دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1398 - 00:05
بنیان‌گذار فولاد مبارکه اصفهان در گفتگو با آنا؛

جلب اعتماد بنگاه‌های اقتصادی خارجی باید در دستور کار پرس تی‌وی قرار گیرد/ شرط خنثی شدن اثر تحریم‌ها

مجری ساخت صنعت فولاد با توجه به تبلیغات ضد ایرانی گفت: جلب اعتماد بنگاه‌های اقتصادی خارجی برای انجام مبادلات و شراکت‌های اقتصادی در ایران باید در دستورالعمل شبکه برون‌مرزی پرس تی‌وی قرار بگیرد.
کد خبر : 416412
photo_۲۰۱۹-۰۹-۲۰_۱۵-۴۳-۲۸.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ محمدحسن عرفانیان فعال اقتصادی و مجری ساخت صنعت فولاد در بخش خصوصی و بنیان‌گذار فولاد مبارکه اصفهان در مورد فعل‌وانفعالات اخیر در حوزه بین‌الملل و اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: به نظر من تحریم‌های اقتصادی به نقاط ضعفی که در زیرساخت‌های صنعتی شدن کشور وجود دارد، نفوذ کرده است. واقعیت این است که ما یک درصد امکانات بالقوه دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را داریم ولی از یک‌دهم درصد آن استفاده می‌کنیم، درحالی‌که اگر ساختار نظام در جهت بهره‌وری از امکانات بالقوه اصلاح شود، تحریم‌ها هیچ اثری نخواهند داشت.


نقش پرس تی‌وی برای نمایش ظرفیت‌های ایران


وی بیشترین نقش رسانه‌های برون‌مرزی به‌ویژه پرس تی‌وی را در شکل‌گیری ذهنیت مردم جهان نسبت به محدودیت‌های اقتصادی ایجادشده علیه کشورمان را در جهت نمایش ظرفیت‌های ایران دانست و تصریح کرد: پرس تی‌وی باید به‌صراحت اعلام کند که نه‌تنها از جانب ایران محدودیتی نیست و مبادله کالا و رفت‌وآمد صورت می‌گیرد، بلکه شرایطی در مقابل تحریم برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم کرده است که مراوده با ایران را نسبت به شرایط مشابه سودآورتر کرده است.


عرفانیان در پاسخ به این سؤال که در شرایط این‌چنینی پرس تی‌وی باید چه دستورالعملی را اتخاذ کند تا روشنگری‌های لازم را نسبت به آنچه در حوزه بین‌الملل علیه ایران برپاست، صورت‌بندی کند، گفت: پرس تی‌وی باید دست روی موضوعاتی بگذارد که دلهره مراوده کنندگان اقتصادی با ایران را رفع کند. مثلاً میزگردهایی در مسائل مختلف برگزار کند تا پاسخ سؤالات و نگرانی‌ها توسط ایرانیان مطلع، خبره و دست‌اندرکار اتاق‌های بازرگانی و صنعت داده شود.


قدرت‌های اقتصادی خود را مبرا از اجرای مقررات بین‌المللی می‌دانند/ تجار بین‌المللی از بدعهدی آمریکا باید آگاه شوند


 عرفانیان نقاط قوت رسانه‌های برون‌مرزی را در تولید محتوا در حوزه بین‌الملل و مباحث حساسی مثل روابط ایران و آمریکا دانست و تصریح کرد: مقررات در حوزه بین‌الملل دارای پشتوانه اجرایی نیست، به‌گونه‌ای که قدرت‌های برتر اقتصادی و نظامی خود را مبرا از اجرای آن می‌دانند. تحریم‌های امریکا ازآن‌جهت ظالمانه قلمداد می‌شود که خلاف مقررات تدوین‌یافته در حوزه بین‌الملل است. به نظر می‌رسد این مطلب باید برای بنگاه‌ها که در تجارت جهانی حضور دارند، روشن شود. بنگاه‌های بزرگ که حجم مبادلات آنان را آمریکا پوشش می‌دهد، طبیعی است که نگرانی بیشتری دارند و مخاطب ما نیستند اما بنگاه‌های کوچک و عدم وابسته به آمریکا بدون ترس از این شرایط، سود برده و جایگزین بنگاه‌های بزرگ و سبب رشد آن‌ها می‌شود. پرس تی‌وی با این نگاه می‌تواند جاذب بنگاه‌های متوسط و کوچک باشد. تجربه دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که کشورهای ترکیه و امارات از تحریم ایران سود بردند و کشور خود را ساختند.


وی روشنگری شبکه پرس تی‌وی را در این زمینه به نسبت مخاطبانی زیادی که دارد قابل‌توجه دانست و گفت: مطمئن هستم که این شبکه مخاطبان خارجی زیادی دارد و به همین نسبت می‌تواند روشنگری داشته باشد.


عرفانیان در پاسخ به این سؤال که چه عواملی در بهتر شنیده شدن پیام جمهوری اسلامی از طریق شبکه‌های برون‌مرزی به‌ویژه پرس تی‌وی که از زبان پرمخاطب انگلیسی استفاده می‌کند، نقش دارد، گفت: متأسفانه شبکه‌های درون‌مرزی در حال حاضر پاسخگوی هجمه‌هایی هستند که بر ایران و ایرانی می‌شود، درحالی‌که تاریخ و فرهنگ ایرانیان اعم از قبل از اسلام و به‌خصوص شیعه اقتضا می‌کند که ما به فرهنگ موجود دنیا توجه داشته باشیم و پاسخگوی هجمه‌های جنگ تمدن‌های هانتینگتون باشیم. پیامبر اسلام (ص) نیز انحرافاتی که بعد از حضرت ابراهیم به وجود آمده را اصلاح‌کرده است. این فرهنگ که امروز به‌عنوان شیعه از آن نام می‌بریم تمام ادیان آسمانی را پوشش می‌دهد که تجلی این پوشش با ظهور امام زمان (عج) آشکار خواهد شد، لذا پرس تی‌وی باید از این دریچه به بیرون از مرزها ورود کند.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته