ضررهای میلیاردی در دانشگاه علمی کاربردی/ آیا پرونده آموزش مهارتی بسته میشود؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آمار پذیرفتهشدگان نهایی دانشگاه جامع علمی کاربردی نشان میدهد که بیش از 80 درصد ظرفیت دورههای کاردانی و کارشناسی این دانشگاه خالی مانده است.
در دوره کاردانی از 255 هزار ظرفیت تنها 44 هزار صندلی پر شده است و در دوره کارشناسی ناپیوسته از 264 هزار ظرفیت تنها 42 هزار دانشجو جذب شده است. مجموع صندلیهای خالی این دو دوره نشان میدهد که 433 هزار صندلی دانشگاه جامع علمی کاربردی بدون دانشجو باقی مانده است.
با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت که این دانشگاه در جریان خالی ماندن صندلیها حدود 400 میلیارد تومان متضرر شده است و از ورودیهای امسال تنها میتواند حدود 70 میلیارد تومان درآمد کسب کند.
این در حالی است که امسال حدود 400 هزار نفر از رشتههای کاردانش و فنی و حرفهای از مدارس فارغالتحصیل شدهاند. البته شاید بسیاری فکر کنند چون تنوع دانشگاهها آنقدر زیاد است که داوطلبان وارد آن دانشگاهها شدهاند. چون امسال دانشآموزان فنی و حرفهای و کاردانش میتوانستند در آزمون سراسری سال 98 شرکت کنند.
کیفیت آموزشی در دانشگاههای مهارتی
با این وجود آمارها نشان میدهد که در دانشگاههای مهارتی مجموعاً حدود 200 هزار نفر جذب شدهاند و مشخص نیست که 200 هزار نفر دیگر جذب کدام دانشگاهها شدهاند. علت این اقبال ناخوشایند شاید کیفیت نامناسب آموزش مهارتی در دانشگاه مهارتی علمی کاربردی باشد. پارسا که دانشجوی دوره کاردانی دانشگاه علمی کاربردی است میگوید: «در واحد ما هیچ آزمایشگاه و کارگاهی وجود ندارد و با اینکه پول واحد عملی را از دانشجویان دریافت میکنند اما آموزش عملی در واحد ما وجود ندارد.»
مرتضی دانشجوی دیگر دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی معتقد است: «من شاغل هستم و تصمیم گرفتم که برای کسب دانش آکادمیک وارد دانشگاه شوم ولی بعد از اینکه وارد دانشگاه شدم نه تنها هیچ چیزی بر من افزوده نشد بلکه سطح مهارتی من کاهش پیدا کرد. چراکه استادان موضوعاتی را مطرح میکنند که تاکنون ما خلاف آن را در تجربه کاری آموخته بودیم.»
وی بیان میکند: «استادان دانشگاههای مهارتی باید در زمینه تخصصی خود مهارت کاربردی داشته باشند نه اینکه استادان این دانشگاهها هم متخصص تئوری باشند.»
میلاد هم درباره کیفیت آموزشی در این دانشگاه میگوید: «آن قدر آموزش با واقعیت در دانشگاه علمی کاربردی متفاوت است مجبوریم مانند سایر دانشجویان کشور فقط به فکر نمره و گذراندن واحدها باشیم. در صورتی که رسالت این دانشگاه این رویکرد نیست و فارغالتحصیلان این دانشگاه باید بتوانند مستقیماً وارد بازار کار شوند.»
امید: تمرکز بر توسعه کمی آموزش باعث افزایش صندلیهای خالی شد
پیس از این محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی درباره وجود صندلی خالی در واحدها و مراکز دانشگاه علمی کاربردی گفته بود: در گذشته بر توسعه کمی تمرکز کرده بودیم و این امر موجب افزایش صندلیهای خالی شد. در سال گذشته حدود یکمیلیون ظرفیت داشتیم اما در سال تحصیلی جاری این نسبت اصلاح شده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۷ با کاهش شدید مواجه شدیم به دلیل این که نظام جدید آموزش و پرورش خروجی نداشت اما امسال با توجه به دانشآموختگان هنرستانی میتوان امیدوار بود که میزان استقبال بیشتر شود.
متأسفانه آمارها نشان میدهد که موفقیتی در جذب دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سال گذشته ایجاد نشده است. حال باید دید که مسئولان چه تدبیری برای تأمین هزینههای این دانشگاه در پیش خواهند گرفت؟
البته امید همچنین درباره ارتقای سطح آموزشی وعده داده بود: «در یک سال و نیم اخیر مدرسان قبلی را هم مورد ارزیابی قرار دادیم اگر مدرسی شرایط حداقلی را نداشته باشد، از گردونه تدریس در دانشگاه خارج خواهد شد.»
وی مطرح کرد: «برای مهر ۹۸ صرفاً مدرسانی در کلاسها تدریس خواهند کرد که از این فرآیند عبور کرده باشند و تأییدیه هیئت جذب را داشته باشند. رئیس دانشگاه علمی کاربردی همچنین سابقه تحصیلی و تجربه مهارتی را از مولفههای مهم جذب مدرسان جدید در دانشگاه علمی کاربردی کشور عنوان کرده بود.»
مهمترین شاهد این ادعاهای رئیس دانشگاه دانشجویان هستند و باید دید که نظر دانشجویان این دانشگاه بعد از گذراندن یکترم تحصیلی چه خواهد بود شاید تا آن زمان گله شاکیان کیفیت در این دانشگاه کم و آموزش مهارتی به معنای واقعی خود در این دانشگاه نهادینه شود.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/