دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شبکه مستند از راز صید اعضای بدن پرده‌برداری می‌کند

شبکه مستند سیما در روز دوشنبه 13 مهر مستندهای جذابی چون «داستان بازی‌های ویدیویی»، روایتی از شهر بادگیرها و کویر در «یزد ایران»، معرفی جاذبه های طبیعی دیلمان در «دیلمان بهشت نیاکان» و پرده‌برداری از راز صید اعضای بدن انسان در «کشتی ارواح پورتو پالو» را برای پخش در نظر گرفته است.
کد خبر : 42037

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، «داستان بازی‌های ویدیویی» مستند بلندی در مورد تاریخچه بازی‌های رایانه‌ای است که با هدف آموزش و سرگرم کردن مخاطب در مورد چگونگی به وجود آمدن بازی‌های رایانه‌ای، نحوه فروش و مصرف توسط گیمرها ساخته شده است.


مستندی برای گیمرها


این فیلم تنها یک مستند دیگر در مورد صنعت بازی نیست، بلکه به دنبال چیز ارزشمندتری است و آن پاسخ به این سوال است که یک گیمر و یا یک سازنده بازی بودن به چه معنی است؟ اگر یک گیمر هستید با این مستند همراه شوید و…


«داستان بازی‌های ویدیویی» ساعت 16 روز دوشنبه 13 مهر، به مدت 100 دقیقه پخش می‌شود.


روایتی از شهر بادگیرها و کویر در «یزد ایران»


«یزد ایران» در ساعت 18:10 در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار گرفته است.


یزد با تاریخ 3000 ساله و زیبایی فراوان که به زمرد کویر شهرت دارد از زیباترین مناطق توریستی ایران است و این مستند شهر بادگیرها و کویر را روایت می‌کند.


ساعت 19 قسمت 24 از مجموعه «جهانشهری‌ها» پخش می‌شود، مستندی که در خارج از کشور تولید شده و به معرفی مسلمانان چند ملیتی و فراملیتی می‌پردازد که هویت‌های فرهنگی و ملی متکثر و گاه ترکیبی دارند و در نقاط مختلفی از جهان زندگی کرده‌اند، اما همچنان هویت اسلامی بارزی داشته و در جامعه پیرامون خود مسلمانان فعالی هستند.


قسمت ششم مجموعه «هویت» که برای پخش در نظر گرفته شده درباره مشهد قدیم است و با استفاده از مصاحبه و تصاویر آرشیوی ساخته شده است.


بخش‌های مختلف این مستند شامل خیابان، محلات، سلمانی، خانه‌ها، پدرپیشه، عطاری، درشکه چی، عکاسی فوری، عکاسی غیر فوری، بازار، سینما، رادیو، نمایش، حمام، قناعت، معماری حرم، معماران قدیم حرم، مادر، تغذیه و ... است.



بررسی ادراک کودکان از مفاهیم دینی در «خانه خورشید»


قسمت دوم مستند «خانه خورشید» ساعت 20 و قسمت‌های دیگر آن روزهای زوج در همین ساعت روی آنتن می‌رود.


این مستند تولید مرکز سیما است و در آن به چگونگی «ادراک کودکان از مفاهیم دینی و رشد معنوی آنان توسط خانواده‌ها» پرداخته می‌شود.


معرفی جاذبه‌های طبیعی دیلمان


«دیلمان بهشت نیاکان» مستندی است که قسمت دوم آن ساعت 20:30 و قسمت های بعدی آن روزهای زوج در همین ساعت پخش می‌شود.


منطقه دیلمان از نواحی منحصر به فرد طبیعی استان گیلان به شمار می‌آید. این مستند تلاش دارد تا جاذبه‌های طبیعی این منطقه را به تصویر بکشد.


طبیعت و اقلیم «دنا»


«دنا» مستندی از فرشاد افشین پور است که در سال 1390 در مورد قله دنا تولید شده است. این مستند به بررسی طبیعت و اقلیم این قله مرتفع می‌پردازد و گوینده آن مرحوم رسول زاده است.


پخش مستندی که در 13 کشور جهان ساخته شده


مستند «تمدن» نتیجه پژوهش وسیع و گسترده کنت کلارک از تمدن انسانی است. مراحل تهیه و تولید این مستند عظیم تقریبا دو سال طول کشید و فیلمبرداری در 13 کشور مختلف و در لوکیشن‌های متفاوت انجام شد.


روایت لرد کلارک از وقایع مهم تاریخ بشری اتفاقاتی از قبیل سقوط امپراطوری روم، انقلاب صنعتی و پس‌زمینه‌های آن با شرح جزئیات و بازیگران رویدادها را شامل می‌شود.


این اثر به عنوان یکی از بزرگترین موفقیت‌های برنامه‌های تلویزیونی و الگویی برای بی‌شمار برنامه‌های مستند دیگر مورد تجلیل کارشناسان بوده است و قسمت سوم آن در 50 دقیقه ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.


پرده برداری از راز صید اعضای بدن انسان


«کشتی ارواح پورتو پالو» درباره یک واقعه عجیب است؛ ماهیگیران اسپانیا گاهی به جای ماهی، اعضای بدن انسان صید و از ترس پلیس آن را مخفی می‌کردند. این مستند از این راز پرده برمی‌دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب