دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1394 - 11:25
گلمکانی در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره مشکات محیط‌زیست اعلام کرد

لزوم تهیه و تدوین کاربست فرهنگی از آثار جشنواره‌های مشکات

رئیس ستاد محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره مشکات محیط‌ زیست ، ترویج فرهنگ محیط‌ زیستی و ارتقا سلامت شهروندان است گفت: باید پیوست کاربست از آثار جشنواره‌های دوره‌های قبل تهیه شود.
کد خبر : 42205

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد مهدی گلمکانی در افتتاحیه چهارمین جشنواره مشکات محیط‌ زیست که صبح دیروز با حضور ابوالفضل رفیع مدیر کل آموزش‌های شهروندی، علی درویش‌پور، قائم مقام شهردار منطقه 2 و مدیران محیط‌ زیست و آموزش شهروندی مناطق 22 گانه برگزار شد با اشاره به برگزاری موفق سه دوره جشنواره مشکات توسط اداره کل آموزش‌های شهروندی گفت: امیدوارم در این دوره با استفاده از تجربیات گذشته، خلاقیت، نوآوری و تهیه کاربست آموزشی و فرهنگی با همکاری و تعامل بین بخشی چهارمین جشنواره مشکات محیط‌ زیست موثرتر از قبل برگزار شود.


وی در ادامه افزود: رسالت اصلی از برگزاری این قبیل جشنواره‌ها ترویج فرهنگ محیط‌ زیستی و ارتقاء سلامت شهروندان، مشارکت‌پذیری، مسئولیت‌پذیری در جهت ارتقاء مهارت، دانش و آگاهی شهروندان است.


گلمکانی در ادامه پیشنهاداتی را جهت برگزاری مطلوب‌تر جشنواره مشکات محیط‌ زیست ارائه و اظهار کرد: مخاطب اصلی ما مردم هستند که به دو گروه جوان و تحصیلکرده و افراد سالخورده و با تجربه تقسیم می‌شوند و باید جشنواره به گونه‌ای برگزار شود که برای هر گروه جذابیت‌های لازم را داشته باشد تا با حداقل تسهیلات بتوانیم مخاطب بیشتری را برای حضور در جشنواره جذب کنیم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه باید تمامی آثار از جشنواره‌های دوره‌های قبل جمع‌آوری شود، افزود: کاربست آموزشی و فرهنگی آثار نیز باید پس از جمع‌آوری در هر دوره تهیه و تدوین شود تا بتوانیم با تحلیل و کاربردی کردن آنها در ظرفیت‌های مختلف شهری استفاده کنیم.


گلمکانی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت فضای‌های مجازی استفاده کنیم تصریح کرد: با تشکیل کار گروهی متشکل از افراد متخصص که بتوانند پیام‌ها را طراحی و به گوش شهروندان برسانند می‌توانیم در فضاهای مجازی ورود پیدا کرده و شبکه‌های اجتماعی مستقل را در این حوزه طراحی کنیم.


رئیس ستاد محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از همه مسئولان خواست که به این جشنواره به عنوان فرصتی استثنایی برای افزایش مشارکت شهروندان نگاه کنند و ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی خانه‌های محیط‌ زیست در سطح محلات شهر تهران در آینده نزدیک شاهد ارتباط بیشتر با شهروندان در حوزه‌های مختلف مباحث محیط‌ زیست و سلامت باشیم.


در ادامه این نشست، ابوالفضل رفیع مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه اکنون قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شهرداری تهران برای کمک به بهبود محیط‌ زیست بسیار گسترش یافته است، گفت: برای حل معضلات و مشکلات محیط‌ زیستی در شهر تهران نیازمند مشارکت شهروندان هستیم و هدف اصلی ما از برگزاری چنین جشنواره‌هایی ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت حضور شهروندان در عرصه‌های مختلف است.


وی افزود: بازیگران اصلی در این حوزه تشکل‌های زیست‌محیطی و سازمان‌های مردم نهاد هستند که باید زمینه مشارکت مردم را به صورت جدی فراهم کنند.


رفیع با اشاره به اینکه آموزش باید اثر بخش باشد و زمینه مشارکت را فراهم کند و منجر به کاهش ناهنجاری‌ها شود، تصریح کرد: در سال اول برگزاری جشنواره 177 هزار اثر، سال دوم 461 هزار اثر و در سال سوم 761 هزار اثر دریافت شد که امید می‌رود در سال چهارم 1 میلیون اثر از سطح محلات جمع‌آوری کنیم.


در ادامه این جلسه، علی درویش‌پور، قائم مقام شهرداری منطقه 2 با اشاره به اینکه رکن اصلی توسعه آموزش است، گفت: امروزه شاخص‌های توسعه یافتگی یک کشور، گسترش آموزش به افراد مختلف جامعه و ارتقاء بهداشت و سلامت شهروندان است به طوری که سازمان یونسکو آموزش شهروندان را زمینه توسعه شهرها می‌داند.


وی در بخشی از سخنان خود افزود: باید در بحث آموزش از شیوه‌هایی استفاده کنیم که مقبولیت اجتماعی داشته باشد و در سطوح مختلف جامعه اجرایی شود.


درویش پور تصریح کرد: اکنون تعامل خوبی بین شهرداری تهران و آموزش‌وپرورش در زمینه آموزش‌های شهروندی وجود دارد که این عامل منجر به تغییر نگرش، اصلاح رفتارهای شهروندی، بهبود و ارتقای سطح کیفی محیط‌ زیست شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته