جزئیات کامل قیمت سفرهای هوایی، ریلی و زمینی در اربعین ۹۸/ دلخوری زائران از قیمتها
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با نزدیک شدن به سنت پیادهروی اربعین، میلیونها نفر در کشور، آماده سفر به سجدهگاه فرشتگان و مصلای پیامبران میشوند اما سودجوییها در این میان بسیاری از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) آزردهخاطر کرده است.
این گروه با اشاره به اینکه در ایام اربعین تعداد زائران بشدت افزایش مییابد، تأکید دارند که باید تمهیداتی برای آنها از سوی دولتهای ایران و عراق دیده شود تا آنها به جای مواجه با مشکلات با خاطری آسوده به زیارت و عزاداری بپردازند.
عاشقان زیارت عتبات بر این باورند علیرغم تبلیغاتی که در مورد فراهم شدن شرایط بهتر و اضافه نشدن قیمتها برای این مسافران میشود، قیمتها چنان افزایش یافته که صدای همگان را درآورده است.
نگاهی به ابتدای سفر
در اول شهریورماه نامنویسی زائران در سامانه «سماح» با واریز مبلغ بیمه و هلالاحمر نهایی شد.
در آن زمان اکبر رضایی معاون امور حج و زیارت در کارگروه اربعین گفت: هزینه نامنویسی برای اربعین را رایگان اعلام کرد مبلغ ۲۵ هزارتومانی که هنگام ثبتنام اینترنتی از متقاضیان دریافت میشود، هزینههای بیمه و خدمات درمانی (هلالاحمر) به همراه حقالزحمه دفتر خدمات زیارتی است. وی افزود: در صورت ثبتنام شخصی، این هزینه سه هزار تومان کمتر میشود و متقاضیان باید ۲۲ هزار تومان پرداخت کنند.
عوارض خروج از کشور نیز از جمله مبالغی بود که هر فرد باید برای خروج از کشور در این سفر پرداخت کند که میزان آن برای زوار عتبات عالیات، برای سفر هوایی ۳۷۵۰۰ تومان و برای سفر زمینی و دریایی ۱۲۵۰۰ تومان تعیین شده است.
سفر زمینی ارزانترین گزینه
در این میان بسیاری از زائران ترجیح میدهند، برای بهصرفهتر شدن این سفر، گزینه سفر زمینی را انتخاب کنند.
بر اساس آمارها سالانه حدود ۱۰ درصد زائران اربعین بهصورت هوایی به کربلا میروند و ۵۰ درصد از اتوبوس برای سفر به پایانههای مرزی استفاده میکنند. ۴۰ درصد باقیمانده هم قطار و خودروی شخصی را برای سفر اربعین ترجیح میدهند.
در این میان کارشناسان تأکید دارند که حملونقل جادهای جزء بخشهایی است که نرخ آن باید برای تردد مردم مناسب و ارزان باشد، اما به نظر میرسد با توجه به مشکلات اقتصادی، افزایش قیمتها در بخش حملونقل موجب میشود که مردم برای خرید بلیت اتوبوس در مضیقه قرار گیرند.
کرایه اتوبوس تا مرز؟
اضافه نشدن نرخ کرایه اتوبوس و دیگر موارد حملونقلی در اربعین امسال، نکتهای که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیشتر بر آن تأکید کرده بود اما از همان ابتدای سال ۲۰ درصد به نرخ کرایه حمل افزوده شد؛ نکتهای که از آن بهعنوان افزایش سالیانه یاد شد.
مهران قربانی معاون حملونقل سازمان راهداری نیز تأکید کرده بود که قیمت بلیت اتوبوس تا مرزهای چهارگانه یعنی مهران، چذابه، شلمچه و خسروی و بالعکس همان نرخهای سال گذشته است.
حالا نگاهی به تابلوی قیمتی شرکتهای اتوبوسرانی نشان میدهد که نرخ بلیت اتوبوس از شهرهای مختلف ایران تا شهر مرزی مهران حدوداً از ۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. قیمت اتوبوسهای تهران – مهران در روزهای عادی ۹۱ هزار تومان است.
همچنین نرخ بلیت تکصندلی اتوبوس تهران - کرمانشاه ۶۶ هزار تومانکه آن را مربوط به اتوبوسهای VIP میدانند و بلیت اتوبوسهای معمولی در صورت پیدا شدن ۵۶ هزار تومان است. اتوبوسهای تهران - اندیمشک نیز ۸۱ هزار تومان است.
درعین حال قرار است اتوبوسهای درونشهری از پایانه مسافری کرمانشاه تا مرز خسروی مسافران را رایگان حمل کنند.
برای رسیدن به اهواز و دسترسی به مرزهای جنوبی (شلمچه و چزابه)، از نزدیکترین شهر تا دورترین آن به اهواز و آبادان، کرایه هر نفر با اتوبوس از ۲۲ تا ۱۲۵ هزار تومان در نوسان است، قیمت حدودی بلیت اتوبوس از شهرهای مختلف کشور تا کرمانشاه، نزدیک به مرز خسروی نیز از ۴۵ تا ۱۴۰ هزار تومان است.
طبق اعلام وزارت راه خدماترسانی این اتوبوسها از ۱۷ مهر آغاز میشود.
در همین حال رضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی اتوبوسهای مسافربری در گفتگو با خبرنگار آنا در مورد قیمت بلیتهای اتوبوس گفت: افزایش ۲۰ درصدی قیمت اتوبوسها بهمنظور جبران هزینههای اتوبوسداران در نوروز سال ۱۳۹۸ اعمال شده و قیمت بلیت اتوبوسها چه معمولی و چه ویآیپی در ایام اربعین افزایشی نداشته است.
وی با اشاره به اینکه نظارتها از سوی سازمان تعزیرات در ترمینالها انجام میشود، افزود: در ایام اربعین تمامی ناوگان حملونقل جادهای فعال است و متناسب با نیاز متقاضیان اتوبوسها را در ایام اربعین در اختیار مسافران قرار دادهایم.
وی در مورد خدمترسانی به زیران هنگام بازگشت، گفت: در دوره زمانی بازگشت زائران که به کشور برمیگردند، اتوبوسهای مستقر در مرز میتوانند زائران را به 3 پایانه معین برسانند و اجبار مسافران در مرز برای سفر مستقیم تا تهران غیرقانونی است.
عامری با یادآوری اینکه زائران برای سفر برگشت نیز برنامهریزی داشته باشند، افزود: بهتر است زائران یکباره هنگام اربعین بازگشت نداشته باشند، خدمترسانی بهتری به مسافران انجام میشود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی اتوبوسهای مسافربری با اظهار بیاطلاعی از قیمتها و نحوه خدمترسانی به مسافران در آنسوی مرزها گفت: بهطور حتم از سوی مقامات دو کشور برنامهریزیهای لازم برای این امر انجام شده است.
قیمت بلیط هواپیما
از سوی دیگر دادههای شرکتهای هواپیمایی نیز نشان میدهد که مردم تمایل کمتری دارند تا این سفر زیارتی را با هواپیما طی کنند اما همین درصد پایین، بیشترین اثرگذاری را در تغییر و تعیین نرخ بلیت هواپیما داشته و با اینکه هرسال اربعین نرخ مصوبی برای مسیرهای هوایی تعیین شده اما با نزدیک شدنِ این مناسبت، بلیت هواپیما در مسیر عراق نیز کمیاب شده و قیمت آن افزایشی کاذب دارد.
به گفته مسعود اسعدی سامانی، دبیر این انجمن شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت پرواز اربعین تهران ـ نجف و تهران ـ بغداد، رفتوبرگشت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت بلیت پرواز اربعین مشهد ـ نجف و مشهد ـ بغداد بهصورت رفتوبرگشت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. قیمت بلیت یکطرفه پرواز اربعین از تهران به نجف یکمیلیون و ۱۰۰ هزار تومان و از مشهد به نجف یکمیلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
اسعدی سامانی افزود: برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی واسطهها، شرکتهای هواپیمایی تصمیم گرفتند امسال نیز نرخ ثابتی برای پروازهای اربعین داشته باشند.
البته این قیمتهای یاد شده سامانی برای بلیت پرواز اکونومی تعیین شده و بلیت بیزینس همچنان بهصورت آزاد قیمتگذاری میشود تا جایی که بنا بر بررسیها پیش از شروع اربعین قیمت بلیت سفر به نجف و کربلا به مرز ۹ میلیون تومان هم رسیده بود.
ر ضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز در گفتوگو آنا، درباره گرانفروشی بلیت مسیرهای نجف و کربلا پیش از آغاز سفرهای اربعین، گفت: هماکنون قیمتهای بلیت بر اساس نرخهای دامنهای عرضه میشود و از ۲۰ تا ۳۰ مهر قیمت بلیتها بر اساس نرخ مصوب تعیین شده عرضه میشود.
جعفرزاده با اشاره به اینکه مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی در جلسهای که با حضور رئیس هواپیمایی کشوری برگزار شد، تصمیم گرفتند که در ایام اربعین هیچکدام از شرکتهای هواپیمایی حق گرانفروشی نداشته باشند، افزود: تمامی ۱۹ شرکت هواپیمایی اعلام آمادگی کردند که باقیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بلیتهای خود را بفروشند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور تأکید کرد: سازمان هواپیمایی بهصورت کامل تمامی نرخها را رصد میکند و هیچ شرکتی حق ندارد بالاتر از نرخها بلیتها را بفروشد.
جعفرزاده اظهار کرد: در ایام اربعین بیش از ۱۰۰ هزار صندلی برای جابهجایی زائران در نظر گرفته شده و به دلیل آنکه امسال پیشبینی میشود در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش حجم مسافران باشیم بنابراین شرکتهای هواپیمایی از تمامی ظرفیتهای خود جهت تسهیل در تردد مسافران استفاده میکنند.
جابجایی ریلی
سفرهای ریلی بعد از اتوبوس، گزینه دوم سفر زائران عتبات در ایام اربعین است.
سعید رسولی مدیرعامل شرکت راهآهن دراینباره گفته است که قیمت بلیت قطار در اربعین بیشتر نمیشود و فروش بر اساس نرخ مصوب است.
بررسی تابلوی قیمت قطار در مسیر تهران ـ همدان که برای رسیدن به مرزهای مهران و خسروی در نظر گرفته شده است، نشان میدهد برای هر بلیت یکطرفه و یک نفره در این مسیر مبلغی در حدود ۴۷ تا ۵۶ هزار تومان قیمت تعیین شده است.
قیمت بلیت یکطرفه همین قطار از شهر مشهد نیز حدوداً ۱۹۰ هزار تومان است که صندلیهای کمی برای فروش دارد.
نرخ بلیت قطار یکطرفه و یکنفره مشهد ـ اندیمشک نیز حدود ۱۶۸ هزار و ۲۳۴ هزار تومان است.
قیمت بلیت این قطار از تهران تا اندیمشک برای هر نفر در مسیر یکطرفه، حدوداً ۹۰ هزار و ۱۱۱ هزار تومان است که ظرفیت آن «ناکافی» و یا به عبارتی تکمیل اعلام شده است.
به گفته رسولی، قیمت بلیت قطار مشهد- کرمانشاه، چهارتخته ۱۹۵ هزار تومان و شش تخته ۱۸۵ هزار تومان است.
قیمت بلیت قطار تهران-کرمانشاه چهارتخته ۹۵ هزار تومان، شش تخته ۷۰ هزار تومان و اتوبوسی ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
قیمت بلیت قطار چهارتخته همدان-مشهد ۲۰۰ هزار تومان و بلیت قطار اتوبوسی تهران-همدان ۴۷ هزار تومان است و قیمت دیگر مسیرها نیز باید منطبق با نرخهای مصوب باشد.
در این میان فاصله این شهرها تا نقاط صفر مرزی برخی زائران را ملزم میکند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. با این حال تجربه سال گذشته نشان داد که در ایام اربعین بعضی از اتوبوسهای در این مسیر کرایههایی را آزادانه و سلیقهای دریافت کردند که خارج از برآورد هزینههای زائران بود و زائران ابراز امیدواری میکنند که این مورد امسال تکرار نشود.
در عین حال کرایههای این اتوبوسها در زمان برگشت زائران که امکانات محدود میشود وضعیت نابهنجارتری پیدا میکند چراکه بعد از پایان مراسم اربعین همه زائرانی که در طی ۱۰ روز به عراق رفته بودند، با هم به کشور برمیگردند.
بازگشت از سفر و شلوغی
یکی از مسائل جابهجایی بازگشت از عراق و نبود وسیله است که سازمان راهداری اعلام کرده امسال سه پایانه کرمانشاه، همدان و اندیمشک را بهعنوان پایانههای معین مهران تعیین کرده و موقع برگشت زائران از سفر اربعین، این سه پایانه وظیفه انتقال آنها را به شهرهایشان را دارند.
وضعیت کرایهها در عراق
مطابق نقشه، فاصله مرز مهران از جاده کوت تا شهر کربلا حدود ۲۹۲ کیلومتر تعیین شده که زمان مشخص شده برای رسیدن به آن با سواری حدود چهار ساعت است. همین مسیر پیاده حدود دو روز زمان صرف میکند. فاصله مهران تا نجف نیز تقریباً در همین حدود است.
قصر شیرین یا مرز خسروی تا شهر کربلا نیز بیش از ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد که طی این مسیر با سواری بیش از ۵ ساعت و با پای پیاده حدود دو روز زمان میبرد.مرزهای چزابه و شلمچه به نجف نزدیکترند تا مهران، فاصله این دو مرز تا شهر نجف نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر است که پیادهروی در این مسیر حدود ۴ روز طول میکشد. زمان تعیین شده برای طی این مسیر با سواری بیش از ۶ ساعت تعیین شده است. اما همواره در نقاط صفر مرزی عراق معمولاً وسایل نقلیه شخصی مستقر هستند که بسته به تقاضا، قیمت تعیین میکنند.
بنا به برخی از اخبار غیررسمی، نرخ اتوبوسها از مهران به نجف و کربلا در حال حاضر تقریباً ۱۰ هزار دینار عراق است، مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار تومان برای یک نفر است. البته ونهایی باقیمت مصوب برای جابهجایی و گشت زائران در بین زیارتگاههای نجف و کربلا اختصاص داده است.
نرخی که برای جابهجایی زائران از مهران تا این شهرها اعلام شده است ۸۰۰۰ دینار است که حدوداً ۸۰ هزار تومان میشود.
همچنین ونهایی که حدفاصل کربلا و نجف را طی میکنند، نیز ۴۰۰۰ هزار دینار حدوداً ۴۰ هزار تومان را دریافت میکنند.این مسیر با تاکسیهای شخصی و دربستی هماکنون ۲۵ هزار دینار ـ حدود ۲۵۰ هزار تومان ـ برای یک نفر قیمت دارد.
نمایندگان چه میگویند؟
در این میان نمایندگان نیز بر این باورند که نمیتوان با تعداد بالای جمعیت زائران امکانات را صد در صد بهبود بخشید، اما بایستی خدمات نسبت به سال گذشته بهتر ارائه شود.
محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس در گفتگو با خبرگزاری آنا دراینباره تصریح کرد: خدمات گران نشده است و بیشتر این گرانیها ناشی از گران شدن هزینهها است.
وی افزود: البته به کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد کردیم که مسئولین ستاد اربعین در مورد فعالیتهای خود به کمیسیون فرهنگی گزارش دهند که در سال جاری چه اقداماتی جهت رفاه زائران پیش رو دارند و چه کارهایی نیز در سالهای گذشته انجام گرفته است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در سالهای گذشته گلهمندیهایی از سوی زائران مطرح میشد که قرار بود، برطرف شود.
وی با بیان اینکه توقع به صفر رسیدن مشکلات را نداریم، افزود: توقع ما این است که مشکلات به حداقل برسد و مشکلات سال قبل امسال تکرار نشود.
سعیدی با یادآوری اینکه عراق در سال جاری تعهداتی را نسبت به زائران پذیرفته است، گفت: مقامات عراقی اعلام کردهاند که بسیاری از موانع سال گذشته را برطرف کردهاند که بایستی وزیر کشور گزارش کامل آن را به کمیسیون ارائه و کمیسیون آن را هفته دیگر بررسی کند که در این میان حتماً موضوع گلایه در مورد گرانیها هم موردتوجه قرار میگیرد.
احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر نیز دراینباره با اشاره به اینکه شرایط امسال بهتر از سال گذشته است گفت: در صحبتهایی که امروز با دبیر ستاد اربعین داشتیم پیشبینی میشود که 3 میلیون زائر از کشورمان رهسپار زیارت عتبات شوند و 250 هزار نفر زائران خارجی از جمله زائران پاکستان و افغانستان نیز از مرز ایران برای ورود به عراق استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه حدوداً 75 درصد از ظرفیت ناوگان کشور در این مدت در اختیار زائران اربعین خواهد بود، افزود: اکثر گرانیها به شکل آییننامه و ضابطهمند نیست و توسط سودجویان انجام میشود چرا که در ایام اربعین سازمانهای متولی حملونقل، خدمات خود را گرانتر نکردهاند.
آزادیخواه یکی از دلایل این امر را ایجاد بازار سیاه دانست و گفت: در این حوزه برای نظارت بهتر، استفاده از تمهیدات نهادهای نظارتی ضروری است.
وی با اشاره به گرانیهایی که از ابتدای سال در کشور روی داده است، گفت: گرانی در قیمت هواپیما و اتوبوس از ابتدای سال بوده و که در ایام اربعین هم برخی از شرایط به نفع خود استفاده میکنند.
آزادیخواه نظارت مربوط به آنسوی مرزها را به دو شکل نرمافزاری و سختافزاری دانست و اظهار کرد: ستاد اربعین در جلسهای که برای موکب داران تشکیل داد و از موکب داران عراقی خواست تا در تعامل با ستاد اربعین و موکب داران ایرانی فعالیت کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: نزدیک به یکمیلیون و 800 هزار امکان برای استراحت زائران فراهم کردهایم که یکمیلیون و 300 هزارتا از آنها در عراق ایجادشده است.
وی با اشاره به اینکه رقم دریافتی سامانه سماح مورد مناقشه بوده است، گفت: اگرچه این رقم بالایی میشود اما موجب خواهد شد تا خدمات بیمهای برای کل زائران فراهم شود.
مردم چه میگویند؟
در این میان بسیاری از زوار سو استفاده رانندگان عراقی، افزایش قیمت وسیله نقلیه و نبود نظارت در خدمترسانی به زائران گله داشتند.
به گفته برخی از این مسافران رانندگان به بهانه ترافیک مسافران را در نیمهراه نجف و کربلا پیاده میکردند.
راضیه رضانژاد از زائران کربلا در این زمینه به آنا گفت: سال گذشته رانندگان عراقی در مسیر نجف به کربلا در حالی که کل کرایه را دریافت کرده بودند و بهانه مختلف از جمله ترافیک ایرانیان را وسط راه پیاده میکردند.وی افزود: در خیلی از موارد نیز با بیاحترامی قیمت بیشتری از زائران مطالبه میکردند.
احمد افراسیاب زائر کربلا نیز در گفتگو با آنا دراینباره گفت: متأسفانه سال گذشته در زمان برگشت زوار هماهنگی وجود نداشت. زمانی که زوار میرسیدند اتوبوس یا قطار نبود و مردم معطل میمانند.
حسن اکبری از دیگر زوار کربلا نیز در گفتگو با آنا گفت: علیرغم اینکه راهآهن اعلام کرده بود ظرفیتها را برای قطارهای مسافری در زمان پیک اربعین افزایش داده ولی این ظرفیتها بهسرعت پر شد و بسیاری از مردم نتوانستند از خدمات ریلی استفاده کنند.
وی افزود: اختصاص برخی از قطارهای 4 تخته گرانقیمت نیز در این مسیر مناسب نبود چرا که علاوه برگرانی قیمت، ظرفیت کمتری به جابهجایی مسافران اختصاص مییافت و بهتر بود از قطارهای 6 تخته استفاده میکردند.
زنده نگهداشتن حقیقت شهادت
در نهایت فراموش نکنیم که رهبر معظم انقلاب در مورد راهپیمایی اربعین فرمودند: حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بیسابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.
ایشان با اشاره به رصد این پدیده بزرگ اسلامی تأکید کردند: درسی که اربعین به ما میدهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطرهی شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت.از این رو هر قدمی در تسهیل این حرکت بزرگ عشق و ایمان وظیفهای ارزشمند برای همه مسئولان است.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/