رصد قیمت توسط موبایل/ تقویم تولید و مصرف کالا باید تدوین شود
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، حسین مدرس خیابانی در همایش معاونین امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق عمل نکرد چون هم خود متولی بخش تولید بود و هم برخی ابزارهای تنظیم بازار را در اختیار نداشت.
تهیه نقش راه را برای تنظیم بازار دنبال میکنیم
او با اعلام اینکه پراکندگی مسئولیتها سبب شد تا هفته قبل دولت وظایف تنظیم بازاری را که در قانون انتزاع به وزارت جهاد سپردهشده بود دوباره به وزارت صمت بازگرداند، تصریح کرد: تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار که از تأکیدات مقام معظم رهبری نیز هست را در این حوزه دنبال میکنیم.
قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به برنامههای خود، افزود: در حوزه بازرگانی دو بخش داخلی و بازرگانی خارجی را دنبال میکنیم که تنظیم بازار و توسعه صادرات دو محور این برنامهها است.
تنظیم بازار موضوعی فرابخشی است
مدرس خیابانی تنظیم بازار را موضوعی فرابخشی و مربوط به کل کشور دانست و گفت: تأمین معیشت مردم موضوع و مسئله مهم کشور است و مشارکت حداکثری همه دستگاهها در تنظیم بازار ضروری است.
تنظیم بازار نباید خللی در راه تولید ایجاد کند
او در خصوص اعمال سیاستهای تنظیم بازاری اضافه کرد: تنظیم بازار و سیاستهای آن بههیچوجه نباید به تولید ضرر و خللی وارد کند و چرخ تولید نباید برای تنظیم بازار متوقف شود و در برخی موارد نباید با ایجاد سرکوب قیمتی به سمت تعطیلی تولید برویم.
قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی در همین رابطه ادامه داد: برای تنظیم بازار، هم مصرفکننده و هم تولیدکننده هر دو تو امان و در کنار هم در نظر گرفته شوند و ما باید هر دو را در نظر بگیریم تا آسیب نبینند.
مدرس خیابانی با اشاره به برخی قیمتگذاریهای مصوب در ستاد تنظیم بازار، بیان کرد: قیمت مصرفکننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای مرغ، قیمتی است متعادل که نه مصرفکننده آسیب میبیند و نه تولیدکننده متضرر میشود.
اطلاعرسانی از اولویتهای تنظیم بازار است
او در خصوص نقش اطلاعرسانی در تنظیم بازار، گفت: اطلاعرسانی قیمت از اولویتهای کاری ما در حوزه تنظیم بازار است که اپلیکیشنی برای اعلام و رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی و مورد نیاز مردم در حال راهاندازی است.
قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی در همین زمینه اضافه کرد: در تنظیم بازار، رسانه و تعامل با رسانه جهت اعتمادسازی و اطلاعرسانی درست و بهموقع خیلی مهم است.
مدرس خیابانی گفت: وفور کالا و فراوانی کالا در تنظیم بازار مقدم بر قیمت است که این مورد باید لحاظ شود.
ضرورت افزایش قدرت پیشبینی برای تنظیم بهتر بازار
او ادامه داد: در تنظیم بازار ضروری است که قدرت پیشبینی خود را بالا ببریم تا افزایش قیمت ناگهانی کالاها را بتوانیم پیشبینی و مدیریت کنیم و فروشگاههای زنجیرهای یکی از جاهایی است که افزایش ناگهانی قیمتها را میتواند به ما هشدار دهد تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.
تدوین تقویم کالایی برای رصد کالاها در فصول مختلف سال
قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین بیان کرد: تقویم کالایی برای رصد کالاها در فصول و ماههای خاص سال داشته باشیم و تقویم تولید و تقویم مصرف برای رصد کالاها در زمانهای خاص (مانند ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس) و تقویم کالایی به تفکیک جغرافیای محل تولید کالاها را باید تدوین کنیم.
تنظیم ورود و خروج کالا، یکی از ابزارهای تنظیم بازار است
مدرس خیابانی تنظیم ورود و خروج کالا را یکی از ابزارهای تنظیم بازار معرفی کرد و گفت: استانهای تولیدکننده کالاها در ابتدا خود رصد کنند و کمبود کالایی اگر در استانشان اتفاق میافتد هشدار دهند تا بتوانیم سریع مدیریت کنیم.
نقش و جایگاه مهم اصناف در تنظیم بازار
او با اعلام اینکه تنظیم بازار بدون حضور اصناف یک شوخی است، گفت: ۳ میلیون واحد صنفی با ۷ میلیون اشتغال مستقیم ظرفیت قابل اعتنایی است و اتحادیهها باید کار اجرایی کنند و بازرسان برای نظارت به اتاق اصناف بیایند، کار اتحادیهها نباید اجرایی باشد.
فشار روی مردم زیاد است
قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص وضعیت معیشتی کنونی مردم نیز، تصریح کرد: فشار روی مردم زیاد است، نباید در اتاق دربسته بنشینیم، حتماً تولید باید با در نظر گرفتن معیشت مردم حمایت شود.
مدرس خیابانی با اعلام اینکه صادرات در شرایط کنونی از نان شب هم واجبتر است، گفت: صادرات به تولید و اشتغال کمک میکند و باید تقویت شود و روی صادرات فوقالعاده باید کار شود.
کارکرد رایزنان بازرگانی باید تقویت شود
او با بیان اینکه کارکرد رایزنان بازرگانی باید تقویت شود، ادامه داد: امسال برای صادرات به ۱۵ کشور همسایه هدفگذاری شده است که رایزنان در این کشورها باید مستقر شوند و رایزنان باید اطلاعات بازاریابی برای حضور و توسعه کالاهای صادراتی و اطلاعات وضعیت رقبای صادراتی کشورمان را رصد و پایش کنند.
ضرورت استفاده از ظرفیت بنادر و پایانههای مرزی
قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تأکید بر اینکه صادرات در حوزه استانهای مرزی تقویت شود، اضافه کرد: بازارچههای مرزی باید رونق پیدا کنند، وقتی همه مسیرها را بستند نباید مسیرهایی را که خود داریم، مانند همین بازارچههای مرزی را خودمان تعطیل کنیم. همچنین از ظرفیتهای بنادر استفاده شود، مثلاً بنادری مانند چابهار و انزلی پتانسیلهای خوبی دارند.
مدرس خیابانی در پایان، گفت: استفاده از فناوریهای نوین و هوشمند در بازرسی و نظارت بر بازار باید در دستور کار قرار بگیرد و حضور بازرسان و ناظران در بازار برای رصد و پایش قیمتها، باید منطبق بر سامانههای هوشمند و it باشد.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/