دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1398 - 12:47
آنا بررسی می‌کند؛

افراد سودجو برای رسیدن به اهداف مالی خود اقدام به حیوان‌آزاری می‌کنند/ مجازات حیوان‌آزاری چیست؟

متأسفانه برخی از افراد به‌دلیل رسیدن به اهداف خود دست به حیوان‌آزاری می‌زنند و قوه قضائیه در این راستا باید مجازات‌های بازدارنده‌ای را برای «حیوان آزاران» در نظر بگیرد تا حیوان‌آزاری در کشور گسترش پیدا نکند.
کد خبر : 416723
852.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنااحسان یعقوبی؛ حیوان‌آزاری اقدامی است که اخیراً توسط برخی از افراد به‌ویژه در شهرستان‌ها به‌دلیل گذراندن اوقات فراغت صورت می‌گیرد و متأسفانه نبود قانون در این زمینه دست افراد متخلف را باز گذاشته تا با اقدامات خود افکار عمومی را جریحه‌دار کنند و با اینکه اکثر این افراد دچار اختلالات روانی هستند اما اگر قانون مناسبی درباره حمایت از حقوق حیوانات وجود داشت، شاهد حیوان‌آزاری در نقاط مختلف کشور نبودیم.


جدیدترین اقدامی که در حوزه حیوان‌آزاری صورت گرفت در شهرستان بهشهر استان مازندران بود که فردی در اقدامی عجیب دو گوش یک الاغ را برید و فیلم این اقدام شنیع را در فضای مجازی منتشر کرد.


البته که این فرد توسط پلیس دستگیر شد؛ اما دلیل انجام این قبیل اقدامات توسط برخی از افراد اصلاً قابل قبول نیست و با هیچ دلیل و منطقی نمی‌توان از کنار موضوع حیوان‌آزاری عبور کرد؛ قطعاً اگر قانون در این باره به‌صراحت نسبت به متخلفان مجازات‌های سنگینی را درنظر می‌گرفت، امروز با این تعداد از حیوان‌آزاری در کشور مواجه نبودیم. از طرفی در قانون مجازات اسلامی نسبت به حیوان‌آزاران مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است اما این مجازات‌ها اگر هم اجرایی شده باشد، بازدارندگی لازم را نداشته است.


در همین موضوع اخیر که در شهرستان بهشهر صورت گرفت، فرد خاطی بعد از اقدام خود شروع به خندیدن می‌کند و حیوان را به حال خود رها می‌کند.


در این خصوص حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: متأسفانه این اقدام در شهرستان بهشهر صورت گرفته است و ما گزارش خود را در همان دقایق ابتدایی بعد از وقوع حادثه به دادستانی ارسال کردیم و فرد خاطی هم‌اکنون بازداشت شده است.



وی ادامه داد: این قبیل اقدامات جزء اعمال زشت و ناپسند محسوب می‌شود و نیاز است تا برخورد جدی با متخلف صورت گیرد تا درس عبرتی شود برای افراد دیگری که قصد این اقدام را دارند. کدام منطق قبول می‌کند که حیوانات را مورد آزار قرار دهیم و بعد از انجام عمل، فیلم آن را در فضای مجازی منتشر و پخش کنیم.


درباره منع آزار حیوانات اهلی قانونی نداریم


مدیرکل محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه سازمان محیط زیست وظیفه‌ای در قبال رسیدگی به وضعیت حیوانات اهلی ندارد اظهار کرد: درحال حاضر درباره منع آزار حیوانات اهلی قانونی وجود ندارد و با خلأ قانونی مواجه هستیم.


براساس این گزارش، مدت‌ها بود که ارائه لایحه از سوی قوه قضائیه برای برخورد با افرادی که حیوان‌آزاری می‌کنند، جزء مطالبه مردم بود اما بعد از گذشت زمان و تعلل دولت و دستگاه قضائی، اخیراً نمایندگان مجلس شورای منع حیوان‌آزاری را به‌صورت یک طرح در دستور کار مجلس قرار دادند که اگر این موضوع به‌عنوان لایحه به مجلس می‌رفت از جنبه‌های مختلف مانند اختصاص بودجه وضعیت بهتری را شاهد بودیم.


علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه حیوان‌آزاری فقط مربوط به آزار و اذیت حیواناتی مانند سگ و گربه نیست اظهار کرد: در برخی مواقع حقوق حیوانات پایمال می‌شود که اصلاً به چشم افراد نمی‌آید و برای مثال برخی از افراد برای رسیدن به سود بیشتر، حیوانات را مجبور به جفت‌گیری می‌کنند تا با افزایش تعداد حیوان مورد نظر به خواسته‌های مالی خود برسند که این مورد سلامت حیوانات را به خطر می‌اندازد و نوعی حیوان‌آزاری محسوب می‌شود که این اقدام درباره حیوانی مانند اسب با نژادهای خاص صورت می‌گیرد.


وی ادامه داد: مثال دیگر این است که برخی افراد بیش از اندازه روی حیوانات بار قرار می‌دهند و این مورد نیز می‌تواند از مصادیق حیوان‌آزاری باشد، اما اگر قانونی درباره منع حیوان‌آزاری داشتیم، می‌توانستیم با افراد متخلف طبق قانون برخورد کنیم.


2 سال حبس در انتظار افرادی که حیوانات را اذیت می‌کنند


این حقوقدان اظهار کرد: تجاوز به حیوانات، مجبور کردن حیوانات به جفت‌گیری، ضرب و جرح حیوانات از مصادیق حیوان‌آزاری است و البته طبق قانون مجازات اسلامی برای متخلفان از 6 ماه تا 2 سال حبس، جزای نقدی تا 80 میلیون ریال و 74 ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود. در برخی از موارد نیز حیوان آسیب دیده از افراد گرفته خواهد شد و افراد به کلاس‌های آموزشی فرستاده خواهند شد.



عابدینی با اشاره به طرح مجلس درباره قانون منع حیوان‌آزاری اظهار کرد: این اقدام نمایندگان مجلس قابل تقدیر است، چراکه اگر قانون مناسبی در این خصوص داشته باشیم، قطعاً با کاهش حیوان‌آزاری در کشور مواجه خواهیم شد. البته که اگر این مورد به‌صورت لایحه به مجلس می‌رفت، نتایج بهتری حاصل می‌شد اما تصویب قانونی درباره منع حیوان‌آزاری اقدام مناسبی در راستای حمایت از حقوق حیوانات است که اگر مجازات‌های بازدارنده‌ای نیز برای متخلفان در نظر گرفته شود، نتایج خوبی حاصل خواهد شد.


وی گفت: در دین اسلام نیز به دفاع از حقوق حیوانات اشاره شده است و در کشوری که بر پایه قوانین اسلام مدیریت می‌شود، باید شاهد وجود قانونی مبنی بر حمایت از حقوق حیوانات باشیم، چراکه حیوان‌آزاری علاوه بر اینکه خود حیوانات را آزار می‌دهد موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی نیز می‌شود.


این حقوقدان اظهار کرد: تعلل قوه قضائیه و دولت در ارائه لایحه در خصوص موضوع حمایت از حقوق حیوانات و منع حیوان‌آزاری اصلاً قابل قبول نیست.


براساس این گزارش، تجربه نشان داده است که اگر قانونی در کشور درباره هر موضوعی وجود نداشته باشد، جمعی از سودجویان به آن سمت کشیده خواهند شد تا برای رسیدن به اهداف شوم و ناپسند خود دست به هر اقدامی بزنند، لذا امیدواریم مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت قانونی را در راستای منع حیوان‌آزاری تصویب کند تا دست دستگاه قضائی نیز برای برخورد با متخلفان باز باشد.


انتهای پیام/4110/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته