دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
واکنش‌ها به نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهوری درباره رکود

رئیس خانه اقتصاد ایران: جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها شفاف نیست

رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه متاسفانه آمار بانک مرکزی درباره تسهیلات پرداختی شفاف نیست، گفت: مشخص نیست تسهیلات بانکی مورد ادعای بانک مرکزی به چه میزان و بابت چه مواردی و به چه افرادی پرداخت شده است.
کد خبر : 42250

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی گروه آنا با اشاره به آمار 63 درصدی تسهیلات داده‌شده از سوی بانک مرکزی بابت سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی گفت: حتی مشخص نیست چه مقدار از این تسهیلات بابت رد دیون قبلی بنگاه‌ها بوده و چه مقدار از تسهیلات داده‌شده جدید است.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید اعلام کند که تسهیلات پرداختی به چه کسانی داده شده است، افزود: متاسفانه تسهیلات پرداختی به بخش لازم داده نمی‌شود و بانک‌ها به جای اینکه به وظیفه ذاتی خود که همان بانک‌داری است، عمل کنند، بنگاه‌داری می‌کنند و تسهیلات را به بنگاه‌های خود پرداخت می‌کنند.


این مقام مسئول با انتقاد از بی‌برنامگی مسئولان در حمایت از صنایع تصریح کرد: چرا باید از صنعتی همچون خودروسازی که هم زیان‌ده بوده و هم نتوانسته به تعهدات خود درست عمل کند، تسهیلات پرداخت شود، در حالی که بنگاه‌های خرد و متوسط در زیر سایه این بی‌تدبیری در حال از بین‌رفتن و ورشکستگی هستند.


جمیلی افزود: خودروسازان کشور با لابی‌گری تسهیلات کلانی را دریافت می‌کنند، در حالی که صنایع دیگر این توان را ندارند و نمی‌توانند در این مسیر با قطب‌های بزرگ صنعتی کشور رقابت کنند.


وی تاکید کرد: تولید کشور ما باید به سمتی حرکت کند که با ایجاد رقابت بتواند محصولی با کیفیت و صادراتی تولید کند تا بتواند علاوه بر ایجاد رشد اقتصادی، نیازهای مردم را نیاز تامین کند.


رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه دولت باید دست از حمایت خود از صنایع بردارد تا تولیدکنندگان خود بتوانند مسیر خود را بیابند، گفت: به‌ دلیل اینکه مسیر حمایت از تولید مشخص نیست، عملکرد مسئولان باعث شده تولیدکنندگان دچار سردرگمی شده و نتوانند کیفیت واقعی کار خود را نشان دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته