ارائه این خدمات بپردازند.


وی در پایان با بیان این که بنده استیضاح را امضاء نکرده بودم، اما در این مدت چون دیدم هنوز بسیاری از مسائل حل نشده است آن را امضا کردم، گفت: فکر می‌کنم وزیری که مسئله به این کوچکی را نتواند حل کند وزیر مناسبی نیست.


رحماندوست ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص قول‌های داده شده از طرف وزیر فیلمی را در جلسه علنی مجلس پخش کرد که در آن آخوندی گفت همه موارد را درباره وضعیت ایثارگران پیگیری می‌کند.


رسایی: آخوندی سیاسی‌ترین فرد کابینه است


حمید رسایی نماینده مردم تهران که در جلسه استیضاح وزیر راه، تأکید داشت عمل نکردن به وعده‌های جلسه رأی اعتماد، علت استیضاح آخوندی است، در عین حال گفت: آقای آخوندی، کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید؟


رسایی در مجلس که به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز استیضاح در حالی برگزار می‌شود که پیش از این دو سؤال از آقای آخوندی مطرح شده بود. ایشان بعد از دادن وعده‌هایی با اختلاف 8 رأی، وزیر شدند و این رأی شکننده این توقع را ایجاد می‌کرد که به وعده‌هایشان توجه کنند.


وی افزود: اردیبهشت ماه سال 93، اولین سؤال از وزیر راه مطرح شد و ایشان گفت که فرصتی برای اجرای تعهداتش نداشته و در نتیجه متقاضی سؤال، سؤالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. اما امروز همان فرد جزو متقاضیان استیضاح است.


این نماینده مجلس یادآور شد: یک سال بعد من سؤالی را از آقای آخوندی درخصوص مسکن مهر مطرح کردم و ایشان همان پاسخ‌هایی را به من داد که به آقای حاجی داده بود و سؤال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر با وعده‌هایی که برای حل مشکل دادند با اختلاف یک رأی که بعداً معلوم شد درست نبوده، از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کرد.


رسایی ادامه داد: آیا اگر استیضاح سیاسی بود ما اینقدر مماشات می‌کردیم و آیا استیضاح سیاسی اینقدر روند طولانی را طی می‌کند؟


رسایی همچنین بیان کرد: آیا پیگیری تکمیل پروژه‌ها و استیضاح مسئول این عملکرد، اقدامی سیاسی است؟ پس برای اینکه سیاسی نباشیم اساساً یا مجلس را تعطیل کنیم و یا به مدح و ستایش از آقایان بپردازیم. آقای آخوندی، کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید؟


وی با بیان اینکه «اشکالات مدیریتی شما آنقدر زیاد است که نیازی نیست ما پرونده سیاسی شما را باز کنیم»،‌ تصریح کرد: تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های تعهدات این دولت در شعارهای تبلیغاتی خود بود که به دنبال آن وزیر برای اخذ رأی اعتماد همین شعارها را مطرح کرد. حتی آقای آخوندی گفت که در دولت سازندگی وقتی وزیر مسکن بوده، ایده مسکن مهر را خود ابداع کرده، اما نمی‌دانم چه شد که این ایده بعدها مزخرف نامیده شد.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: متأسفانه در این دو سال علیرغم فرصت‌های پیش رو کمترین اعتبار از سوی بانک مسکن به پروژه‌های مسکن مهر اختصاص داده شد و متوسط سهم‌الشرکت پرداختی به پیمانکاران در هر ماه از 500 میلیارد تومان در نیمه سال 92 به 300 میلیارد تومان در نیمه دوم سال 92 رسید.


رسایی یادآور شد: این روند نزولی ادامه پیدا کرد تا به 150 میلیارد تومان در سال 94 رسید که این مسأله نشان از کند شدن روند تکمیلی طرح‌های مسکن مهر و نبود اراده در وزارتخانه بود و در همین مدت بازگشت اقساط مردم به بانک مسکن دو برابر شد و 125 میلیارد تومان در اوایل سال 92 به 255 میلیارد تومان در دی‌ماه سال 93 رسید. یعنی مردم مستضعف به تعهداتشان در پرداخت مسکن مهر عمل کردند، اما دولت به تعهداتش عمل نکرد.


وی افزود: وزیر راه و معاونین او در خرداد سال 93 گفتند که سال 94 پروژه‌ها تمام می‌شود اما در بهمن 93 وقتی زمان موعد رسید گفتند تا سال 95 تمام می‌شود و در شهریور 94 گفتند فعلاً منتظر نباشید و سال 96 تمام می‌شود.


این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: متأسفانه وزیر برای فریب مجلس در جلسه سوال آمارسازی کرد. ایشان یک بار گفت که 1 میلیون و 440 هزار مسکن مهر فروش اقساطی شده و بعد در جای دیگر گفت که 1 میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر تحویل شده که اختلاف فروش مسکن مهر اقساطی شده و تحویل داده شده 260 هزار واحد بود. یعنی این تعداد فروش اقساطی شده اما به مردم تحویل داده نشده است. در حالی که فروش اقساطی یعنی واحد مسکونی که تحویل داده شده باشد.


در این بین نمایندگانی به نشانه اعتراض فریاد زدند، دو دو کرده و الله اکبر گفتند.


حمید رسایی کلیپی از سخنان رئیس جمهوری و وزیر و همچنین اجرایی نشدن پروژه‌های مسکن مهر در جلسه علنی پخش کرد و در این میان با کنایه خطاب به آخوندی، گفت: با این وعده‌ها رأی آوردید. آقای آخوندی به این مردم می‌خندند!


وی در ادامه بیان کرد: آقای آخوندی به 260 هزار خانوار خانه ندادند، اما از آنها قسط می‌گیرند که این خانوارها بارها جلوی مجلس تجمع کردند.


نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم نمایندگان با چه هدفی به وزیر رأی می‌دهند و با چه هدفی رأی نمی‌دهند اما من برای اهداف سیاسی در اینجا حضور پیدا نکردم و برای این اینجا هستم که روز قیامت بتوانم جواب دهم.


در این میان، تعدادی از نمایندگان مجدداً فریاد دو دو سردادند و الله اکبر گفتند که رسایی در پاسخ گفت: مردم بعضی از نمایندگان شما، دغدغه‌هایتان را مسخره می‌کنند اما تعدادشان 3 یا 4 نفر است.


وی همچنین تصریح کرد: آقای آخوندی تنها جوابی که شما تا به حال دادید این است که ما منابع مالی نداریم در حالی که بنا به گزارش بانک مسکن بازپرداخت اقساط مسکن مهر به 7100 میلیارد تومان رسیده و هر ماه 400 میلیون به آن اضافه می‌شود. درصورتی که طبق گفته مسئولین وزارتخانه تنها 5000 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام مسکن مهر نیاز بوده است.


رسایی یادآور شد: کاری که این وزارتخانه کرده این است که 3700 میلیارد تومان از این اعتبار را بابت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی پرداخت کرده که این واقعاً خلاف مروت در حق این مردم است. بانک مسکن باید بدهی خود را از جایی دیگر تأمین کند و پاداش‌های چندصدمیلیونی ندهند تا بتوانند بدهی‌هایشان را بدهند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه «مشکل این است که حوزه مسکن رهاست»، تصریح کرد: آقای وزیر تسلطی روی امور ندارد. در برنامه نگاه یک سیما حضور پیدا کردند و درباره توقف تسهیلات دهی بانک مسکن به بافت فرسوده گفت که به دلیل میزان اعتباراتی که بانک مسکن به مسکن مهر داده قدرت تسهیلات دادن این بانک کاهش پیدا کرده و ان‌شاءالله با بازسازی مالی این بانک را از وضعیت بد خارج می کنیم. حتی در نشست با جامعه مهندسین گفت که بانک مسکن گروگان مسکن مهر شده و سه برابر قدرت وام دادن خود وام داده است که همه از جمله وزیر اقتصاد کابینه تعجب کردند.


وی یادآور شد: همه می‌دانند که پرداخت تسهیلات به مسکن مهر از محل خط اعتباری بانک مرکزی است و نه منابع داخلی بانک مسکن. بر اساس برآورد طرح جامع مسکن در حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که شامل 2.5 میلیون واحد مسکونی می‌شود.


رسایی همچنین انتقاداتی نسبت به اجرایی نشدن و ناهماهنگی در خصوص قوانین مربوط به بافت فرسوده ارائه کرد.


وی ادامه داد: آقای آخوندی شما در جلسه سؤال گفتید که مردم دنبال مسکن مهر نیستند و گفتید که در حال حاضر 150 هزار مسکن مهر داریم که کسی متقاضی آن نیست که اولا این رقم واقعی نیست؛ چون معاون شما می‌گوید 45 هزار واحد بدون متقاضی وجود دارد. ثانیا این که آقای آخوندی شما از روز اول که آمدید سامانه ثبت نام مسکن مهر را بستید، حالا باز کنید ببینید متقاضی وجود دارد یا خیر، و طبق گزارش‌های دریافتی ما وزارت خانه شما این واحدهای مسکونی بدون متقاضی را نگه داشته و به عنوان بدهی به پیمانکاران می‌دهد که این ظلم به مردم است.


نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پرونده کاری وزیر را که رقم می‌زدم دیدم یکی از اقدامات خوب انجام شده پیگیری برای کنترل سوداگری در بازار مسکن از طریق ابزار مالیاتی است که 70 درصد بازار مسکن کشور را تقاضای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهد که همین موضوع موجب ایجاد دوره‌های رونق و رکود پیاپی به افزایش قیمت زمین و مسکن شده است.


رسایی همچنین گفت: آقای آخوندی تا مدتی شعار می‌داد هر کس با خرید و فروش مسکن کاسبی می‌کند باید مالیات بدهد و قوانین مالیاتی باید عوض شود که اینها حرف‌های آخوندی است، اما شهریور ماه سال جاری وقتی مالیاتهای مستقیم برای اصلاح در دستور رسیدگی همین مجلس قرار گرفت آقای آخوندی به رئیس مجلس نامه نوشتند که لطفا مالیات بر خانه‌های خالی و اضافی از این لایحه حذف شود که ما نفهمیدیم شما با خودتان چند چند هستید.


وی اظهار کرد: آقای آخوندی مردم می‌گویند مسکن 80 متری ما در حاشیه شهر بدون رنگ و لعاب، مزخرف؛ قبول اما لطفا بگویید مسکن شما چند متر و در کجاست. البته غیر از آن مسکنی که در لواسان دارید. در حال حاضر در کجا می‌نشینید؟ بنده خود در همین خیابان مجاهدین واحدی 140 متری دارم. پس شما هم بگویید تا مردم بدانند مسئولین‌شان در کجا و در چه ترتیباتی زندگی می‌کنند.


رسایی در پایان گفت: نمایندگان نیز بدانند که رأیی که امروز می‌دهند چه مثبت و چه منفی همانند تمام آرای دیگرمان در شب اول قبر در روز قیامت محاسبه می‌شود و باید جوابگو باشیم. پس رأیی دهیم که بتوانیم دست روی قرآن بگذاریم.


سخنان کوچک‌زاده علیه روحانی، ظریف و طیب‌نیا در جلسه استیضاح آخوندی


مهدی کوچک‌زاده در تشریح علت مخالفت خود با عباس آخوندی گفت: رئیس‌جمهوری قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند اما امروز دو سال می‌گذرد. قرار بود به درد مردم برسد، نه اینکه وزیر خود را مأمور دست دادن با شیطان کند.


مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس که در جلسه علنی امروز، در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن می‌گفت، در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه «نمایندگان دور وزیر راه جمع شده‌اند»، گفت: اعضای کابینه‌ای که رئیسش، مجلس را به حساب نمی‌آورد، اعضایش هم وقت شنیدن این حرف‌ها را ندارند.


او ادامه داد:‌ در دو سه هفته‌ اخیر که پس از تلاش‌های بسیار این استیضاح از قید قضاوت‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای رها شد و در مسیر قانونی قرار گرفت، شارلاتانیزم رسانه‌ای خدمتگزار کانون‌های قدرت و ثروت تلاش کردند که آن را جناحی نشان دهند و ضرب‌المثل کافر همه را به کیش خود پندارد، مصداق واقعی پیدا کرد.


کوچک‌زاده افزود:‌ این استیضاح از نظر من که آن را امضا کرده‌ام، صد درصد در خدمت منافع یک جماعت و در مقابله با منافع یک جماعت دیگر است. این استیضاح فریاد بی‌خانمان‌ها و بیهوده‌نشینانی است که از دست ملاکان به ستوه آمده‌اند و به امید سرپناهی همه دارایی خود را در مسکن مهر سرمایه‌گذاری کردند. البته بر اساس قراردادی که امضاکنندگان آن جمهوری اسلامی است و نه آقای آخوندی و همان شارلاتان‌های رسانه‌ای حرف بیجای آن مبنی بر مزخرف بودن این طرح را تکرار می‌کنند.


این نماینده مجلس تأکید کرد: این استیضاح می‌خواهد منعکس‌کننده فریاد پابرهنگانی باشد که می‌گویند اگر برای آسفالت کردن فضای بین بلوک‌های مسکن هشتگرد بودجه نیست، چطور برای ابتدای روستای کوشکه زرد تا دم ویلای آقای جهانگیری بودجه است؟


کوچک‌زاده ادامه داد: این استیضاح می‌خواهد بغض فروخورده کسانی را بازتاباند که می‌گویند اگر بودجه برای ارتقای حمل و نقل عمومی نیست، چطور برای خرید ایرباس برای سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک بودجه هست؟


او سپس خطاب به آخوندی گفت: شما از 20 سالگی معاون وزیر بودید و پس از سال‌ها اشتغال کرسی وزارتخانه برای جبران خدمات‌تان، با بودجه وزارت نفت به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ مدرک دکتری خدمات‌تان را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید.


خطاب کوچک زاده به وزیر اقتصاد و اعتراض طیب‌نیا


کوچک‌زاده همچنین گفت: این استیضاح فریاد کامیون‌داران مظلومی است که بی‌هیچ حمایتی در مقابل زورگویی‌های مدیریت گمرک بوشهر در بحث تخلیه بار به حال خود رها شده‌اند چون وابسته به آقایان وزارت اقتصاد نیستند. البته این مسئله ربطی به آقای آخوندی ندارد اما ایشان هم هیچ کاری برای این افراد نکرده‌اند.


این صحبت‌های کوچک‌زاده با اعتراض طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، که در جمع مجلس حاضر بود مواجه شد و برخی دیگر از نمایندگان نیز به کوچک‌زاده معترض شدند.


اما او نطق خود را ادامه داد و افزود: این اعتراض می‌خواهد حرف جوانان با عرضه و فرهیخته‌ای را منعکس کند که می‌گوید برخی از کمبود بودجه را می‌توان از فروش زمین‌ها و واحدهای تجاری مسکن مهر تامین کرد. این استیضاح، استیضاج متعهدان به عهد علیه وزیری است که موقع رای اعتماد خودش و رئیسش هزار وعده و وعید بیجا به مردم دادند، اما دریغ از عمل به یکی از آنها.


او افزود: رئیس‌جمهوری قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند اما امروز دو سال می‌گذرد. قرار بود به درد مردم برسد، نه این که وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند.


مزخرف خواندن مسکن مهر، مخالفت با اندیشه‌های امام(ره) است


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه، موافقتش با استیضاح وزیر راه، سیاسی و جناحی نبوده است، گفت: مزخرف خواندن مسکن مهر، مخالفت با اندیشه‌های امام(ره) و رهبری است.


حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی که در موافقت با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی، صحبت کرد، ابتدا خداوند را شاهد قرار داد که هدفش از امضای استیضاح آخوندی، احقاق حقوق ملت است و گفت: ما باید صدای رسای این ملت محروم و مظلوم باشیم. من به نوبه خود قسم یاد می‌کنم که اهداف سیاسی و جناحی باعث امضای بنده نبوده است. از خدای متعال می‌خواهم تا به حقیر انصاف در بیان و به همکاران، دقت نظر در تصمیم‌گیری در این روز خطیر عنایت فرماید.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: یکی از ایرادات اصلی نمایندگان، بی‌دقتی در توزیع اعتبارات در استان‌ها و اولویت‌بندی در اجرای پروژه‌ها براساس نظام چانه‌زنی است که متأسفانه در دو سال مدیریت آقای آخوندی به شدت در این وزارتخانه مشاهده شده است.


موسوی‌لارگانی در ادامه با طرح این سؤال که «چرا باید پروژه‌های حوزه‌های انتخابیه تعدادی از نمایندگان نسبت به بقیه اولویت داده شود؟»، خطاب به وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: آقای آخوندی آیا این عدالت است که به شهرستانی، 20 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهید و در شهرستان مشابه دیگر برای دادن 100 میلیون تومان خساست به خرج دهید؟ مردم چه گناهی دارند؟ چرا باید روستاییانی که به آقای روحانی و احمدی‌نژاد رأی داده‌اند، تاوان این تبعیض و بی‌عدالتی و سیاسی‌کاری شما را بدهند؟


نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه متذکر شد: شما در برنامه‌های خود به شفاف‌سازی و دسترسی ایمن و آزاد به اطلاعات اشاره کرده بودید؛ پس علت انعقاد قرارداد با ترک تشریفات قانونی در شرکت راه جمهوری اسلامی چیست؟ علت واگذاری قراردادهای متعدد با شرکت ابن سینا که از وابستگان به شما هستند چیست؟


موسوی‌لارگانی ادامه داد: آقای آخوندی امروز در محضر ملت شریف ایران اعلام کنید به چه دلیل خون برخی برای شما رنگین‌تر است؟ علت امتیازات فراوان برای شما چیست؟ کاش جرأت داشتید و به ملت اعلام می‌کردید آیا رکود بی‌سابقه در صنعت مسکن و ساختمان در دوران شما پذیرفتنی است؟


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کدام برنامه را برای خروج از رکود این بخش ارائه دادید؟ برنامه‌های شما چه تأثیری بر اقتصاد صنعت ساختمان گذاشته است؟ یکی از برنامه‌های ارائه‌شده از سوی شما در زمان رأی اعتماد شفافیت و مقابله با فساد بود دو سال گذشته چه کردید؟ آیا مقابله با فساد در وزارت راه با واگذاری قراردادهای متعدد با ترک تشریفات به شرکت‌ها و افراد نورچشمی در تضاد نیست؟


این عضو کمیسیون اقتصادی همچنین مطرح کرد: طبق برنامه‌ شما قرار بود ظرف 6 ماه نسبت به مهندسی مجدد ساختار وزاتخانه اقدام کنید و گزارش مربوط را به مجلس ارائه دهید دو سال گذشت اما دریغ از یک خط گزارش.


سر پل صراط از شما نخواهم گذشت


موسوی‌لارگانی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ اقدام عملی در این باره انجام نشد. قرار بود برای حل بحران طلب‌کاران و پیمانکاران برنامه عملیاتی بدهید اما پس از دو سال هر روز و هر هفته شاهد مراجعه پیمانکاران و طلب‌کاران به وزارتخانه هستیم. همکاران عزیز مستحضر هستید که به واسطه همین بدهی‌های کلان و سستی و اهمال وزارتخانه در بازپرداخت آنها هزاران فرصت شغلی از دست رفته است چه زمانی وعده‌های شما تحقق پیدا می‌کند؟ وزارتخانه‌ای که باید محل کار، فعالیت و عمران باشد در دو سال اخیر تبدیل به پایگاه فعالیت سیاسی برخی از افراد تندرو شده که رسیدن به مقاصد سیاسی و انتخاباتی خود را بر تامین حقوق مردم ترجیح می‌دهند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدیرانی که تأمین مسکن برای مستضعفان را طرحی مزخرف می‌نامند، عملا با این رفتارها و سخنان با اندیشه‌ها و فرامین حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مقابله می‌کنند.


موسوی‌لارگانی ادامه داد: همکاران عزیز از نظر امام خمینی‌(ره) بحث دنیاخواهی و آخرت‌جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را کشیده باشند. علت این تضادها با اندیشه‌های امام(ره) از سوی سکاندار وزارتخانه این است که درد محرومیت را نکشیده‌ است.


وی همچنین مطرح کرد: جناب آقای وزیر راه، آیا می‌دانید یک مستأجر چه سختی‌هایی را متحمل می‌شود آیا شما می‌دانید یک روستایی چگونه در کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی روزگار می‌گذراند جایگاه والای طبقات پایین اجتماعی در نظر امام تا آنجاست که به مسئولان مملکتی و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی توصیه می‌نمایند که خود را وقف اسلام،‌جمهوری اسلامی و این طبقات بنمایید.


وی با اشاره به سخنان امام خمینی‌(ره) در این باره یادآور شد: آقای وزیر برای روستاها چه کردید؟ قرار بود بودجه سال 94 برای آسفالت راه‌های روستایی و شهری 2 میلیون تن قیر رایگان اختصاص دهید؛ به مردم توضیح دهید این بند به کجا رسیده؟ چرا روستاها به خاطر بی‌توجهی شما خالی از سکنه شده است؟ راستی زمانی که همین روستایی‌ها داشتند از خاک و ناموس این کشور دفاع می‌کردند شما کجا بودید؟ مگر همین سرداران و شهدا و دلاورمردهای جنگ و انقلاب از دل این روستاها نیامدند و در مقابل دشمن ایستادند و از انقلاب و آرمان‌های امام‌(ره) دفاع کردند تا امروز شما و فرزندان شما در رفاه و آسایش زندگی کنید.


این نماینده ابراز کرد: چه زود فراموش کردیم فرمایشات امام و آرمان‌هایشان را که فرمودند من یک موی کوخ‌نشینان و محرومین را با دنیای کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم؛ این یعنی فاصله از امام(ره) و انقلاب. من به عنوان یک روستازاده و کسی که ساکن روستا هستم و به روستایی بودن خود افتخار می‌کنم، سر پل صراط از شما نخواهم گذشت که چرا تبعیض و بی‌عدالتی شما باعث شده روستاهای ما هر روز پس‌رفت کند و از 10متر راه استاندارد نیز بی‌بهره باشد.


وی خطاب به وزیر راه افزود: جناب آقای آخوندی مگر همین روستایی‌ها نبودند که امام راحل فرمودند پشتوانه ملت و کشور هستند مگر همین روستایی‌ها نیستند که اقتصاد کشور را به رونق درآوردند به یادآورید ما و شما هر چه داریم مرهون تلاش همین روستاییان است اگر رئیس‌جمهوری یا رئیس و وکیل شدیم با رای اینان است و چه زود این قشر محروم فراموش می‌شوند حالا چرا باید یک روستایی چند سال در نوبت 12 میلیون تومان وام مسکن باشد. به راستی آیا می‌شود با 12 میلیون تومان حتی یک سرویس بهداشتی ساخت.


موسوی لارگانی در پایان گفت: راستی یک و نیم میلیاردی که خرج مهمان‌سرای پشت وزارتخانه کردید آن هم به دستور یکی از بستگان خود برای سکونت از کجا آمد؟ چند وام مسکن می‌شد برای روستاییان؟ با یک و نیم میلیارد چند بار درها و پنجره‌ها را عوض کردند و الان هم در آن سکونت نکردید. آقای آخوندی هزینه ساخت مسکن در روستاها به واسطه حمل و نقل مصالح ساختمانی بسیار بالاتر از ساخت در شهرهای کوچک است اما دو سال است که شما تسهیلات روستایی را افزایش ندادید و بدتر از آن همان مبلغ اندک را پرداخت نکردید.


در عزل و نصب‌ها نیز نمایندگان باید از اخبار مطلع شوند


سید مهدی هاشمی، نماینده مردم تهران که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، در صحن علنی امروز ـ سه‌شنبه‌ـ مجلس صحبت کرد، گفت: بر اساس آمار از سال 2009 تا 2011 روندی کاهشی سوانح هوایی داشتیم و از سال 2011، 18 برابر استاندارد بین‌المللی سوانح هوایی داشتیم اما در سال 2015 طبق پیش‌بینی‌ها 220 برابر عرف جهانی حوادث هوایی داشتیم که این نشان از بی‌برنامگی وزارت راه در عرصه هوایی است. چرا در مورد سقوط هواپیمای آنتونف کسی بازخواست نشد و چرا تاکنون بارها و بارها چرخ هواپیماها باز نشده است؟


این نماینده مجلس درباره عملکرد بانک‌ها، گفت که «بانک‌های ما دچار بیماری مزمن هستند» و تأکید کرد: ما بیماری‌های مزمن بانکی در کشور داریم،‌ مشکل درستی است و از رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی برای تدوین برنامه و تأکید بر نگرانی‌های اقتصادی قدردانی و تشکر می‌کنیم؛ اما چرا وزیر راه پیگیر مسائلی است که به وی مربوط نیست. در حالی که برای کارهای مربوطه و پیگیری‌های حیطه خود وقت نمی‌گذارد و حتی برای نمایندگان اقلیت نیز هیچ فرصتی قرار نمی‌دهد؟


رئیس کمیسیون عمران درخصوص روشن نبودن برنامه های وزارتخانه در بخش مسکن گفت: در بخش مسکن برنامه روشنی اعلام نشده و آمار اشتغال این حوزه به شدت کاهش یافته و مسکن با رکود مواجه است و فقط به ابلاغ‌هایی در سازمان نظام مهندسی بسنده شده که معلوم نیست به چه دلیل و به چه شکل اینها ابلاغ شده است.


هاشمی اظهار کرد: آقای وزیر راه پاسخگو باشید که چرا چرخ هواپیماها باز نمی‌شود و آمار سوانح هوایی در زمان مدیریت شما افزایش یافته و 220 درصد بالاتر از استاندارد جهانی است؟


وی ادامه داد: آقای آخوندی شما در جلسه رأی اعتماد خود فرمودید که می‌خواهم از نیروهای جوان استفاده کنم در حالی که 24 نفر از مدیران و معاونان شما از بازنشستگان هستند و جوانان در پست‌های کلیدی وزارتخانه شما جای ندارند و به نمایندگان نیز توجهی در دولت شما نمی‌شود. حتی در عزل و نصب‌ها نیز نمایندگان باید از اخبار مطلع شوند و هیچ‌گاه نگاهی به مجلس نبوده است. ولی باز می‌گویید استیضاح سیاسی است.


هاشمی تصریح کرد: ما بارها خواستیم این استیضاح انجام نشود و از آغاز ریاست جمهوری آقای روحانی، خواستار تشکیل جلساتی برای پیگیری موضوع مرتبط با حوزه عمران بودیم اما هیچ توجهی به این خواست‌ها نشده است و هر بار نیز که مجلس گفت فلان آقا را در فلان پست قرار ندهید شما اصرار کردید و مشکلات امروز حوزه هوایی را ایجاد نمودید و 10 ماه وی را به عنوان سرپرست نگه داشتید. این همه رفتار و دلیل نشان دهنده غیرسیاسی بودن استیضاح است.


وی با انتقاد از آنچه بی‌توجهی به بخشنامه‌های خرید هواپیما خواند، گفت: مگر قرار نبود هواپیمای بالای 15 سال خریداری نشود پس چرا این موضوع را لغو کردید و هیچ تعاملی هم با نمایندگان نداشتید؟


آخوندی:‌ اجازه نمی‌دهم مشکلی برای ساکنان مسکن مهر ایجاد شود


وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود، با توجه به تأیید چهارگانه‌اش توسط مجلس در گذشته، گفت: یک بار روز رأی‌گیری و سه بار در جلسه سؤال از وزیر موفق به قانع کردن نمایندگان شدم. با این وجود به جریان افتادن استیضاح بنده جای سؤال دارد. تظاهر به اقدام نمی‌کنم بلکه برنامه‌های واقعی نوشته و آنها را در دست اجرا دارم.


عباس آخوندی سخنانش را در چهار محور رویکرد استراتژیک در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مسکن مهر، و مبارزه با فساد و حفظ حقوق شهروندی در دستگاه متبوعش تقسیم کرد و افزود:‌ وزارت مسکن، 56 هزار کارمند و ده‌ها هزار پیمانکار و مشاور دارد. همانطور که می‌دانید با مطرح شدن استیضاح، کل زیر مجموعه متأثر از استیضاح می‌شود اما بنده به هیچ وجه اجازه ندادم سر سوزنی عملکرد همکارانم تحت الشعاع این استیضاح قرار بگیرد. در حال حاضر بستر جذب 25 میلیارد یورو سرمایه گذاری جدید را با زحمت زیاد و قانع کردن تک تک سرمایه گذاران در دست اجرا داریم.


وی ادامه داد: پس از فرمایشات رهبری درخصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جزو اولین وزارت‌خانه‌هایی بودیم که برنامه و نقش راه طراحی کردیم.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «برای شما توضیح می‌دهم که شفافیت و صداقت و مبارزه با فساد را چگونه در وزارتخانه‌ متبوعم به اجرا درآوردم»، افزود: بیش از 120 هزار میلیارد تومان حجم پروژه‌های وزارت‌خانه است؛ به همین دلیل مبارزه با فساد در این وزارت‌خانه مساله‌ای بنیادی است. همچنین برای شما توضیح خواهم داد که چطور حفظ حقوق شهروندی را که جزو وعده‌های آن بوده است به اجرا درآوردم.


وی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت:‌ نفت بشکه‌ای 106 دلار به زیر 40 دلار کاهش یافته است و شما با رگ و پوست خود در جریان جدید‌ترین دوران کمبود مالی تاریخ کشور قرار دارید و ما در همین وضعیت در حوزه حمل و نقل که قرار بر اختصاص 6000 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز بوده، کمتر از 1000 میلیارد تومان پرداخت شده است اما با این وجود همه پروژه‌های وزارت‌خانه‌ را بر اساس شهادت آقای یوسفیان نماینده آمل فعال نگه داشته‌ام.


آخوندی با اشاره به قدرت وام دهی بانک‌ها گفت: کل قدرت وام‌دهی بانک‌ها به بخش اقتصاد کمتر از 10 درصد تولید ناخالص کشور است. از کل تسهیلات بانکی که 300 هزار میلیارد تومان است کمتر از 10 درصد به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت و معدن و سایر بخش‌ها تأسیس یافته است. با این وضعیت در شرایط بسیار سختی برای ادامه پرویژه‌های عمرانی قرار داریم. با این حال برنامه‌ریزی دقیقی برای عبور از تنگناهای سخت مالی انجام دادیم. در این شرایط موفق به جذب چندین هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید شده‌ایم.


همزمان با توضیحات عباس آخوندی ،تصاویر پاورپوینت که مشتمل بر آمار و اطلاعات عمکرد وزارت راه و شهرسازی بود از مانیتورهای مجلس پخش می‌شد.


وی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب توجه به رویکرد درون‌زا و برون‌گرا بودن را از محورهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تعیین کرده‌اند که وزارت و شهرسازی به این دو رویکرد در عمل پایبند بوده است.


وی ادامه داد‌: وزارت راه و شهرسازی در پی ثبات اقتصادی آن هم متکی بر سرمایه‌گذاری مردمی است و در عین حال برنامه‌های خوبی را برای استفاده از دانش فنی، سرمایه، بازار جهانی در دست اجرا دارد.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسازی کلیه‌ی پایانه‌های مرزی کشور افزود: در کردستان و سیستان و بلوچستان، کلیه پایانه‌های مرزی را با سرعت در دست نوسازی کامل داریم. این پایانه‌ها را مکانیزه کرده و مدت توقف کالا را به طور چشمگیری کاهش داده‌ایم. همچنین دسترسی به بنادرجنوبی و شمالی کشور را تسریع کرده‌ایم.


وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی را با سرعت در حال ساخت و ساز داریم. همچنین راه آهن چابهار، بیرجند را با سرعت در دست ساخت داریم. با تکمیل این خط آهن فقر شدید منطقه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.


وی ادامه داد: در بندر عباس فاز 2 و 3 بندر شهید بهشتی را توسعه داده‌ایم در خوزستان بندر امام را توسعه داده‌ایم و در شمال کشور و در بندر انزلی را توسعه چشمگیر داده‌ایم.


آخوندی در ادامه اظهار کرد: این حرف‌هایی که گفته می‌شود برنامه‌های عملیاتی برای تحقق فرمانی است که از سوی رهبری صادر شده است. ما تظاهر به اقدام نمی‌کنیم بلکه اقدام عملی می‌کنیم و برنامه واقعی می‌نویسیم.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «صنعت هوایی کشور بیشترین آسیب را از تحریم دیده است»، افزود: برنامه ما استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور است، ما در کشور 67 فرودگاه داریم که 54 فرودگاه فعال است. همچنین بیش از 11سال است در سیستم ناوبری ایران سرمایه گذاری صورت نگرفته است. فرودگاه مهرآباد که در سال 10 میلیون مسافر جا به جا می‌کند بیش از 40 سال است که تعمیر اساسی نشده است.


وی عمر ناوگان هوایی ایران را 22 سال عنوان و خاطرنشان کرد:‌ ما در حال حاضر برای نوسازی ناوبری ایران 250 میلیون دلار داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ این در حالی است که 11 سال است سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. بعد از اتفاقات اوکراین ترافیک عبوری از آسمان ایران از 500 به 1000 هواپیما افزایش یافته است. عبور دادن اینها سیستم ناوبری پیشرفته می‌خواهد و ما مفتخریم که این کار انجام شده و هیچ اتفاقی رخ نداده است.


آخوندی با بیان اینکه «شأن مردم بالاتر از وضعیت فعلی فرودگاه امام(ره) است»، گفت: ترمینال 2 فرودگاه امام به نام سلام 10 ماه دیگر افتتاح می‌شود. من این گزارش را به معاون اول رئیس‌جمهور هم نداده بودم و اگر رئیس‌جمهور صحبت‌های من را بشنود برای اولین بار این خبر را دریافت می‌کند. ما بدون هرگونه اعتبار دولتی تلاش کردیم با ید توانای مردم و مهندسان و سرمایه‌گذاران این کار را انجام دهیم تا ظرفیت فرودگاه امام به دو برابر افزایش یابد.


وی اضافه کرد:‌ در سال جاری ترمینال 22 میلیون نفری سلام با اعتبار بخش غیردولتی آغاز می‌شود. آیا فکر می‌کنید اینها اتفاقی انجام می‌شود؟ همچنین 7 ترمینال بین‌المللی بزرگ دیگر در ایران در حال ساخت است. ما نیاز به خلق اعتماد در بخش خصوصی داریم تا در پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ این وزارت‌خانه برای نوسازی کامل صنعت ناوگان هوانوردی ایران گفت: فقط در شرایط تحریم بیش از 12 هواپیمای جدید وارد کشور کردیم که همه بالای سال 2000 ساخته شده‌اند و این عمر ناوگان هواپیمایی ایران را 32 ماه کاهش داد. همچنین برنامه‌ی خرید 114 هواپیمای جدید به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک با عرضه کنندگان دست اول و بدون وجود واسطه و دلال هست که با آن موافقت شده است.


وی با تأکید بر لزوم برخورداری از شبکه خطوط ریلی و اتصال به شبکه‌ ریلی آسیا و منطقه اظهار کرد: این دوره رستاخیز مجدد صنعت ریلی ایران است و تمام راه‌های قدیمی که ده‌ها سال مورد بازسازی قرار نگرفته بود در دست بازسازی اساسی است تا ایمنی و سرعت افزایش یابد.


آخوندی ادامه داد: ما در حال حاضر 2800 کیلومتر خط آهن دو، سه و چهار خطه داریم. همچنین تمام راههای خروجی از تهران یا سه خطه شده و یا در حال چهار خطه شدن است. ما پیش از این مفهومی به نام حمل و نقل ریلی حومه‌ای نداشتیم و برای اولین بار در وزارت راه و شرکت راه آهن موضوع حمل و نقل حومه‌ای را داریم.


آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «راه‌آهن حومه‌ای یکی از راهکارهای اساسی کلانشهرهای ایران است»، گفت: این مسأله موضوعی است که امیدواریم بتوانیم از این وضعیت فلاکت‌بار در تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و دیگر شهرها خلاص شویم.


وی افزود: تنها در مسیر تهران - کرج روزی بیش از 100 هزار خودرو عبور می‌کنند و ایجاد راه‌آهن حومه‌ای می‌تواند صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در بر داشته باشد.


وزیر راه و شهرسازی به برخورداری از شبکه راه‌های شهری و روستایی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه اصلی ما این است شبکه راه‌های ایران در جهت افزایش صادرات و اقتصاد مقاومتی به منظور دستیابی به راه‌های آسیایی اتصال یابد؛ زیرا تمام راه‌ها و کریدورهای شمال به جنوب و از غرب به شرق کشور از ایران می‌گذرد و ما باید از این مزیت استفاده کنیم.


به سهم خودم اجازه نمی‌دهم مشکلی برای مردم ساکن در مسکن مهر به وجود آید. همه مدارس، مساجد و سایر بخش‌های عمومی مردم در مسکن مهر را تکمیل می کنیم و تحویل مردم می دهیم

آخوندی با بیان اینکه «شبکه آزادراه‌های ایران باید به 5000 کیلومتر افزایش یابد»، گفت: تمام تلاشمان این است که به شبکه راه‌های آسیایی و منطقه متصل شویم. در سال گذشته 1500 کیلومتر آزادراه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است که هر کیلومتر به طور میانگین 10 میلیارد تومان اعتبار داشته و این مسأله با توجه به اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی امکان‌پذیر شده است.


وی با تأکید بر اینکه «این حرف‌ها شعار نیست و به ترتیب تمامی این زیرساخت‌ها آماده بهره‌برداری می‌شود»، گفت: تمام مراکز خدماتی و بین‌راهی از طریق مناقصه در حال واگذاری است و چندصد مجتمع خدماتی- رفاهی عرضه شده که پشتوانه اصلی سند گردشگری است.


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «بنده شش سال رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و کار ما توجه به زیرساخت‌های روستایی بود»، گفت: در سال گذشته یک ریال بودجه برای راه روستایی نداشتیم اما 3500 کیلومتر راه روستای ایجاد شد و در دوره بنده هم 6500 کیلومتر راه روستایی ایجاد شده است.


آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید به هر دلیلی استیضاح کنید این حق قانونی شما است اما خواهش می‌کنم انصاف را رعایت کنید.


وزیر راه و شهرسازی همچنین به نمودارهای رشد آمار ترانزیتی کشور در مسیرهای ریلی، زمینی، هوایی و دریایی اشاره کرد و گفت: در بخش ترانزیت رشد اساسی در کشور وجود داشته است که حتی تعدادی از کاندیداهای دوره ریاست جمهوری اظهار می‌کردند که ترانزیت می‌تواند منبع درآمدهای عمده کشور باشد که بیش از 12 درصد رشد در حوزه ترانزیت کشور وجود داشته است و امیدواریم بتوانیم از این مزیت نسبی و رقابتی استفاده کنیم.


آخوندی به سامانه‌های راه‌اندازی شده توسط این وزارتخانه برای پیگیری و ارائه خدمات اشاره کرد و گفت: برای اولین بار سامانه طرح و پایش پروژه‌ها را به شکل شفاف طراحی کردیم و هستند شرکت‌هایی که 300 پروژه به ثبت رسانده و انجام داده‌اند.


وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه دفاع از عملکرد وزارت خانه متبوعش گفت: از روز اول در حوزه مسکن خودم را متعهد به تمام قراردادهای مسکن مهر می‌دانستم و تک تک واحدها را تحویل می‌دهم.


وی ادامه داد: علاوه بر این مسائلی که به وزارتخانه ما مربوط نبود را نیز دنبال کردم. از جمله افتتاح 151 مدرسه مسکن مهر را افتتاح کردم تا مردم مشکل پیدا نکنند.


وی تاکید کرد: غیرممکن است بدون تأسیسات زیربنایی، مسکن مهر را تحویل دهم. باید کلیه خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر تکمیل و بعد آن را تحویل مردم دهم. در حال حاضر 230 هزار مسکن مهر آماده تحویل است، اما به دلیل مشکلات آب،‌ برق و فاضلاب آن‌ها را تحویل نداده‌ایم. ما نمی‌خواهیم مردم را مسخره کنیم. پس از تکمیل این خدمات آن‌ها را تحویل مردم می‌دهم.


وی با نقد عملکرد دولت گذشته درخصوص مسکن مهر برنامه چند 10 هزار میلیارد تومانی نوشته شد ولی هیچ تعهدی برای خدمات زیربنایی و روبنایی این مسکن در گذشته پیش‌بینی نشد.


آخوندی با اشاره به بودجه مورد نیاز در دو بخش زیربنایی و روبنایی مسکن مهر گفت:‌ 5600 میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی و 4800 میلیارد تومان برای خدمات روبنایی اعتبار لازم است، ولی اعتبار هر دو بخش،‌ صفر است. اما در وزارت راه و شهرسازی از طریق مدیریت دارایی‌ها فقط برای شهرک پرند خارج از بودجه دولت 2000 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم.


وی متذکر شد: به سهم خودم اجازه نمی‌دهم مشکلی برای مردم ساکن در مسکن مهر به وجود آید. همه مدارس، مساجد و سایر بخش‌های عمومی مردم در مسکن مهر را تکمیل می کنیم و تحویل مردم می دهیم.


آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصمیم اخیرش در خصوص سازمان نظام مهندسی و ارتباط آن با انتخابات گفت: در سازمان نظام مهندسی کار ضد فساد بزرگی را به اجرا در آورده‌ام. برخی در سازمان نظام مهندسی حضور یافته و اقدام به فروش امضا می‌کردند و در عین حال در شهرداری به عنوان ناظر و مجری عمل می کردند. بنده معتقدم پشت و جلوی میز نباید یک نفر باشد؛ بلکه باید پشت میز بشنود و جلوی میز افراد دیگری که مردم هستند حضور داشته باشند.


وی تأکید کرد: بسیاری از مقامات از این اقدام بنده استقبال و تشکر خود را اعلام کردند. بنده فساد عده‌ای را در سازمان نظام مهندسی که نام صدها هزار مهندس این مملکت را ثبت نام کرده بودند با این تصمیمم متوقف کردم. دیوان عدالت اداری نیز در حمایت از این اقدام وزارت راه و شهرسازی رای ما را تائید کرد.


وزیر راه و شهرسازی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: اگر کوچکترین مشکلی درباره یک قرارداد وجود دارد به رئیس قوه قضاییه یا رئیس مجلس مراجعه کنید تا متوجه شوید که وزارت راه و شهرسازی چطور جلوی قراردادهای میلیارد دلاری را گرفت تا جلوی فساد در این وزارتخانه را گرفته باشد.


وی در پایان خطاب به نمایندگان، آنان را بهترین قاضی و ناظر بر عملکردش طی پیش از دو سال گذشته دانست و افزود: هر طور که صلاح می دانید درخصوص استیضاح تصمیم‌گیری کنید.


باهنر: مسکن مهر 10 درصد تورم به کشور تحمیل کرد


محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی، گفت: چند روز پیش هم خاطرنشان کردم که رأی به ابقای آقای آخوندی در روز استیضاح، بیش از رأی او در جلسه رأی اعتماد خواهد بود.


وی، مسکن مهر را پروژه‌ای عظیم خواند و با اشاره به اینکه خانواده‌هایی در این پروژه صاحب مسکن شدند که نسل اندر نسل مسکن نداشتند، اظهار داشت: اگر این مسیر فراهم نشده بود، امیدی نبود که نسل‌های آینده آنها هم صاحب مسکن شوند و این جزو وظایف قطعی حاکمیت است.


باهنر در ادامه گفت: اگر پروژه مسکن مهر با تدبیر و محاسبه‌ای دقیق‌تر و پیش‌بینی‌های نزدیک‌تر به واقعیت اجرا می‌شد این مشکلات پیش نمی‌آمد.


وی مسکن مهر را موجب تحمیل 10 درصد تورم به کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: قدرت خرید همین دهک‌های پایین جامعه که در این پروژه صاحب مسکن شده‌اند در نتیجه اجرای پروژه مسکن مهر بدین شیوه کاهش یافت.


باهنر با تأکید بر تعهد وزارت راه و شهرسازی به تکمیل پروژه مسکن مهر تاکنون، از ضرورت تعهد بیشتر این وزارتخانه در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت: تا آخرین نفر ثبت نام شده باید واحد خود را تحویل بگیرد؛ اما هزینه‌های مسکن مهر باید کاهش یابد.


وی 150 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام وزارت مسکن در زمان تحویل وزارتخانه به آخوندی را یادآور شد و افزود: دولت‌ها باید برای حل اتمام این پروژه‌ها فکری بکنند در حالی که سالیانه 40 میلیارد دلار هزینه انرژی نفت و گاز ما در بخش حمل و نقل است، اما چقدر بازدهی دارد؟ آقای آخوندی طرحی را کلید زده است که بر مبنای آن مصرف گازوئیل در کشور 6 میلیون لیتر کاهش یافته است.


نماینده مردم تهران در مجلس، آخوندی را وزیر پرکار، مدبر و استراتژیت برشمرد و گفت: او از زمانی که محاسنش در نیامده بود در جهاد سازندگی مشغول بود و همه جهادی‌ها او را می‌شناسند علاوه بر آن در معاونت وزارت کشور نیز برای همه شناخته شده بود.


نایب دوم رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهار نظر بعضی از نمایندگان که این استیضاح را سیاسی عنوان کردند، خاطرنشان کرد: اگر چه برخی دوستان موافق استیضاح کم‌لطفی کردند؛ اینکه رئیس‌جمهور رفته‌اند نیویورک و برگشته‌اند و رئیس‌جمهور قبلی هم نیویورک می‌رفت و هم ونزوئلا و هم جاهای دیگر و این رفت و آمدها می‌تواند مؤثر باشد؛ اما من اصل را بر این می‌گذارم که به هیچ وجه استیضاح سیاسی، جریانی و جناحی نیست و افراد مختلف آن را امضا کرده‌اند و 18 نفر از اعضای کمیسیون عمران هم گفتند که ما بعضی از این مطالب را قبول نداریم.


آرامی: شرایط مسکن مهر با تغییر دولت هم بهتر نمی‌شود


منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس در مخالفت با استیضاح، گفت: ما می‌خواهیم از وزیری دفاع کنیم که با نگاه ملی به منافع کشور عمل کرده است.


این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت راه فقط یک وزارتخانه پیمانی نیست بلکه اقتصادی است، نگاه ما به وزارت راه و شهرسازی اصلاً نباید سیاسی باشد چون گناه و خطاست، تاکنون وزیر راه و معاونان این وزارتخانه تعامل بسیار خوبی با کمیسیون‌ها و مجلس داشتند، وزارت راه با این مدیریت در حال تغییر یک رویکرد است و در حال تغییر از یک وزارتخانه دولتی و تبدیل شدن به یک وزارتخانه مردمی است.


آرامی با بیان اینکه «حتماً همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور ایرادات و اشکالاتی دارند»، گفت: فقط در بخش بنادر کشور 2 هزار و 500 میلیارد تومان بخش خصوصی مشارکت کرده است، همچنین در بخش ریلی نیز حدود 2 هزار و 700 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داشته‌ایم که این موارد نشان‌دهنده تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس با بیان اینکه «121 پروژه به فراخوان بین‌المللی گذاشته شده است»، تصریح کرد: وزارت راه برای اتمام پروژه‌های کشور نیازمند 123 هزار میلیارد تومان اعتبار است در حالی که همه شما می‌دانید بودجه وزارت راه 6 هزار 400 میلیارد تومان است، با این وضع بودجه و اعتبارات آیا این وزارتخانه کار دیگری می‌تواند انجام دهد؟


نماینده بندرعباس در مجلس با بیان اینکه «شرایط مسکن مهر با تغییر دولت هم بهتر نمی‌شود»، گفت: 500 هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم تحویل داده شده است.


وی با اشاره به مشکلات مسکن مهر در کشور، تأکید کرد: حتماً همه نمایندگان مجلس در امر مسکن مهر نگاه سیاسی ندارند، بنده خودم برای 40 هزار واحد مسکن مهر پروانه صادر کردم بنابراین با مشکلات مسکن مهر در کشور کاملاً آشنا هستم لذا باید بگویم مسکن مهر به این سادگی‌ها نیست و مشکلات این پروژه یکی، دو تا نیست، اگر دولت دیگری هم بیاید وضع مسکن مهر بهتر از این نخواهد شد.


آرامی با اشاره به گزارش شورای هماهنگی دستگاه‌های کشور در تاریخ 5 اسفند 91 یعنی در دولت گذشته به احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت، گفت: طبق این گزارش طرح مسکن مهر دارای نقاط ضعف حائز اهمیتی است، مشکلات مسکن مهر از قبل بوده و بار مالی ایجاد شده بسیار قابل توجهی به وجود آورده که تأمین این بار مالی نیازمند اخذ تدابیر اساسی است، این گزارش نشان می‌دهد که پروژه مسکن مهر با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.


وی یادآور شد: امروز کار جهادی در حوزه مسکن مهر انجام شده که 500 هزار واحد در این دولت تحویل مردم شده است، امروز مردم در اطراف بندرعباس می‌دانند که چه مشکلاتی در مسکن مهر وجود دارد، ما در مسکن مهر مدرسه و یا محیط‌های فرهنگی نمی‌خواهیم اما باید بدانیم تکمیل پروژه‌های مسکن مهر به اعتبار و بودجه زیادی نیاز دارد.


زارعی: مشکل مهم وزارت راه، منصوبان آقای آخوندی هستند


علی اصغر زارعی به عنوان موافق استیضاح، از وزیر راه پرسید: چرا وزارتخانه فقط به شرکت‌های تابع خود، کار واگذار کرده است؟


علی‌اصغر زارعی نماینده تهران به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، در صحن علنی مجلس درباره زمینه‌های ریلی و جاده‌ای گفت: کسی در زمینه‌های ریلی و جاده‌ای در سطح معاونت وزیر تخصص دارد اما برای بنادر و دریانوردی فرستاده شده یا فردی در زمینه‌های هوایی تخصص شده و امروز در راهداری کار می‌کند.


وی ادامه داد: مطابق ماده 106 برنامه پنجم، مجمع شهرک فرودگاهی حضرت امام (ره) هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها کشور است. اما وزیر با عدم رعایت این ضوابط ترکیب دیگری تعیین کرده‌اند. مدیرعاملی که تعیین کرده‌اند فاقد تحصیلات و تجارب مفید است. چهار نفر از اعضای این مجمع نیز از بازنشستگان هستند که در شرکت‌های خصوصی با آقای آخوندی همراه بودند. آقای آخوندی شرکت‌هایی در زمینه خانه‌سازی، بیمه و بانک در بخش خصوصی دارد که با حضور ایشان یک وزارتخانه عملاً در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته شده است. ایرادی که وجود دارد این است که این نوع مسائل باعث ایجاد رانت شود.


نماینده تهران یادآور شد: کسانی که در هزینه کردن بیت‌المال و مسئولیت‌های کلان کشور قرار می‌گیرند نباید در لایه‌های پیمانکاری دارای نفع باشند. این مسئله از گذشته تاکنون آسیب‌هایی به نظام وارد کرده است.


زارعی درباره مدیران وزارتخانه گفت: وزیر در این وزارتخانه معاونانی قرار داده است که خودشان دارای شرکت هستند. دلیل اصلی صحبت‌های بنده اعتراضاتی است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی در مراجعه به ما مطرح کرده‌اند.


او در اظهاراتش، بر وجود رانت در وزارتخانه و به‌کار گماردن افراد بدون تخصص در بخشی‌ از سمت‌ها تأکید کرد.


وی با اشاره به خرید لوکوموتیو و موج‌شکن و واگذاری بندر شهید بهشتی با ترک تشریفات به یک شرکت شبه‌دولتی که هیچ تجربه و سابقه‌ای در این زمینه ندارد، گفت: صندوق بازنشستگی بنادر حیاط خلوتی برای این کارها شده. چرا وزارت فقط به شرکت‌های تابع خود این کارها را واگذار کرده است.


نماینده مردم تهران در ادامه جلسه استیضاح آخوندی افزود: یکی از اشکالات مهم، منصوبان آقای آخوندی هستند. یکی از منصوبان ایشان در بحث پزشک برای قطار قراردادی را منعقد کرده که در این مورد اعتراضاتی به مجلس و قوه قضائیه رسیده است.


این نماینده تأکید کرد: در بحث برقی کردن چاه‌ها هم ترک تشریفات شده است. آقای آخوندی با مطرح شدن استیضاح ابلاغیه‌هایی به دستگاه‌های ذی‌ربط داده که اعلام کرده است تمام قراردادهای پیمانکاری باید در چارچوب قانونی باشد و ترک تشریفات نداشته باشد. در این دو سال تعداد زیادی قرارداد با ترک تشریفات بوده که تعداد زیادی از آنها معاونان وزیر هستند و برخی از منصوبان بدون حکم اظهار نظر می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته