حذف فیلتر دوده توسط خودروسازان به دور از مردانگی است/ 95 درصد اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی زیر پوشش معاینه فنی است
سید نواب حسینیمنش در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص رصد معاینه فنی خودروهای سرویس مدارس در شهر تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروهای مربوط به سرویس مدارس اکثراً سواری هستند، رصد آنها راحتتر است.
وی با اشاره به اینکه خودورهای متقاضی سرویس مدارس حتماً میبایست پیش از دریافت برچسب سرویس مدارس معاینه فنی دریافت میکردند، خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه ما در بحث معاینه فنی مربوط به خودروهای سنگین بهویژه اتوبوسرانی تهران است که با بحث فرسودگی مواجه است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه 95 درصد اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی زیر پوشش معاینه فنی است، گفت: بخشی از ناوگان اتوبوسرانی بهدلیل فرسوده بودن قابلیت دریافت معاینه فنی را ندارند و در مواردی که گزارشهایی مبنی بر دودزا بودن این خودروها ارسال میشود با هماهنگی شرکت واحد اتوبوسرانی این خودروها فراخوان داده شده و پس از تعمیر و رفع اشکال مجدداً به چرخه حمل و نقل بازمیگردد.
وی تصریح کرد: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی ما بغرنج است و لازم است دولت تدابیری در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران بیندیشد.
حسینیمنش در ادامه در خصوص درخواست یکی از خودروسازان خودروهای دیزلی مبنی بر حذف فیلتر دوده اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به شدت مخالف حذف این قانون است و امیدواریم تا با قدرت و جدیت بر موضع خود تا حصول نتیجه باقی بماند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: نباید به خودروسازان اجازه داد تا از تحریمها سوءاستفاده کنند زیرا مشکل فیلتر دوده در مقابل مشکلات دیگری که بهواسطه تحریم ایجاد شده بسیار کوچک است؛ چطور راهحلی برای مشکلات دیگر پیدا میشود ولی راهحلی برای این موضوع یافت نمیشود.
وی با اشاره به این مطلب که اگر فیلتر دوده از خودروها حذف شود و آلودگی با وضعیت فعلی باقی بماند بهجای ارزبری برای فیلتر دوده باید چند برابر ارز را به واردات دارو تخصیص دهیم، گفت: این مردانگی نیست که خودروسازان به بهانه پول و افزایش قیمت خودرو سلامت مردم را به خطر بیندازند.
حسینیمنش در خصوص نصب فیلتر دوده بر روی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران یکی از راهکارهای کاهش ذرات معلق زیر 2.5 میکرون را حذف دوده میداند، از همان ابتدا پیشنهاددهنده نصب فیلتر دوده بوده و هرچند به کندی ولی این موضوع از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در حال پیگیری است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 هزار خودروی دیزل در شهر تهران تردد میکند و براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست حد مجاز میزان کدری دود خروجی از خودروهای دیزل 2.8 درصد تعیین شده که قطعاً تردد آنها در شهر و عدم ساماندهی آنها میتواند مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کند.
وی در ارتباط با نصب فیلتر دوده برروی خودروهای فرسوده نیز گفت: قطعاً نصب فیلتر برروی خودروهای دودزا و دارای ایراد مؤثر نبوده و باعث کاهش قدرت موتور خودرو میشود.
حسینیمنش اذعان کرد: برنامه ما برای نصب فیلتر دوده بر روی ناوگان اتوبوسرانی ابتدا بهسازی و استاندارد کردن خودرو در مرحله اول و پس از آن نصب فیلتر است.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/