دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
واکنش‌ها به نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهوری درباره رکود

تسهیلات تکلیفی نظام بانکی، کار دست تولید داد

کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خرید خودرو و کالا آن قدر ادامه یافت تا بالاخره صدای وزرای اقتصادی دولت را درآورد.
کد خبر : 42177

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در حالی که بانک‌ها تمرکز خود را بر ارائه تسهیلات برای تقویت سرمایه در گردش بنگاه‌ها گذاشته‌اند، این روش به تشدید عرضه در مقابل رکود تقاضا منجر شده است.


آن طور که تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی طی 5 ماه نخست سال جاری مبلغ 817.4 هزار میلیارد ریال معادل 64.0 درصد کل تسهیلات پرداختی بوده است.


از سوی دیگرT سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن طی این مدت معادل 30.2 درصد کل تسهیلات بانکی بوده است.


این دو عدد نشان می‌دهد تمرکز نظام بانکی در سال جاری بر کمک به تولید و تحریک بخش عرضه اقتصاد بوده است، با این حال مقایسه بخش‌های دیگر جدول تسهیلات پرداختی حاکی از این است که بخش تقاضا کاملا مغفول مانده است.


به عنوان مثال دو بخش خرید کالای شخصی و خرید مسکن به عنوان دو بخش عمده تسهیلات گیرنده در بخش تقاضا، متاسفانه در پنج ماه نخست امسال تنها 13.3 درصد تسهیلات را دریافت کرده‌اند. نتیجه این اقدام آن شده که بنا به گفته وزیر اقتصاد،‌ فروش محصولات تولیدشده در بنگاه‌ها با مشکل جدی مواجه شده است.


آن طور که در نامه چهار وزیر دولت به رئیس‌جمهوری آمده، فقط در یک مورد دست‌کم 100 هزار دستگاه خودرو در انبار خودروسازان مانده است. این قطعا نتیجه همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرف تقاضاست.


البته آنچه با عنوان تمرکز نظام بانکی بر پرداخت تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش از آن یاد می‌شود، سیاستی نبوده که بانک‌ها آن را اتخاذ کرده باشند،‌ بلکه یک سیاست تکلیفی از سوی بانک مرکزی و برای کمک به خروج از رکود بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته