دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1398 - 00:00
رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی زیر میز بازی وزارت علوم زد؛

از 12 نهاد بالادستی وزارت علوم تا آمار اشتباه خانم مدیرکل/ وزیر علوم پاسخگوی تصمیماتی‌ بوده که خودش اتخاذ نکرده است!

رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در پاسخ به انتقادات از مؤسسات زیرمجموعه خود وزارت علوم را ضعیف دانست!
کد خبر : 416709

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چند روز پیش فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرد: در سال تحصیلی جاری حدود ۶۰ الی ۷۰ مؤسسه غیرانتفاعی به دلیل تخلفاتی که داشتند، مجوزشان لغو یا ظرفیت پذیرش دانشجوی آنها صفر شد.


وی با اشاره به حذف پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی در برخی از مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی در سال جاری گفت: برنامه وزارت علوم برای مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی کیفی‌سازی این مؤسسات است.


مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی افزود: مؤسساتی که ظرفیت پذیرش دانشجوی آنها صفر شده است، در صورتی که به سمت ارتقای کیفیت حرکت کنند می‌توانند مجدداً اقدام به پذیرش دانشجو کنند.


اظهارات شمیرانی اشتباه است!


همین موارد ذکر شده توسط شمیرانی نکته‌ای بود که باید بیشتر مورد بررسی قرار می‌گرفت. در همین راستا علی آهون‌منش رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در گفتگو با خبرنگار  آنا در واکنش به اظهارات مدیرکل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم مبنی بر اینکه 70 مؤسسه غیرانتفاعی اخطار گرفته‌اند، گفت: این اخطارها در 5 سال گذشته بوده است و مربوط به امسال نیست. 


وی اعلام کرد: خانم شمیرانی مدیرکل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم اشتباه کرده یا خبرنگاری که این گفتگو را گرفته بد برداشت کرده است.


وزیر علوم پاسخگوی تصمیماتی است که خودش اتخاذ نکرده است!


اما نکات آهون‌منش به همین‌جا ختم نشد؛ وی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه سوره (بیشتر بخوانید) اذعان کرد که آموزش عالی دچار سردرگمی است و ۱۲ نهاد برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه تدوین می‌کنند که موازی‌کاری زیادی صورت می‌گیرد و این وزارتخانه آن سیطره لازم را ندارد در رابطه با همین موضوع رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در توضیح اظهارات اخیر خود  تصریح کرد: این نهادها شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، نهادهای امنیتی، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی فناوری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی و غیره است.


وی بیان کرد: متأسفانه این نهادها بدون حضور وزیر علوم تصمیماتی می‌گیرند و بعد به وزارت علوم اعلام می‌کنند و وزارت علوم هم مجبور است که این تصمیمات را انجام دهد، بعدا وزیر علوم باید پاسخگوی تصمیماتی باشد که خودش اتخاذ نکرده است!


رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی تأکید کرد: به عقیده من پرسش و پاسخ در تمام امور حق مجلس است. اما وقتی نمایندگان از این طریق به وزیر فشار وارد می‌کنند شایسته نیست. هرمی که باید برای قدرت بخشیدن به یک نهاد استفاده شود برای گرفتن قدرت از آن استفاده می‌شود.


تناقض‌هایی که یک شوی سیاسی است!


با توجه به اظهارات فوق دو نکته به نظر می‌رسد؛ مسئله اول این است که با توجه به وضعیت نابسامان مؤسسات غیرانتفاعی و دفاع همه‌جانبه وزارت علوم از این مؤسسات، این قضیه نه تنها در جهت اعتلای آموزش عالی قدم برنداشته بلکه وبال گردن آن نیز شده‌اند؛ به همین دلیل وزارت علوم نیز به صورت نرم و آهسته درصدد مقابله با آن است البته باید این نکته را به نظر گرفت که با توجه به موضع دانشگاه‌های غیرانتفاعی این مسئله غیرممکن به نظر می‌رسد. با این همه مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی همه را در رسیدن به این شرایط مقصر می‌دانند.


اما مسئله دوم این است که چنین اتفاقاتی صرفاً یک شوی سیاسی برای حفظ جسم نیمه‌جان مؤسسات غیرانتفاعی است تا در اذهان عمومی این دعوای زرگری طبیعی جلوه کند.


باید منتظر ماند و دید که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چه پاسخی در قبال سخنان رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی خواهد داشت.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت اطلاعات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته