دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1394 - 09:10

سکوت ژاپنی در دانشگاه‌های کره‌ شمالی

تمایل به تحصیل در رشته زبان‌های انگلیسی و چینی در حالی در دانشگاه‌های کره شمالی افزایش می‌یابد که میل دانشجویان به تحصیل در رشته زبان ژاپنی کاهش چشمگیری داشته است.
کد خبر : 42268

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در گزارش اخیر کیودو نیوز اعلام شد، با این‌که ژاپن و کره‌شمالی هرگز رابطه خوبی در زمینه‌های دیپلماتیک و سایر جنبه‌ها با یکدیگر نداشتند در دهه قبل زبان ژاپنی محبوب‌ترین زبانی بود که دانشجویان با استعداد و نخبه کره شمالی به یادگیری آن می‌پرداختند، اما اخیراً وضعیت به طور کلی تغییر کرده است.


در تنها دانشگاه کره شمالی که رشته زبان ژاپنی ارائه می‌شود تمایل به فراگرفتن زبان ژاپنی کمتر شده، در حالی‌که میل به فراگرفتن زبان‌های انگلیسی و چینی افزایش پیدا کرده است، زیرا کسانی که توانایی صحبت در این دو زبان را دارند در بازار کار می‌توانند شغل‌های بهتری کسب کنند.


بسیاری از کسانی که در یکی از زبان‌های خارجی در دانشگاه تحصیل کرده‌اند در وزارت خارجه کره‌شمالی، رسانه‌ها و سایر نهادهایی که با جهان خارج در ارتباط است مشغول به کار می‌شوند، اما با توجه به اینکه هیچ پیشرفتی در حل مشکلات بین این دو کشور صورت نگرفته است، به طور طبیعی نهادهایی مثل وزارت خارجه و رسانه‌‌های کره‌شمالی مانند قبل با ژاپن و مسائل مربوط به آن سروکار ندارند، در نتیجه نیاز بازار کار بیشتر بر روی سایر زبان‌ها متمرکز شده است.


در این گزارش اعلام شد که تنها 40 دانشجو در دانشگاه پیونگ‌یانگ در رشته زبان ژاپنی تحصیل می‌کنند. کارشناسان معتقدند موضع‌گیری‌های ژاپن علیه کره‌شمالی عامل اصلی کاهش میل به فراگرفتن زبان ژاپنی در دانشگاه‌ها و موسسات کره‌شمالی است.


همچنین تأکید شد که در سال 2015 تعداد کمی از دانشجویان تمایل داشتند که در رشته زبان ژاپنی تحصیل کنند.


پیش‌بینی شده در چند سال احتمالاً تنها 4 یا 5 دانشجو در این رشته ثبت‌نام کنند. در حالی‌که سال 1990 نزدیک به 200 دانشجو در رشته زبان ژاپنی تحصیل می‌کردند.


مسئولان دانشگاه پیونگ‌یانگ اعلام کردند در سال 1994 حدود 1800 دانشجو در این دانشگاه در 23 زبان مختلف تحصیل می‌کردند که 800 نفر آن‌ها در رشته زبان انگلیسی مشغول به تحصیل بودند، همچنین بعد از زبان انگلیسی، زبان ژاپنی و سپس زبان روسی محبوب‌ترین رشته‌ها در بین دانشجویان بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته