دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1394 - 09:09

پزشکان بدون مرز: هیاتی بی‌طرف و بین‌المللی حمله به بیمارستان «قندوز» را بررسی کند

به‌دنبال حمله هوایی نیروهای ناتو به بیمارستانی متعلق به سازمان «پزشکان بدون مرز» در شهر «قندوز»، این سازمان خواهان تحقیق هیاتی بی‌طرف و بین‌المللی درباره این حادثه شده است.
کد خبر : 42171

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رویترز، یکی از مقام‌های رسمی سازمان «پزشکان بدون مرز» گفت: ما نمی‌توانیم به تحقیقی که تنها به‌وسیله ارتش آمریکا انجام می‌شود، اعتماد کنیم.


بر اساس این گزارش، پیشتر «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) تحقیقات کاملی را درباره حادثه حمله به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در «قندوز» افغانستان آغاز کرده است.


«اوباما» افزود: پیش از قضاوت قطعی درباره این فاجعه، منتظر نتیجه تحقیق می‌مانم و از پنتاگون خواسته‌ام مرا در جریان کامل تحقیق قرار بدهد.


با وجود این، «کریستوفر استوک» مدیرکل سازمان «پزشکان بدون مرز» با انتشار بیانیه‌ای گفت: با این فرض که جنایت جنگی اتفاق افتاده است، «پزشکان بدون مرز» خواهان تحقیقی کامل و شفاف به‌وسیله هیاتی بی‌طرف و بین‌المللی درباره این حادثه است.


در بیانیه این سازمان آمده است: «پزشکان بدون مرز» فعالیت‌های خود در «قندوز» را تا زمانی‌ که درباره حمله هوایی به بیمارستان این شهر، تحقیقات انجام نشود، به حالت تعلیق در می‌آورد.


روز شنبه هواپیماهای نیروهای ائتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان که برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در «قندوز» به انجام عملیات می‌پردازند، بیمارستان سازمان «پزشکان بدون مرز» را هدف حمله قرار دادند. در این حمله که نزدیک به یک ساعت طول کشید، 12 کارمند این نهاد و 10 نفر از بیماران کشته شدند.


در عین حال «حمدالله دانشی» سرپرست ولایت «قندوز» به روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گفت: افراد وابسته به گروه طالبان برای چند روز از این بیمارستان برای حمله نیروهای افغان و بین‌المللی استفاده می‌کردند. همچنین محوطه بیمارستان 100 درصد به‌وسیله طالبان استفاده می‌شد.


سازمان «پزشکان بدون مرز» این ادعا را رد کرد و گفته است که در هنگام حمله، به غیر از کارمندان این سازمان و بیماران، فرد دیگری در بیمارستان نبوده و درباره درگیری در داخل بیمارستان گزارشی ارائه نشده است.


گروه طالبان دوشنبه گذشته شهر «قندوز» واقع در شمال افغانستان را اشغال کردند و از آن زمان تاکنون عملیات نیروهای امنیتی افغان با حمایت نیروی هوایی ناتو برای پس گرفتن کامل این شهر ادامه دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته