ابلاغ شیوه نامه دانش پژوهی آموزشی، بسترهای اعتلای آموزش علوم پزشکی را فراهم میکند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت آموزش در ارتقای نظام سلامت گفت: کارهای نوآورانه و برجستهای در زمینه آموزش علوم پزشکی توسط همکاران محترم هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام میشود و لازم بود که این کارها در ارتقای اعضای هیئت علمی دیده شود.
لاریجانی گفت: با مباحثی که در سال 1395 برای بازنگری آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی انجام شده، در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش ویژه آیین نامه آموزشی و پژوهشی دیده شد که مخصوص وزارت بهداشت است. هدف این بود که در کنار سایر فعالیتهای اعضای هیئت علمی از جمله پژوهش و ارائه خدمات، فعالیتهای آموزشی نیز بهصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: طبق این بخش اگر اعضای هیئت علمی کار خلاقانه، نوآورانه در زمینه آموزش با روش مشخص و با اطلاع از اقدامات قبلی که در این حوزه انجام دهند، که به نتیجه مشخصی برسد و دیگران از آن اطلاع پیدا بکنند و آن را نقد کنند به منزله دانشپژوهی آموزشی تلقی شده و در ارتقای اعضای هیئت علمی دارای امتیاز است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف این کار تقویت آموزش علوم پزشکی است، اظهار کرد: در سال 95 شیوهنامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین و امور اجرایی آن از جمله راهاندازی کمیتههای دانشپژوهی، برگزاری دورههای آموزشی و سایر اقدامات صورت گرفت.
وی عنوان کرد: برای تسهیل معادل سازی امتیاز دانش پژوهی آموزشی با عناوین ذکر شده در آیین نامه ارتقا، شیوه نامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در سال جاری مورد بازنگری قرار گرفت و معادل سازی در شیوه نامه جدید بهصورت جزئیتر تبیین شد.
لاریجانی با بیان اینکه این شیوه نامه اجرایی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده گفت: ضروری است تا در کنار فعالیتهای پژوهشی و ارائه خدمات اعضای هیئت علمی، به موضوع آموزش اهمیت ویژهای داده شود. چرا که آموزش حوزهای زیربنایی در نظام سلامت است و لازم است مورد توجه خاص قرار گیرد.
وی به اهمیت بحث دانش پژوهی آموزشی در ارتقای آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این کار در دانشگاهها، بسترهای بسط خلاقیت، نوآوری و علم و دانشپژوهی را در آموزش فراهم می کند و زمینه ساز تحول در این حوزه خواهد بود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دانش پژوهی آموزشی باعث میشود بسترهای بهرهمندی جامعه از تولیدات علمی فراهم شود، به نحوی که با کاربست علم در آموزش و انتقال آن به دانشجویان، که در واقع نسل آینده ارائه کنندگان خدمات به جامعه هستند، زمینههای بهره برداری از نتایج علمی در ارائه خدمات فراهم میشود.
وی به اقدامات گسترده حوزه معاونت آموزشی در زمینه دانش پژوهی آموزشی برای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: صندوق حمایت از طرحهای آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علومپزشکی راه اندازی شده و از طرحهای نوآورانه در زمینه آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور حمایت میشود.
لاریجانی جایزه شهید مطهری، که هر ساله بهمنظور شناسایی فرآیندهای دانش پژوهی آموزشی اعطا میشود را از دیگر اقدامات در این زمینه ذکر کرد و گفت: دورههایی نیز به منظور توانمندسازی اعضای هیئت علمی در این زمینه برگزار میشود.
وی از راهاندازی سامانهای برای تسهیل روند داوری و گردش کار در این زمینه سخن گفت و اظهار کرد: سمینار مجازی با شرکت تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی نیز برای آموزش و آشنایی اعضای هیئت علمی با این مفاهیم برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تفویض اجرای این شیوه نامه به دانشگاه ها، گفت: کمیتههای دانش پژوهی دانشگاهی نیز تشکیل شده و از طریق سامانه بر عملکرد این کمیتهها نظارت میشود.
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/