دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1394 - 09:43

پنتاگون تحقیقات درباره حمله به بیمارستان «قندوز» را آغاز کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت وزارت دفاع این کشور تحقیقات کاملی را درباره حادثه حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در «قندوز» افغانستان آغاز کرده است.
کد خبر : 41974

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رویترز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: پیش از قضاوت قطعی درباره این فاجعه، منتظر نتیجه تحقیقات می‌مانیم و از پنتاگون خواسته‌ام من را در جریان کامل تحقیقات درباره این حادثه قرار دهند.


براساس این گزارش، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: ما به همکاری نزدیک خود با رئیس‌جمهوری افغانستان و دولت این کشور و متحدان بین‌المللی‌ خود ادامه می‌دهیم تا نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بتوانند امنیت کشورشان را برقرار کنند.


سازمان «پزشکان بدون مرز» اعلام کرده بود: در حمله هوایی به بیمارستان شهر «قندوز» واقع در شمال افغانستان دستکم 19 نفر ازجمله 12 نفر از کارکنان این سازمان و هفت بیمار کشته شدند.


شمار زخمی‌های این حمله که نیمه‌شب جمعه رخ داد، 37 نفر اعلام شده است. سه کودک نیز در میان کشته‌شدگان این حمله هستند و از سرنوشت شماری از بیماران و کارکنان بیمارستان اطلاعی در دست نیست.


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: حمله هوایی به بیمارستان شهر «قندوز» ممکن است جنایت جنگی محسوب شود.


«زید رعدالحسین» کمیسر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد با غیرقابل توجیه خواندن حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در «قندوز»، گفت: اگر در دادگاه ثابت شود که این حمله عمدی بوده، می‌تواند «جنایت جنگی» محسوب شود.


از سوی دیگر، «اشرف‌غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است که نیروهای ناتو در این کشور به‌دلیل بمباران بیمارستان «قندوز» عذرخواهی کرده‌اند. ریاست‌جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرمانده نیروهای ناتو درباره این واقعه توضیح داده است، ولی جزئیاتی از چگونگی این بمباران ارائه نکرده است.


گروه طالبان هفته گذشته با تهاجم گسترده‌ای «قندوز» را تصرف کرد، ولی پس از سه روز بخش‌های جنوبی آن را به‌دنبال عملیات نیروهای مسلح دولتی با حمایت نیروهای ناتو از دست داد.


تصرف «قندوز» بزرگ‌ترین پیروزی نظامی طالبان در مناطق شهری افغانستان در 14 سال اخیر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته