دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پاورکیت بهینه‌ساز مصرف سوخت خودرو، نخستین محصول تجاری شده در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی پرند

پاورکیت بهینه‌ساز مصرف سوخت خودرو به عنوان نخستین محصول تجاری شده در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند به ثمر نشست.
کد خبر : 41882

به گزارش خبرنگار آنا، به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، شرکت «پیشرو ارم کبیر» با ایده محوری «تولید دستگاهی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت خودرو که همزمان بتواند بدون آسیب رساندن به موتور، توان آن را نیز بالا ببرد» در پاییز سال 1393 در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند مستقر شد.


دکتر سعید ذاکر افزود: با تلاش مجدانه و پیگیر اعضای تیم کاری متشکل از شهرام کیوکان، فرید پورپهلوان، منصور حتمی، محمد طاهری و رضا یاسینی این ایده به ثمر نشست و نتیجه آن مورد توجه بخش‌های مختلف مرتبط با این حوزه قرار گرفت.


عنوان مالکیت صنعتی


نسل اول:


کیت تقویت توان موتور در خودروهای دوگانه سوز CNG به شماره ثبت: 39501


نسل دوم:


پاورکیت بهینه‌ساز مصرف سوخت از ابتدای شهریور سال جاری در فهرست محصولات دانش‌بنیان قرار گرفته و علاوه بر آن این دستگاه دارای تائیدیه از واحد مهندسی شرکت‌های خودروساز بوده و قابل نصب در خودروهای حمل و نقل پایدار است

کیت هوشمند تقویت توان موتور برای خودروهای دوگانه سوز به انضمام کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی تکمیل اختراع 39501 به شماره ثبت 42962


مقدمه


در دنیای امروز صنعت خودرو، موتور بر مبنای سوخت رایج هر کشور، طراحی و ساخته می‌شود؛ اما با در نظر گرفتن این نکته که تکنولوژی موتور خودروهای وارداتی با ماهیت سوخت رایج کشور هماهنگی مطلوبی ندارد نیاز است که با جبران حداقل قسمتی از افت توان خودرو به خصوص در خودروهای با سوخت گاز طبیعی، موجبات بهینه نمودن مصرف سوخت رو فراهم آورد.


بحث فنی


این دستگاه در حوزه الکترونیک و با نام تجاری POWERKIT جهت نصب قبل از کویل های دوبل ساژم، زیمنس و بوش طراحی و تولید شده و در لیست تجهیزات جانبی خودرو ارائه شده است.


نسل اول این دستگاه با کالیبراسیون ثابت، آنالوگ بوده و نسل جدید آن با برنامه هوشمند، دیجیتال است.


تکامل سیستم جرقه


با نگاهی به تاریخچه تکامل سامانه جرقه از خودروهای کاربراتوری با سیستم جرقه ساده به همراه دلکوهای مکانیکی تا خودروهای امروزی که هر سیلندر دارای یک کویل مجزا بوده و وایرها نیز حذف شده‌اند و نیز با توجه به جایگزینی بنزین با سرب توسط بنزین بدون سرب و افزایش قله اکتیواسیون بنزین، ملاحظه می‌شود که گپ شمع‌ها تا یک میلیمتر فیلر شده و انرژی حاصل از جرقه به 2/0 میلی ژول تغییر یافته است. بدیهی است اگر سوخت متراکم شده را در کسری از ثانیه هرچه سریع‌تر محترق نموده و جبهه آتش قوی‌تری بوجود آوریم، مصرف سوخت بهینه‌تر بوده و توان موتور نیز افزایش می‌یابد. هم‌چنین با کنترل دقیق جبهه آتش، توسط یک برنامه نرم‌افزاری مناسب می‌توان به میزان مشخص و قابل قبولی در کاهش آلاینده‌ها تاثیر گذاشت.


عملکرد دستگاه



دستگاه در سامانه جرقه قبل از کویل‌های دوبل نصب می‌شود و با افزایش قدرت جرقه ـ که تابعی از شرایط کارکرد موتور مانند استارت سرد؛ فاز نیمه لود؛ تخته گاز و فاز گرم شدن موتور است‌.‌ ـ در یک محدوده تعریف شده در قالب یک کالیبراسیون ثابت، در نهایت موجب کاهش مصرف سوخت شده و در نسخه هوشمند با ایجاد جرقه‌های مناسب و کنترل شده، احتراق در واحد زمان کامل‌تر انجام می‌پذیرد. برنامه جانبی طراحی شده، همسو و موازی با برنامه اصلی نرم‌افزاری موتور و منطبق بر آن است.


سیگنال جرقه PWM، اطلاعات مربوط به وضعیت و حالت موتور را برای فرمان جرقه از واحد کنترل الکترونیک ارسال می‌کند و با پردازش سیگنال جرقه به عنوان مرجع می‌توان یک خروجی متغیر که هماهنگ با رفتار عملکردی موتور باشد را در یک الگوریتم پایدار ثبت کرد. این پیکربندی نرم‌افزاری جدید در سامانه جرقه با عدد اکتان بنزین و ماهیت سوخت و ایده‌آل نمودن عملکرد موتور منطبق بوده و هیچ کد خطایی در سیستم محاسبه نمی‌شود.


کیفیت مناسب این محصول مورد توجه پلیس راهور ناجا و اداره کل استاندارد بوده و در بعد تجاری مورد حمایت سازمان تاکسیرانی شهر قدس و حومه به عنوان اولین طرف قرارداد، قرار دارد

جغرافیای عملکردی این دستگاه، با اتکا به ارتقاء برنامه نرم‌افزاری دقیق و پیشرفته، می‌تواند در کسب استانداردهای بالاتر آلایندگی به عنوان یکی از راهکارها؛ یک گزینه مناسب و خلاقانه محسوب شود.


این محصول با کیفیت‌های مختلف تولید و روانه بازار شده و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. هم‌چنین کیفیت مناسب این محصول مورد توجه پلیس راهور ناجا و اداره کل استاندارد بوده و در بعد تجاری مورد حمایت سازمان تاکسیرانی شهر قدس و حومه به عنوان اولین طرف قرارداد، قرار دارد.


سایر ویژگی‌های محصول


پاورکیت بهینه‌ساز مصرف سوخت از ابتدای شهریور سال جاری در فهرست محصولات دانش‌بنیان قرار گرفته و علاوه بر آن این دستگاه دارای تاییدیه از واحد مهندسی شرکت‌های خودروساز بوده و قابل نصب در خودروهای حمل و نقل پایدار است.


کارنامه دستگاه از نظر ارائه گارانتی و رضایت‌مندی مشتری موفق بوده است.


میزان کاهش مصرف سوخت توسط مشتریان، با میانگین 8 درصد ثبت شده است.


نصب دستگاه راحت بوده و از روش‌های مورد تایید خودروسازان در نصب تجهیزات جانبی پیروی می‌کند. با نصب دستگاه در مراحل مختلف عملکرد موتور بهتر شده و هیچ کد خطایی در سیستم خودرو ایجاد نمی‌کند.


الگوریتم نسخه هوشمند دستگاه با قابلیت ارتقای برنامه نرم‌افزاری و پیکربندی پایدار به عنوان یک راهکار در کاهش آلاینده‌ها یک گزینه مناسب از دیدگاه زیست محیطی است.


این دستگاه منحصر به فرد، در سبد تجهیزات جانبی خودرو ارائه و نصب می‌‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته