دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1394 - 10:14
وزیر آموزش و پرورش در اجلاس بین‌المللی سران مدارس ایمن خبر داد

اختصاص 4 میلیارد دلار به مقاوم‌سازی مدارس در سال‌های اخیر/ افزایش 34 درصدی ایمنی مدارس طی 8 سال گذشته

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایران در جهت ایمن‌سازی مدارس از سال 2006 تا 2014 میلادی حدود 4 میلیارد دلار را برای نوسازی و مقاوم‌سازی اختصاص داده است، گفت: در این راستا موفق شدیم افزایش ایمنی مدارس را از 33 درصد در سال 2006 به 67 درصد در سال 2014 برسانیم.
کد خبر : 42195

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اجلاس بین‌المللی سران مدارس ایمن که در حال حاضر در هتل پارسیان آزادی در حال برگزاری است با بیان اینکه ایران هم اکنون در موقعیت استراتژیکی به خصوص در فضای پس از تحریم‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: این موقعیت زمینه توسعه چند جانبه را فراهم کرده و مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفته است. این فرصت بی‌بدیل زمینه‌ساز همکاری ایران و سایر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده است و کنفرانس امروز می‌تواند نقطه آغازی برای گسترش تعاملات آموزش و پرورش با دیگر کشورها و سازمان‌های مرتبط جهانی باشد.


وی با تشریح آخرین وضعیت آموزش و پرورش در ایران افزود: در بعد کمی هم اکنون قریب به 13 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند و نرخ پوشش محیطی ذاتی در آموزش ابتدایی و دانش آموزان 6 تا 10 ساله به 98/6 درصد رسیده است و عدالت آموزشی در دسترسی برابر برای دختران و پسران همراه با کیفیت آموزش محقق شده است و در زمینه تربیت شرایط برای همه دانش آموزان در مناطق شهری و روستایی فراهم شده است.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با قدرت، انسداد مبادی بی‌سوادی را پیگیری می‌کنیم، اضافه کرد: هم‌اکنون 90 درصد افراد 15 تا 64 ساله در کشور از نعمت سواد برخوردار هستند و در نظر داریم تا پایان سال 2018 میزان افراد بی‌سواد در ایران را به حداقل برسانیم.


فانی ادامه داد: در بعد کیفی نظام جمهوری اسلامی در اقدامی بزرگ با انجام بیش از 100 مورد پژوهش و بهره‌گیری از نظرات بیش از 500 کارشناس در این حوزه سند تحول بنیادین را تدوین کرده که این موضوع زمینه دستیابی دانش آموزان برای آمادگی کامل و تکمیل هویت آنها را فراهم کرده است.


وی با اشاره به ساحت‌های مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد: نگاه متوازن به ابعاد و ساحت‌های تربیت دانش آموزی در این سند مورد توجه قرار گرفته است که از جمله آنها می‌توان به ساحت‌های اعتقادی، عبادی، اخلاقی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی، زیبا شناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای و همچنین علمی و فناوری اشاره کرد. هم اکنون نقشه راه برای پیاده‌سازی سند تحول بنیادین فراهم شده است. در این سند به خانواده به عنوان رکن اصلی فرآیند تعلیم و تربیت توجه شده است همچنین در سند تحول بنیادین، بالندگی و رشد اصلی معلمان به عنوان نقطه اصلی مورد توجه قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه دانشگاهی برای انجام این ماموریت در آموزش و پرورش ایجاد شده است، اضافه کرد: توسعه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در مدارس کشور تا پایان سال 1404 یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش در ایران است تا در راستای آن بتوانیم دانش آموزان دبیرستانی را تا 50 درصد مورد پوشش قرار دهیم.


وزیر آموزش و پرورش به دیگر برنامه‌های این وزارتخانه طی سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: تمرکز و کیفیت بخشی به دوره ابتدایی و جهت‌دهی به اعتبار بخشی لازم در این حوزه، هماهنگی بین بخشی، بالا بردن کارایی و اثر بخشی وزارت آموزش و پرورش از طریق بازبینی و مدیریت آموزشگاهی، توسعه و تنوع فضای یادگیری و استفاده از فضای مجازی در حوزه تعلیم و تربیت از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش است. طی سال‌های اخیر با انتخاب سیاست مشارکت عمومی موفق شدیم پوشش دانش آموزان را از 8/5 درصد به 12 درصد توسط مدارس غیر دولتی برسانیم.


فانی با اشاره به اینکه تلفات و آسیب‌پذیری بر اثر حوادث و بلایا جبران‌ناپذیر است، گفت: در آموزش و پرورش علاوه بر ایجاد مدارس ایمن به برخورداری دانش آموزان از سلامت و امنیت روانی نیز توجه ویژه شده است تا بتوانیم مدارسی را تاسیس کنیم که عاری از آسیب و فشار روانی به دانش آموزان باشد.


وزیر آموزش و پرورش به اقدامات انجام شده در زمینه ایمن‌سازی مدارس اشاره و عنوان کرد: از سال 2006 تا 2014 میلادی حدود 4 میلیارد دلار برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس اختصاص داده شده است تا ایمنی دانش آموزان افزایش پیدا کند. ما توانستیم افزایش ایمنی را از 33 درصد در سال 2006 به 67 درصد در سال 2014 برسانیم و بر اساس برنامه تدوین شده حداقل 3 میلیارد دلار طی سال‌های آینده به این بخش اختصاص داده می‌شود. همچنین بر اساس برنامه از سال 2013 تا 2018 مبلغ یک میلیارد دلار را برای استاندارد سازی تاسیسات مدارس اختصاص داده‌ایم.


فانی با اشاره به انجام مانور سالیانه در مدارس اضافه کرد: با هدایت مراجع علمی و آموزش در کتب درسی تلاش کردیم تا تلفات را کاهش دهیم و در نظر داریم در یک بازه زمانی 10 ساله تمامی مدارس ایران را مقاوم‌سازی کنیم.


وی تصریح کرد: برای اولین بار مقرر شده است عنوان مدرسه ایمن در برنامه ششم توسعه کشور جمهوری اسلامی ایران وارد شود که این خود نشان از یک عزم ملی برای تحقق این مهم دارد.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم توان و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در ایمن‌سازی مدارس، زیر ساخت، بازسازی و مقاوم سازی الگویی برای سایر کشورها باشد تاکید کرد: ما آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم و در این راستا بنا داریم دبیرخانه UNISTI را در ایران ایجاد کرده تا از این طریق بتوانیم با سایر کشورها همکاری لازم را انجام دهیم.


در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران، وال استروم نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در کاهش خطر پذیری حوادث و بلایا حضور دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته