دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1398 - 00:05
روزنامه الاخبار؛

شکست فضاحت‌بار سعودی ها در برابر مقاومت یمن/ واشنگتن قادر به ردیابی منبع حمله به آرامکو نیست

ناتوانی سعودی ها در به دست آوردن ردی از پهپادهایی که عملیاتی در حجم گسترده عملیات آرامکو را رقم زده اند، باعث فضاحت برای سعودی ها و تجهیزات راداری پیشرفته خریداری شده از آمریکاست.
کد خبر : 417647
2265055_872.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو موضوعی ساده نیست که بتوان از آن عبور کرد؛ در این حادثه یک عنصر مبارزه‌طلب مقابل ارتش‌های جهان که از عربستان و امارات در تجاوز علیه یمن حمایت می‌کنند، عرض اندام می‌کند. سؤالی که همچنان بدون پاسخ مانده این است که پهپادها و موشک‌هایی که شب آرام آرامکو را به جهنم تبدیل کردند، از کجا برخاسته و پرتاب شده بودند؟


این روزنامه می‌نویسد: پاسخ این سؤال از منظر سیاسی وجهه خاصی دارد؛ در واقع تا زمانی که عربستان ناکامی خود را در مواجهه با یمنی‌ها توجیه کند، به جملات طولانی و خیال‌بافی درباره اسلحه و نقش ایران و حمایت‌های این کشور نیازی نیست. جواب این سؤال بار دیگر ما را به راهبرد دو سال پیش ائتلاف میان عربستان، اسرائیل، امارات  و برخی طرف‌های عربی رسمی و غیر رسمی بازمی‌گرداند که بی‌وقفه تلاش می‌کنند آمریکا را درباره جنگ نیابتی (علیه ایران) قانع کنند. در این راستا آنها درگیری‌های غزه ، لبنان ، سوریه ، یمن و عراق را نوعی جنگ نیابتی قلمداد می‌کنند و معتقدند آمریکا باید حملات قاطعانه علیه رأس محور (مقاومت، ایران) انجام دهد.


ترامپ و بن سلمان


الاخبار افزود: در سوی مقابل آمریکایی‌ها تمایل چندانی برای اجماع نظامی علیه ایران نشان نمی‌دهند، گرچه گزارش‌های داخلی نشان می‌دهد که روند جبهه‌سازی آنها خلاف این موضوع است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که «آمریکا، اول» شعارش است، از منافع اصلی کشورش دست نمی‌کشد و به تقابل با ایران همانند جنگ در عراق و افغانستان فکر نمی‌کند. او به جای در پیش گرفتن جنگ، راه تحریم، محاصره و انزوا را در پیش گرفته و فارغ از اینکه این سیاست مثمر ثمر است یا خیر، آن را تنها گزینه جایگزین جنگ می‌داند. با وجود احتمال بروز درگیری‌هایی میان درگیری‌های دیگر همچون درگیری ارتش اسرائیل در لبنان، سوریه و عراق، ترامپ این گزینه را به دلیل امکان گسترش دادن آن گزینه‌ای خوب ارزیابی می‌کند، ولی ایران کشوری نیست که زیر بار این تحریم‌ها و محاصره برود. ایران هرگونه تجاوز را به معنای جنگ و عبور از خطوط قرمز خود می‌داند و این یعنی نقطه سر خط!


این روزنامه لبنانی نوشت: در برخی موارد شما باید به دشمن خود کمک کنید تا بطن و واقعیت موضع‌گیری و رویکردی که به موقعیت دارد بیان کند، زیرا فردی که دچار خسارت شده بیشتر نیاز به کمک دارد تا سر به راه شود، همان گونه که برای پایین آمدن از درخت باید پله (جای پا)های بیشتری بسازید. وقتی «سیاست انکار» به قاعده‌ای برای تبیین مواضع و خط مشی‌ها تبدیل می‌شود، شما باید هشدار بدهید، طرف مقابل را هشیار کنید و اگر متوجه نشد و نفهمید، شما مجبورید به گوش طرف سیلی بزنید حتی اگر به این منجر شود که هشیاری‌اش را از دست بدهد. این توصیف حال این روزهای اسرائیل و عربستان است.


ترامپ خواستار عرضه سهام آرامکو در بورس آمریکا شدچین مشتری آرامکو شدآرامکوی عربستان آلاینده ترین شرکت جهان شناخته شد


الاخبار نوشت: همچنان جزئیات مهم و زیادی از عملیات قهرمانانه آرامکو فاش نشده و از سوی دیگر عربستان نتوانسته است به این اقدام نیروهای یمنی واکنش نشان دهد؛ این روند باعث می‌شود جنبش انصارالله عملیات های پهپادی دیگری را علیه نقاط راهبردی عربستان انجام دهد. اینک ابعاد شکست اطلاعاتی عربستان به موضوع انکار قدرت انصارالله در انجام چنین عملیاتی محدود نمی شود، بلکه ناتوانی آنها در نداشتن هیچ ردی از پهپادهایی که عملیاتی در این حجم گسترده را رقم زده اند، باعث فضاحت برای سعودی ها و تجهیزات راداری پیشرفته خریداری شده از آمریکاست.


به نوشته الاخبار، بعد فنی این فضاحت تنها در ناتوانی سامانه های پدافند هوایی مستقر در گوشه گوشه خاک عربستان و در مرزهای یمن منحصر نمی شود، بلکه سعودی‌ها از زمان انجام عملیات تاکنون از مشخص کردن نقطه آغاز عملیات درمانده اند. این در حالی است که گفته می شود یمنی ها برای تسهیل انجام عملیات به جای یک نقطه از سه نقطه عملیات پهپادی را انجام دادند.


این روزنامه لبنانی در مقام مقایسه حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را مثال می آورد و می نویسد: چندی پیش اسرائیل حمله ای به بیروت انجام داد و ساعاتی نگذشت که جزئیات آن اعلام شد. منظور از اعلام، فقط بیانیه خبری نبود، بلکه حزب الله به طور دقیق اعلام کرد چند پهپاد با چه کیفیت و ارتفاعی و از کدام نقطه به حریم هوایی لبنان تجاوز کردند، چه مسیری را پیمودند و در کدام نقطه هدف قرار گرفتند. در این گزارش حتی ماهیت ادوات نظامی به کار رفته از سوی دشنن صهیونیستی به دقت بیان شد.


واکنش حزب الله به تصمیم مغرب در قطع روابط با ایران


الاخبار نوشت: حمله بازدارنده حزب الله با هدف متوقف کردن روند تجاوزات دشمن صهیونیستی انجام شد که اگر انجام نمی شد، صهیونیست ها به حملات راهبردی با هدف تغییر دادن معادلات کنونی منطقه ترغیب می شدند.


این روزنامه افزود: اگر حزب الله و ارتش لبنان توانستند به چنین نتیجه ملموسی از لحاظ علمی، امنیتی و نظامی دست یابند پس چگونه است که ارتش های آمریکا، و اسرائیل، فرانسه، آلمان، مصر، سودان، عربستان و امارات نمی توانند به این نتیجه دست یابند که حمله به تأسیسات نفتی آرامکو چگونه انجام شده است? آیا این چیزی جز قدرت محور مقاومت از سویی و ضعف مفرط مدعیان ابرقدرتی در منطقه و جهان از سوی دیگر است?


راهبرد محور مقاومت


الاخبار نوشت: با توجه به تحولات منطقه مشخص است که محور مقاومت راهبرد جدیدی را در مواجهه با دشمنان اتخاذ کرده است و این موضوع تنها منحصر در یک منطقه همچون یمن نمی‌شود؛


نخست، اینکه محور مقاومت از مرحله صبر راهبردی به مرحله حملات انتقام جویانه و پویا رسیده است و این روند تنها با توقف تقابل نظامی، امنیتی و اقتصادی آمریکا و متحدانش متوقف می شود.


دوم، اینکه این تصمیم محور مقاومت همچون تصمیمات دیگر بر آمادگی کامل برای انتقال به مرحله درگیری‌های جامع و باز دلالت دارد و نشان می دهد که محور مقاومت گزینه جنگ را به عنوان یک گزینه احتمالی روی میز خود قرار داده است.


سوم، اینکه حملات انتقام جویانه برای خود اهداف مشخصی دارد که توقف تجاوزگری دشمن یکی از آنهاست و زمانی که هدف محقق شود، حمله پایان می یابد. ولی اگر هدف محقق نشود، امکان ورود به مرحله درگیری های راهبردی جامع سیاسی، اقتصادی و امنیتی وجود دارد.


چهارم، اینکه حمله انتقام جویانه مدت یا زمان مشخصی ندارد و قابل گسترش است و ممکن است هر طرفی در آن علیه محور مقاومت وارد عمل شود. این به آن معنی است که طراحان این جنگ، از قبل باید پیش بینی هر واکنش و تبعاتی را کرده باشند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته