دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1393 - 13:12

افخم: تحریم شرکت نفتکش ایران با روند مذاکرات ناسازگار است/قطعاً توافق دو مرحله‌ای نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هفته آینده همایشی با محوریت اقتصاد مقاومتی با هماهنگی وزارت خارجه و کشور به میزبانی وزارت کشور برگزار می‌شود.
کد خبر : 4217

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: این همایش با حضور روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه و استانداران یکشنبه و دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.


وی همچنین با بیان این که گفت‌وگوها و تماس‌ها بین ایران و 1+5 در جریان است تا در سطح دو جانبه و چندجانبه تا قبل از پایان سال مذاکرات داشته باشیم،گفت: امیدواریم به زودی مذاکرات دوجانبه را از سر بگیریم.


وی افزود: در راس مذاکرات دو جانبه مذاکرات میان ایران و آمریکا مطرح است و امیدواریم به زودی دور بعدی در این سطح برگزار شود.


توافق دو مرحله‌ای نخواهیم داشت


افخم در پاسخ به این سؤال که آیا تا پایان مارس توافق جامع حاصل می‌شود؟ گفت: برنامه اقدام مشترک تا پایان ژوئن تمدید شده است و زمانی که مذاکره کنندگان دارند تا پایان ژوئن است.برای اینکه به پایان ژوئن برسند و توافقی اعلام کنند باید مرحله به مرحله تفاهماتی صورت گیرد. یکی از بحث‌هایی که در وین در نوامبر مطرح شد این بود که تا پایان مارس یک تفاهم سیاسی شکل بگیرد که بتوانیم روی جزییات صحبت کنیم. برخی محافل در داخل آمریکا این تفاهم در ماه مارس را به منزله توافق سیاسی تلقی کردند.


وی تصریح کرد: همواره اعلام کرده‌ایم که فشار روی مذاکره نتیجه‌ای ندارد و مذاکرات را به بیراهه می‌کشاند. تا همه جزییات مشخص نشود توافق جامع شکل نمی‌گیرد. ممکن است برخ طرف‌های مذاکره کننده روی شیوه کار، اولویت بندی، چینش و ... نظراتی داشته باشند اما جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک توافق است و ما توافق دو مرحله‌ای را مردود اعلام کردیم.


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا از واژه «سیاسی» در تفاهم استفاده می‌کنید؟ و اینکه قبلا از واژه توافق سیاسی استفاده می‌شد و چرا الان از تفاهم سیاسی سخن می‌گویید؟ عنوان کرد: نیاز است اراده سیاسی شکل بگیرد. برای اعلان هر توافقی، نیاز به تصمیم سیاسی است و این نه تنها در موضوع هسته‌ای، در اکثر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز اینگونه است. در مذاکرات هسته‌ای باید طرف‌های ما اراده سیاسی را نشان دهند.


افخم اضافه کرد: از نظر حقوقی تفاوتی بین توافق و تفاهم است. توافق از لحاظ حقوقی این است که دو طرف متعهد می‌شوند که پس از آن براساس آنچه توافق شده عمل کنند. توافق یک ترم روشن حقوقی است. تفاهم دارای چنین شرایطی نیست و بین مذاکره کنندگان سیاسی، روشی برای مذاکره است که هیچ تعهد بین‌المللی براساس مقررات بین‌المللی ایجاد نمی‌کند. البته طرفین متعهد می‌شوند براساس آن تفاهم کار را ادامه دهند. باید از لحاظ حقوقی تفاوت تفاهم و توافق مورد توجه قرار گیرد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ما یک مرحله توافق خواهیم داشت که تمام جزییات در آن روشن باشد و ابهامی وجود نداشته باشد.


افخم در پاسخ به اینکه آیا تفاهم سیاسی صورت گیرد، اعلام نخواهد شد تا بعدا توافق جامع حاصل شود؟ اضافه کرد: در مورد این مذاکره کنندگان باید تصمیم بگیرند که در مذاکرات دو و چندجانبه و مجموعه ۱+۵ مورد توافق قرار می‌گیرد.


وی تصریح کرد: تا زمانی که هیچ یک از موارد و ابعاد توافق روشن نشود، به توافق نمی‌رسیم. وقتی همه ابعاد توافق روشن شد از نظر ما زمان اعلام توافق است. تا زمانی همه موضوعات مورد توافق قرار نگیرد، توافق روی هیچ چیز شکل نخواهد گرفت.


برگزاری«همایش اقتصاد مقاومتی» با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و وزارت کشور


سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به همایش اقتصاد مقاومتی،‌ گفت: وزارت خارجه تسهیل زمینه‌های لازم برای نهادینه کردن روابط اقتصادی و تجاری و تقویت پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه بر اساس اصل توسعه روابط اقتصادی عمل کرده و معتقدیم روابط اقتصادی خارجی خود با همسایگان را باید به جایگاه ویژه‌ای برسانیم و توسعه و تقویت این تعاملات از راهبردهای اساسی برای ارتقای سطح تعاملات و تبادلات اقتصادی است. در عین حال کاهش بحران‌های منطقه‌ای و همکاری‌های درازمدت را هم شکل می‌دهد. یکی از اهداف مهم این همایش ایجاد همبستگی و وابستگی متقابل اقتصادی است تا ساختار تجاری و اقتصادی را به صورت دو و چندجانبه شکل دهد و این تعاملات رفاه ملت‌های منطقه را هم در بر خواهد داشت.


وی درباره آزادی 50 زندانی ایرانی از زندان‌های ترکمنستان و در حالی که گفته می‌شود هنوز 250 زندانی در ترکمنستان داریم با اشاره به یازدهمین نشست کنسولی ایران و ترکمنستان که هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: همکاری‌های کنسولی مسائل مرزی و گمرکی از جمله موضوعات مطرح در این نشست بوده است و یکی از مسائلی که به طور مستمر درباره آن مقامات دو کشور صحبت می‌کنند وضعیت ایرانی‌ها در زندان‌های ترکمنستان است که سعی داریم به طور تدریجی زندانی‌های ایرانی را به کشور بازگردانیم.


وی افزود: مقدمات تنظیم یک موافقتنامه برای تبادل مجرمان میان دو کشور در حال تنظیم است و امیدواریم هرچه سریع‌تر زمینه‌های امضای آن فراهم شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش وزارت خارجه به تحریم شرکت نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس با بیان این‌که این اقدام را سیاسی و خلاف روند حسن نیت می‌دانیم، خاطرنشان کرد: اقدام اتحادیه اروپا در تحریم مجدد برخی نهادها و شرکت‌های ایرانی با روند مذاکرات جاری هسته‌ای ناسازگار است. باعث تأسف است که احکام دادگاه‌های اتحادیه اروپا به طور جدی از سوی این اتحادیه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. ما انتظار داریم اتحادیه اروپا باعث کاهش اعتماد متقابل می‌شود پرهیز کند و به فضای جاری مذاکرات توجهی جدی داشته باشند.


افخم گفت: ما ناخرسندی و اعتراضمان را نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ایم.


وی درباره آخرین تحولات لیبی اظهار کرد: از این‌که این مسأله را به سطح بین‌المللی فراگیر برسانند نگرانیم. تجربه عملکرد در مقابل نیروهای تروریستی و تکفیری تجربه مثبتی از سوی نیروهای بین‌المللی نبوده است و متأسفانه اشتباهات زیادی در این خصوص صورت گرفته است و این نگرانی به طور جدی وجود دارد که درباره لیبی هم این مساله رخ دهد. ما امیدواریم همه طرف‌های ذیربط کمک کنند تا دولت ملی لیبی شکل گیرد و با توان خود آینده کشورش را رقم زند. در مواجهه با گروه‌های تروریستی باید مصالح و منافع کشورهای منطقه‌ در نظر گرفته شود و از تکرار اشتباهات جلوگیری شود.


وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات توافق بر سر تعداد و دامنه سانتریفیوژها که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اینها گمانه‌زنی است و بارها اعلام کرده‌ایم که موضوعات مذاکراتی بر سر میز مذاکره مطرح است و همان‌طور که گمانه‌زنی‌های قبلی را تأیید نکرده‌ایم این مسأله را هم تأیید نمی‌کنیم. اعداد و ارقام و سایر گمانه‌زنی‌ها صرفاً رسانه‌ای است.


افخم درباره درخواست وزارت خارجه آرژانتین مبنی بر طرح موضوع آمیا در مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکا، گفت: چارچوب مذاکرات هسته‌ای روشن است و صرفاً بحث هسته‌ای در این مذاکرات مطرح است و موضوعات دیگر مطرح نیست. در بحث آمیا موضوع کاملاً داخلی است و ما هرگونه دخالت و حضور برخی کشورها در مسائل آرژانتین را رد می‌کنیم.


وی گفت: ایران پرداختن به موضوع آمیا را مسأله داخلی آرژانتین می‌داند و ما مواضعمان را نسبت به این پرونده قبلاً اعلام و هرگونه اقدام تروریستی را محکوم کرده‌ایم.


وی در ادامه درباره درز اطلاعات و جزئیات مذاکرات ایران و گروه 1+5 از سوی آمریکایی‌ها در تعامل با رژیم صهیونیستی، گفت: مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 است و باید در همین محدوده باشد. سوءاستفاده هر طرف دیگری فراتر از 1+5 متأسفانه تاکنون وجود داشته و هر میزان اطلاعاتی که در اختیار برخی قرار گرفته است در جهت تخریب مذاکرات از آن استفاده کرده است. این‌که طرفین بر حفظ جزئیات و متن مذاکرات تاکید دارند برای حفاظت از اصل مذاکره است و این‌که افکار عمومی به خاطر اطلاعات غیرواقعی و هدفمند به انحراف کشیده نشود.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات یمن و بسته شدن تعداد زیادی از سفارتخانه‌های خارجی در این کشور، گفت: ما از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و راه‌حل سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم و معتقدیم راه‌حل سیاسی باید به سمت پر کردن خلأ سیاسی در یمن بکار گرفته شود و گفت‌وگوهای داخلی باید با مشارکت همه احزاب و گروه‌ها شکل گیرد و ایران از این گفت‌وگوها حمایت می‌کند. ما آمادگی داریم به سهم خود به این روند کمک کنیم که اوضاع یمن به سمت یک راه‌حل سیاسی فراگیر پیش رود. همچنین امیدواریم مجامع و محافل منطقه‌ای و بین‌المللی بدون فشار و انگیزه سیاسی خاص به سمت پیدا کردن راه‌حل سیاسی حرکت کنند.


افخم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اقدامات وزارت امور خارجه برای مقابله با ریزگردها،‌ گفت: وزارت امور خارجه در مسائل توسعه‌ای و محیط زیست بحث ویژه‌ای دارد. ما با سازمان‌های منطقه‌ای فعال در این زمینه ارتباط داشته و سعی داریم از امکانات فنی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز دوجانبه و بکارگیری تجربیات دیگر کشورها برای مقابله با این پدیده زیست محیطی استفاده کنیم. در این رابطه وزارت امور خارجه گفت‌وگوها و مذاکرات را در دستور کار خود با کشورهای منطقه و همسایه قرار داده است.


افخم در ادامه درباره تحولات اوکراین اظهار کرد: توافق مینسک برای آتش‌بس اجرایی شده و تلاش است آتش‌بس حفظ شود. ما امیدواریم این توافق به حل و فصل بحران اوکراین کمک کند و همچنین امیدواریم همه طرف‌ها به توافق پایبند باشند.


وی در ادامه درباره روابط ایران ایران و عربستان، ‌با بیان این‌که روابط تهران - ریاض در سطح معمول خود قرار دارد،‌ گفت: روابط دو کشور ایران و عربستان مثل روابط با سایر همسایگانمان در سطح سفرا برقرار است با این حال ایران خواهان بهترین مناسبات با کشورهای همسایه است و از ارتقای تعاملات استقبال می‌کند. امیدواریم از ظرفیت عربستان و ایران نه تنها در سطح دوجانبه بلکه در مسیر کمک به حل مسائل منطقه‌ای بتوانیم استفاده کنیم. همکاری‌های کشور موثر در منطقه گزینه‌ای بسیار منطقی و طبیعی است و می‌تواند آینده روشنی را رقم زند. ما معتقدیم برای حل مسائل منطقه راهی جز مذاکره وجود ندارد.


سفر خالد مشعل به تهران در زمانبندی مناسب خود انجام می‌شود


شرط و شروطی که ایران و خالد مشعل برای سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گذاشته‌اند سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و افخم در این باره عنوان کرد: روابط ایران با گروه‌های مقاومت و فلسطینی از جمله حماس، روابط خوبی است. این روابط و سطح آن در دوران خوب خود به سر می‌برد. گفت‌وگوها و تماس‌ها برقرار است و برنامه‌ریزی‌ها و گفت‌وگوها برای انجام سفر خالد مشعل به تهران صورت گرفته ولی هنوز زمانبندی نشده است.


وی مطالب عنوان شده در رسانه‌ها را گمانه‌زنی رسانه‌ای بیش ندانست و افزود:‌روابط ایران و حماس خوب است و تماس‌ها برقرار است و مشکل ویژه‌ای نیست. این سفر در زمانبندی مناسب خود انجام می‌شود. به گفته سخنگوی وزارت خارجه هر زمان بحث این سفر مطرح می‌شود. این شرط و شروط‌ها و موضوعات مطرح می‌شود.


وی در پاسخ به این‌که اخباری مبنی بر بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس شنیده می‌شود، گفت: گفت‌وگوها در این باره ادامه دارد و هنوز برخی مسائل اداری در جریان است که باید حل و فصل شود.


افخم در پاسخ به این‌که گفته می‌شود انگلستان در خصوص صدور روادید برای ایرانی‌ها در انگلیس و انتقال تجهیزات سفارتخانه‌شان به انگلستان ملاحظاتی دارند با تأیید این مطالب، گفت: علاوه بر این‌ها موضوعات دیگری هم مطرح است. تأکید ما این است که باید با بازگشایی سفارتخانه‌ها مسأله صدور ویزا نیز شکل گیرد و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد و مسیر تدریجی خود را طی می‌کند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران هم‌چنین درباره ساخت پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در شهر اربیل نیز گفت: اطلاعات در این رابطه در سطح رسانه‌ها است و نمی‌توانم اظهارنظر دقیقی در این رابطه داشته باشم.


افخم درباره آزادی ماهیگرانی که اخیرا از سوی پلیس مرزی ترکمنستان دستگیر شدند و این که این افراد در بین ایرانی‌هایی که اخیرا اعلام شد آزاد شده‌اند هستند؟ گفت اطلاع دقیق از این مساله ندارم که بعد از بررسی اعلام می‌کنم.


او هم‌چنین اخبار مربوط به کشته و زخمی شدن ماهیگران ایرانی در درگیری با پلیس مرزی ترکمنستان را تایید نکرد.


وی در ادامه به موضوع جاسوسی سایبری آمریکا از ایران به همراه کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه اشاره کرد و گفت: یکی از دغده‌های مهم کشورهای مختلف از جمله ایران جلوگیری از نفوذ حملات سایبری از سوی کشورهای مختلف است. نهادهای ذی‌ربط در ایران در این رابطه فعال و با کشورهای همسو در حال گفت‌وگو هستند. ما تلاش داریم فضای سایبری خود را که معدود کشورهای دارای تکنولوژی تسلط بر آن را دارند و می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد را کنترل کنیم.


افخم ادامه داد: در حوزه حملات سایبری موضوع جدیدی مطرح نبوده است اما به خاطر تشدید چنین اقداماتی نگرانی‌ها به جای خود باقی است و ایران نسبت به این مسأله توجه ویژه و خاص دارد چرا که کشور ما هدف جاسوسی برخی کشورهاست.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ممنوعیت ثبت‌نام دانشجویان ایرانی در دانشگاه ماساچوست آمریکا، اظهار کرد: اطلاعیه‌ای که سایت این دانشگاه منتشر کرده بود به فاصله کمی برداشته شد و اظهارنظر مقامات آمریکایی در ارتباط با مقامات دانشگاه نشان می‌دهد که این موضوع در دست بررسی است و ما تا زمانی که ابعاد این مسأله به طور کامل مشخص نشود نمی‌توانیم اظهارنظر دقیق داشته باشیم. در عین حال نسبت به وضعیت دانشجویان ایرانی و ایجاد محکومیت برای آن‌ها حساس هستیم و اخبار پیرامون این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما نیاز است تا به جمع‌بندی دقیق برسیم و در حال حاضر در مقام اظهار نظر قطعی درباره این‌ که دانشجویان از ثبت‌نام در این دانشگاه منع شده‌اند یا نه نیستیم.


افخم درباره آخرین وضعیت دیپلمات ایرانی گروگان گرفته شده در یمن، گفت: یکی از دغدغه‌های مسوولان وزارت خارجه پیگیری وضعیت آقای نیکبخت است و این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر ایشان رابه سلامت بازگردانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته