دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1394 - 13:22

معاون اول رئیس‌جمهوری: سرمایه‌گذاران با دستگاه‌های رسمی ارتباط بگیرند؛ دوران دلال‌بازی گذشته است

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران در دوران پسا تحریم گفت: ایران کشوری در ابتدای راه صنعتی شدن نیست و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ایران باید به کشور ما به عنوان یک شریک و نه بازاری برای فروش کالاهای مصرفی نگاه کنند.
کد خبر : 41862

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، اسحاق جهانگیری در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال بازارهای صادراتی و همچنین جذب فناوری از شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری است، افزود: اولویت ما جذب سرمایه‌گذاری مستقیم است و به همه شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران توصیه می‌کنم که تنها با دستگا‌ه‌های رسمی ارتباط بگیرند، چرا که دیگر دوران دلال‌بازی گذشته است.


وی تصریح کرد: شرکت‌های خارجی هم که به صورت شفاف در حوزه سرمایه‌گذاری در ایران وارد عمل نشوند، یقینا به فهرست سیاه ما منتقل می‌شوند.


جهانگیری ادامه داد: ما بر اساس سند چشم انداز کشور باید به جایگاه نخست علمی، اقتصادی و فناوری در سطح منطقه جنوب غرب آسیا تا سال 1404 دسترسی پیدا کنیم.


معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: شاخص‌های عملکردی اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال نشان می‌دهند که بر خلاف درآمدهای سرشار نفتی در 10 سال گذشته، فاصله زیادی در این شاخص‌ها با اهداف تعیین‌شده وجود دارد.


دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصادی در 10 سال آینده پس از بحث‌های بسیار مورد تصویب قرار گرفت که اگر چه تحقق این امر دشوار است، اما کاری شدنی است

وی بیان کرد: دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصادی در 10 سال آینده پس از بحث‌های بسیار، مورد تصویب قرار گرفت که اگر چه تحقق این امر دشوار است، اما کاری شدنی است.


جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت در حال تدوین الزامات دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصادی است، عنوان کرد: همه باید به این الزامات پایبند باشند و تحقق آن نیازمند ورود قوای سه گانه است.


وی با بیان اینکه دولت یازدهم در دو سال گذشته با اتخاذ سیاست‌های صحیح و اتکا به نخبگان، دستاوردهای زیادی داشته است، گفت: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای دوران پس از تحریم هستیم و بازگرداندن آرامش به اقتصاد از نکات مورد توجه دولت یازدهم است. از طرفی دستاوردهای این امر یعنی کاهش نرخ تورم و ورود به دوران رونق اقتصادی در حال نمایان شدن است.


جهانگیری تاکید کرد: موقعیت ممتاز ایران به لحاظ جغرافیایی و ترانزیتی از جمله امتیازات ایران در میان سایر کشورهاست که ما را بر آن داشته است تا برای شرایط پساتحریم سیاست‌گذاری کنیم.


به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، سیاست‌های پساتحریم در جلسات اقتصادی ماه‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و این سیاست‌ها منبعث از اقتصاد مقاومتی است.


جهانگیری ادامه داد: نفت و گاز جذاب‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران است که با توجه به تصویب اصول سرمایه‌گذاری در این بخش در دولت، وزارت نفت ده‌ها حوزه سرمایه‌گذاری جدید را در آینده نزدیک اعلام خواهد کرد.


وی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی در کشور باید مقرون به صرفه باشد، بیان کرد: اکنون سهم حمل و نقل ریلی در کل بار کشور بسیار محدود است که در این دولت تصمیم داریم آن را به دو برابر سهم فعلی افزایش دهیم.


معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه راه آهن پرسرعت اصفهان، مشهد و تبریز از اولویت‌های دولت یازدهم است، گفت: امیدواریم بتوانیم راه آهن پر سرعت تهران- قم- اصفهان را در همین دولت به‌ بهره‌برداری برسانیم.


جهانگیری با بیان اینکه سواحل مهمی مانند سواحل دریای عمان در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: توسعه سواحل جاسک و چابهار جزو اولویت‌ها هستند و انتظار داریم کشورهای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بنادر که به صورت مکرر علاقه‌مندی خود را نیز در دیدارهای سیاسی اعلام کرده اند، از حرف عبور کنند.


معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه با لغو تحریم‌ها امنیت پرواز در خطوط هوایی ایران افزایش می‌یابد، تاکید کرد: پس از لغو تحریم‌ها یقینا پروازها از وضع اقتصادی بهتری برخوردار خواهند شد.


جهانگیری ادامه داد: همچنین گردشگری جزو اولویت‌های دولت یازدهم است و در دو سال اخیر نیز ایران مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است.


وی افزود: در کنار توسعه صنعت گردشگری باید صنعت هوایی نیز به طور جد متحول شود که مذاکرات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته