دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1393 - 14:51
امیری در نشست خبری با خبرنگاران:

7 و 14 اسفند؛ زمان پیشنهادی وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات مجلس/ شهرداران شامل استعفادهندگان وزارت کشور نمی‌شوند

سخنگوی وزارت کشور گفت که 7 و 14 اسفند به عنوان زمان پیشنهادی از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات مجلس و مجلس خبرگان اعلام شده است.
کد خبر : 4182

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری آنا، حسینعلی امیری صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران درباره سفر وزیر کشور جمهوری تاجیکستان اظهار کرد: وزیر کشور جمهوری تاجیکستان امروز در راس هیاتی به دعوت آقای رحمانی فضلی به کشورمان سفر می‌کند، ما با کشور تاجیکستان منافع مشترک زیادی داریم که در این سفر مورد توجه قرار خواهد گرفت و یک موافقت نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و تاجیکستان امضا خواهد شد.


وی با اشاره به شهادت رئیس دادگستری شهرستان روانسر کرمانشاه گفت: رئیس دادگستری روانسر با شلیک گلوله از سوی یک فرد شرور در روز ۲۱ بهمن ماه به شهادت رسید در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که موضوع امنیتی و سیاسی نبوده است بلکه این اقدام غیر انسانی از سوی یک فرد شرور که پیش از این در دادگستری روانسر پرونده داشته است صورت گرفته، اکنون این فرد دستگیر شده و موضوع شهادت رئیس دادگستری روانسر در حال پیگیری است.


خرید و فروش مواد مخدر و وسایل مسروقه در حاشیه شهرها


سخنگوی وزارت کشور همچنین درباره جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز تصریح کرد: حاشیه نشینی در شهر‌ها یکی از معضلات جدی است که امروز گریبان گیر شهرهای بزرگ شده است. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا کنون بازدیدهای متعددی از سوی وزیر کشور و برخی از معاونان از حاشیه شهر‌ها صورت گرفته است و در این بازدید‌ها مشخص شد که وضعیت نامناسبی در این مناطق حاکم است، خرید و فروش مواد مخدر و وسایل مسروقه در این مناطق به شدت صورت می‌گیرد با این وجود برای جلوگیری از تصرف اموال دولتی توجه به حاشیه شهر‌ها در اولویت کاری وزارت کشور قرار گرفته است و خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.


امیری با اشاره به موضوع ریز گرد‌ها در کشور و برخی از استان‌ها گفت: در هفته گذشته شاهد ورود مهمان‌های ناخوانده در استان‌های کرمانشاه، ایلام و بوشهر بوده‌ایم، موضوع ریزگرد‌ها در یک بسته زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال اتفاق افتاده است و همه آن منشاء داخلی ندارد بلکه منشاء خارجی مانند سوریه و عراق و همچنین وزش بادهایی از عربستان باعث تشدید معضل ریز گرد‌ها در این استان‌ها و استان خوزستان شده است. در جریان افزایش ریزگرد‌ها برق بخش زیادی از استان ایلام قطع شد ولی با مدیریت استاندار این استان معضل قطع برق برطرف شده است.


قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: آنچه در خوزستان دیده می‌شود مسئله تلخی است، ‌مردم خوزستان سهم زیادی در مدیریت دفاع مقدس داشته‌اند متأسفانه امروز با پدیده ریزگرد‌ها مواجه‌اند. در پی این اتفاقات وزیر کشور مهندس نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور را مامور کرد تا به استان خوزستان برود و از همه امکانات برای حل این معضل استفاده کند، سازمان مدیریت بحران نمی‌تواند مشکلات این چنینی را حل کند بلکه فقط می‌تواند گزارشات لازم را ارائه دهد و بر اساس آن سازمان مدیریت و برنامه بودجه آن را تامین کند با این وجود قرار شده است که از همه ظرفیت‌های وزارت کشور برای حل این معضل استفاده شود.


وی تاکید کرد: مساله ریزگرد‌ها سیاسی نیست رسانه‌ها باید این موضوع را در جامعه مطرح کنند که حل مشکل ریزگرد‌ها نیاز به اقدامات زمانبر دارد و نمی‌توان انتظار داشت که مساله ریزگرد‌ها با مدیریت یک وزارت خانه برطرف شود.


وی همچنین با اشاره به همایش روز گذشته استانداران با حضور وزیر کشور افزود: در این همایش درباره مدیریت مصرف آب و همچنین وضعیت بحرانی آب با حضور وزیر نیرو بحث‌هایی صورت گرفت. وزیر کشور در این همایش تاکید کرد که جانب داری از هیچ گروهی نباید صورت گیرد و استانداران باید با مردم گفت‌وگوی صادقانه داشته باشند و از ایجاد حواشی بپرهیزند. وزیر کشور همچنین اذعان داشت که تا اواخر اسفند جابجایی‌های ضروری در حوزه وزارت کشور عملیاتی خواهد شد.


وزیر کشور به عراق نمی‌رود


امیری درباره سفر احتمالی وزیر کشور به عراق برای پیگیری موضوع ریزگرد‌ها گفت: آقای رحمانی فضلی راجع به ریزگرد‌ها سفری به عراق ندارد در حال حاضر معاون اول رئیس جمهوری با تعدادی از وزرا در عراق حضور دارند پیش بینی می‌شود که یکی از موضوعات مورد بحث در این سفر موضوع ریزگرد‌ها خواهد بود، مشکل ریزگرد‌ها به دستگاه‌های مختلف اعم از محیط زیست، وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه و همچنین سازمان مدیریت بحران مربوط است، راجع به ریزگرد‌ها باید در سطحی بالا‌تر از وزارت خانه‌ها تصمیم گیری شود، وزیر کشور در هفته آینده در جلسه اصلی مدیریت بحران حضور پیدا خواهد کرد و اقدامات دستگاه‌ها در این جلسه بررسی خواهد شد.


سخنگوی وزارت کشور همچنین درباره همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اظهار کرد: در سال آینده شاهد دو انتخابات بزرگ در کشور خواهیم بود و روند برگزاری انتخابات بر عهده دو هیات اجرایی و نظارتی است، هیات اجرایی مربوط به وزارت کشور است و شیوه انتخابات مجلس را مشخص می‌کند، وزارت کشور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری فقط برگزار کننده است، انتخابات جدول برنامه‌ای دارد که وزارت کشور باید با توافق با دستگاه ناظر این جدول روزانه را تعیین کند.


7 و 14 اسفند، زمان پیشنهادی وزارت کشور به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات مجلس


وی افزود: بر اساس پیشنهاد وزارت کشور دو تاریخ ۷/۱۲/۹۴ و یا ۱۴/۱۲/۹۴ به عنوان زمان برگزاری این دو انتخابات به شورای نگهبان پیشنهاد شده است، شورای نگهبان در جلسه رسمی در این باره تصمیم خواهد گرفت و اداره کل انتخابات وزارت کشور و شورای نگهبان با همکاری هم برای تعیین مناسب‌ترین زمان برای انتخابات تصمیم گیری خواهند کرد، زمان برگزاری انتخابات در زمان ثبت نام کاندیدا‌ها تاثیر می‌گذارد چرا که مقاماتی که می‌خواهند استعفا دهند باید تصمیمشان را بگیرند.


قائم مقام وزیر کشور همچنین با اشاره به دستور وزیر کشور برای استعفای مدیران سیاسی این وزارت خانه در صورت حضور در انتخابات سال آینده مجلس اظهار کرد: این دستور وزیر یک دستور درون سازمانی است و مدیران سیاسی وزارت کشور باید تا قبل از اول اسفند سال جاری استعفای خود را تقدیم وزیر کشور کنند چرا که بر اساس قانون وزیر کشور تصمیم گیرنده پذیرش و یا عدم پذیرش استعفا‌ها است، وزیر کشور تاکید دارد که اگر تقاضای استعفا‌ها پس از این موعد قانونی ارائه شود با آن‌ها موافقت نکند.


امیری همچنین درباره تسری تصمیم وزیر کشور در خصوص شهرداران و استعفای آن‌ها گفت: این تصمیم وزیر کشور شامل شهرداران نمی‌شود چرا که شهرداران از سوی شورای شهر و با فرآیند قانونی متفاوت انتخاب می‌شوند از این رو شهرداران تابع قوانین خودشان هستند.


امیری در ادامه درباه باند تروریستی که اخیراً در سیستان و بلوچستان کشف شده است، تصریح کرد: از این گروه مقادیر زیادی مواد انفجاری، بمب آماده انفجار، نارنجک و اسلحه کشف شده است. عوامل این گروه تروریستی اعتراف کردند از سال 86 تاکنون حدود 100 نفر را ترور کردند. آنها بنا داشتند در 4 شهر کشور بمب‌گذاری کنند که با همکاری وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه آنها بازداشت شدند.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات تروریستی در شرق کشور از سوی گروهک تروریستی موسوم به داعش اضافه کرد: در جریان این تحرکات سه نفر دستگیر شده‌اند که از طریق این سه نفر به کانون اصلی تحرکات تروریستی دست یافتیم تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.


وی همچنین در مورد لایحه احزاب گفت: لایحه احزاب لایحه مهمی است و نسبت به قانون فعلی نوآوری قابل توجهی دارد از این رو از معاون اول رئیس جمهوری تقاضا کردیم که خارج از نوبت این لایحه را مورد بررسی قرار دهند، این قانون تبعات سیاسی و اجتماعی زیادی دارد به همین دلیل دبیر خانه دولت این لایحه را به دستگاه‌های مختلف ارائه داده است ما با مجلس هماهنگیم و علاقه نداریم که دو کار موازی در زمینه احزاب صورت گیرد.


حضور وزیر کشور در کمیسیون شوراهای مجلس برای بررسی بودجه این وزارتخانه


سخنگوی وزیر کشور همچنین درباره حضور خود و وزیر کشور در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس گفت: وزارت کشور با دو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی در ارتباط است حضور آقای رحمانی در کمیسیون شورا‌ها برای تشریح بودجه این وزارت خانه بود در حاشیه این جلسه درباره کارهای مشترک کمیسیون با وزارت کشور بحث‌هایی نیز صورت گرفت.


امیری همچنین درباره به تعویق افتادن جلسات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد: مدتی بنده اداره این جلسات را بر عهده داشتم که به دلیل کارهای زیاد دیگر نمی‌توانم آن را اداره کنم، قرار شده است که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به ریاست آقای مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شود. جلسه این کمیسیون به دلیل تلاقی با دهه فجر به تعویق افتاد هفته جاری نیز قرار بود جلسه این کمیسیون برگزار شود ولی به دلیل بررسی بودجه در مجلس نمایندگان عضو نتوانستند به موقع از مجلس برای حضور در جلسه این کمیسیون مرخصی بگیرند از این رو جلسه این کمیسیون در هفته جاری تشکیل نشد. در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۲۱ مجوز فعالیت حزب و ۱۹ مجوز برگزاری مجمع عمومی سالیانه مورد موافقت قرار گرفته است همچنین ۳۵ مورد تقاضای تاسیس حزب در این کمیسیون قرار دارد که در آینده‌ای نزدیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته