دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1394 - 14:26

اعلام حمایت ریاض از هر طرح آمریکایی برای حل بحران میان اسرائیل و فلسطین

تلویزیون اسرائیل از اعلام آمادگی پادشاهی عربستان برای حمایت از هرگونه طرح ارائه شده به‌وسیله دولت آمریکا برای پایان دادن به بحران جاری میان فلسطینیان با شهرک‌نشینان صهیونیست خبر داد.
کد خبر : 42078

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «رای‌الیوم»، به‌دنبال بالاگرفتن تنش میان فلسطینیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی در قدس اشغالی و مسجدالاقصی، خبرنگار امور سیاسی شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت: «عادل جبیر» وزیر امورخارجه عربستان به دولتمردان آمریکایی ابلاغ کرد که ریاض آمادگی دارد از هرگونه اقدام سیاسی مطرح‌شده به‌وسیله واشنگتن برای حل بحران فلسطین و اسرائیل حمایت کند.


بر اساس این گزارش، «اوی سیگال» که همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به آمریکا حضور داشت، افزود: پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد که آمادگی دارد تا در هر زمان که طرح سیاسی آمریکا ارائه شد، آن را تایید و حمایت کند.


تلویزیون اسرائیل گزارش کرد: ظاهرا این طرح سنخیتی با طرح اعراب که به‌وسیله اتحادیه عرب ارائه و در کنفرانس بیروت (مارس 2002) و کنفرانس ریاض (سال 2007) قرائت شده بود، ندارد. با وجود این، مشخص نیست که آیا عربستان به دلت آمریکا پیشنهاد دیگری ارائه کرده است یا خیر.


این خبر در حالی منتشر می‌شود که تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند تفکر خود را به سوی صلح در منطقه تغییر دهد و با دولت‌ها مشارکت داشته باشد.


«امیر تیوون» تحلیلگر امور سیاسی پایگاه خبری «واللا» در این‌باره گفت: «نتانیاهو» در ماه‌های اخیر فشارهای بین‌المللی واردشده بر اسرائیل درباره اوضاع شهرک‌نشینان و تنش آنها با فلسطینیان را درک کرده است. وی امیدوار است که بتواند در تغییر نگرش به سوی صلح منطقه‌ای با کشورهای عربی موفق باشد یا دست‌کم بتواند فشارها را برای مدت زمانی کاهش بدهد.


وی افزود: سرنوشت این تغییر تفکر به این بستگی دارد که «نتانیاهو» در مسیر سیاسی خود را برتر و جلوتر از فلسطینیان نبیند و همچون گذشته بر درخواست خود از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای به رسمیت شناختن اسرائیل به‌عنوان دولتی یهودی اصرار نکند.


این پایگاه اسرائیلی نوشت:‌«نتانیاهو» پیشتر درخلال مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی گفته بود که اعراب و اسرائیل منافع مشترکی علیه ایران دارند و این خود فرصتی ایجاد می‌کند تا بتوانیم برای برقراری صلح، ائتلافی ایجاد کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته