دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1393 - 12:18
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد

وزارت نفت در هورالعظیم، محیط‌زیست را نادیده گرفته است

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود اینکه طبق مجوز زیست محیطی، وزارت نفت فقط باید از طریق آبی در هورالعظیم نفت استخراج می‌کرد اما این مجوز نادیده گرفته شده است.
کد خبر : 4183

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید متصدی اظهار کرد: دولت در حل معضل ریزگرد‌ها به شکل جدی وارد کار شده اما این را نباید فراموش کرد که برخورد احساسی در هنگام بحران کاری از پیش نمی‌برد.


متصدی افزود: برخورد انفعالی با پدیده‌ها به خصوص ریزگرد‌ها که مدتی است مردم استان‌های جنوبی را متضرر کرده، نادرست است و باید به شکل علمی‌تر و دقیق‌تر به دنبال راه حل بود.


وی با اشاره به توجه ویژه دولت برای حل هر چه زود‌تر مشکلات پیش آمده و بحران محیط زیستی استان خوزستان بیان کرد: دولت فعلی، پویا و آینده‌نگر است و با مسائل به صورت احساسی برخورد نمی‌کند و به دنبال حل کردن مشکلات از ریشه و بلند مدت است.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از مهر ماه سال گذشته این موضوع در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت و به دنبال حل مشکل گرد و غبار بر آمدیم.


وی افزود: در هورالعظیم نیز میدان‌های عظیم نفتی مشترک با دولت عراق داریم که در صورت عدم استخراج نفت آن، کشور ما متضرر می‌شود اما در دولت جدید بعد از آلودگی‌های گزارش شده بسیاری از چاه‌های نفت پلمپ شد.


متصدی اظهار کرد: وقتی استخراج نفت از هور العظیم در سال ۸۳ مورد ارزیابی قرار گرفت مجوز در صورتی صادر شد که استخراج تنها از راه آبی انجام شود اما متاسفانه در دولت‌های قبل با خشک کردن تالاب دست به استخراج از این زیستگاه مهم و حساس زدند.


وی حضور جامعه محلی در حل مشکلات را ضروری دانست و گفت: بی‌شک بدون مشارکت محلی این معضلات حل نمی‌شود. باید واقعیت‌ها آنگونه که هست به جامعه منتقل و بعد از آن منتظر همفکری مردم شویم. باید جلو پروژه‌هایی که در سراسر ایران بدون گزارش ارزیابی عملی می‌شوند را گرفت تا دوباره شاهد چنین بحران‌هایی در کشور نباشیم.


متصدی بیان کرد: استان خوزستان نیز باید به سامانه‌ای مجهز شود که وقوع پدیده گرد و غبار به سرعت به مردم اطلاع‌رسانی شود و آنان در جریان وضعیتی که قرار است رخ دهد، قرار گیرند.


وی با اشاره به نقش موسسات مردم نهاد در این خصوص اظهار کرد: موسسات مردم نهاد نقش به سزایی در ارتباط مردم و دولت دارند و آن‌ها باید ما را در یافتن راهکار همیاری و مردم را نیز در چگونگی مقابله با این بحران توجیه کنند.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها، احیای تالاب‌های استان خوزستان و رهاسازی حق‌آبه این تالاب‌ها است. هورالعظیم یکی از کانون‌های تشکیل این گرد و غبار نیز در اولویت قرار دارد.


متصدی گفت: این بحران محیط زیست، صنعت و کشاورزی خوزستان را وارد یک مرحله حساس و خطرناک کرده که بالطبع اگر اکوسیستم مناسبی داشته باشیم کشاورزی و صنعت ما دچار اختلالات بزرگی می‌شود که اثرات اجتماعی و اقتصادی آن متوجه تمام اقشار جامعه است.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه هیچ مجوزی برای انتقال آب در دولت جدید صادر نشده است، تصریح کرد: در بحث انتقال آب به جرات می‌توان گفت هیچگونه مجوزی برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون صادر نکردیم و هیچ پروژه‌ای بدون داشتن ارزیابی علمی و کارشناسی برای اجرا کلید نخورده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته