دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1394 - 18:39
در مراسم جشن نفس مطرح شد؛

ایران سومین کشور اهدا کننده عضو در جهان/ هر فرد مرگ مغزی می‌تواند به 8 نفر حیات بخشد

رئیس اداره پیوند اعضای وزارت بهداشت، عنوان کرد: هر فرد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت ارگان حیاتی خود مانند قلب، کبد، ریه، کلیه، لوزالمعده و روده را اهدا کند و هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و با اهدای یک تا 53 بافت خود، یک تا 53 نفر را از معلولیت برهاند.
کد خبر : 41637

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دوازدهمین گردهمایی بزرگ خانواده های ایثارگر اهدا کننده، گیرندگان اعضای پیوندی، بیماران لیست انتظار با حضور مسئولان، هنرمندان و عموم مردم با عنوان «جشن نفس» در برج میلاد تهران برگزار شد.


بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشی کشور، سالانه پنج تا هشت هزار نفر در ایران با مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند که حدود دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر از این افراد دارای ارگان های قابل اهدا هستند، اما متاسفانه سالانه فقط حدود 700 نفر اعضای خود را اهدا می کنند. آمار رضایت به اهدای عضو خانواده ها در سال 1384، پنج درصد بود که به کمک ارگان های فرهنگ ساز، هنرمندان، ورزشکاران و غیره این آمار در سال 1394 به 70 درصد رسیده است.


گفتنی است؛ در ایران 27 هزار بیمار نیازمند به عضو وجود دارد که روزانه 7 تا 10 آنها به علت نبود ارگان مناسب پیوندی فوت می کنند که مهمترین علت کمبود ارگان های پیوندی، رضایت ندادن خانواده ها به اهدای عضو به دلیل ضعف آگاهی عموم مردم از ماهیت مرگ مغزی و اهدای عضو است. اما امروز خانواده هایی گردهم آمدند که شاید برخی کمتر از یک ماه است که عزیز خود را از دست داده‌اند.


بیشتر خانواده های حاضر در این مراسم جوان خود را از دست داده بودند و عده ای نیز در داغ پدر، مادر و یا همسر خود نشسته اند که قاب عکسی از سفر کرده خود را در آغوش گرفته بودند و زمانی که افراد گیرنده عضو را دیدند که قلب عزیزشان در سینه دیگری می تپد و یا ریه اهدایی آنها نفس تازه به بیماری بخشیده اشک شوق می ریختند.


در این مراسم جمعی از هنرمندان و سفیران اهدای عضو مانند ثریا قاسمی، پروانه معصومی و داریوش ارجمند حضور داشتند که برای ترویج فرهنگ اهدا هنرمندان دیگری مانند آناهیتا همتی، پرستو صالحی، نیما رئیسی، هنگامه قاضیانی، سیروس مقدم، رامبد جوان، بهاره ارجمند و پالیزدار را به عنوان سفیران جدید اهدای عضو معرفی و تقدیر کردند.


ایران سومین کشور اهدا کننده عضو در جهان است


در این مراسم دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه ایران سومین کشور اهدا کننده عضو در جهان است، گفت: اهدا یک کار اخلاقی بسیار بزرگ است و رواج آن در کشور سبب سربلندی بیشتر کشور می شود زیرا طی آن خانواده هایی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند برای نجات جان چند بیمار دیگر آماده می شوند.


وی افزود: کار پیوند بسیار پیچیده است به گونه ای که می توان از آن به عنوان قله پزشکی یاد کرد، همچنین اهدای عضو نیز در قله اخلاق اجتماعی قرار می گیرد.


ولایتی در مقایسه فرهنگ ایرانیان در اهدای عضو با سایر کشورها گفت: مردم کشور ما با اعتماد کامل اعضای خود را اهدا می‌کنند و معتقدند که اهدای عضو آنها به افراد مستحق و نیازمند انجام می‌شود و نهایتا این کار پسندیده را با کمال میل انجام می‌دهند.


رئیس بیمارستان مسیح دانشوری اضافه کرد: پیوند یک کار سخت و زمانبر است که فرد اهدا کننده هیچ پولی از فرد گیرنده دریافت نمی کند، زیرا اصلا قابل ارزیابی با پول نیست و خدا نکند روزی فرا رسد که فردی، اهدای عضو را در ازای دریافت پول انجام دهد.


وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانیان در اهدا نمایش اخلاق اسلامی و ایرانی است، یادآور شد: امید است با ترویج این فرهنگ بر عزت ایرانیان افزوده شود.


پیوند پیشرفته ترین راه درمان در جهان است


در ادامه علی نوبخت، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه پیوند به عنوان پیشرفته ترین راه درمان در جهان است، عنوان کرد: ایرانیان نه تنها در مسائل بهداشتی-درمانی بلکه در اهدا و چگونگی انجام آن نیز حرف هایی برای گفتن دارند.


وی افزود: متاسفانه در بسیاری از مواقع افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند به دلیل نداشتن شرایط اهدا و یا آگاهی نداشتن خانواده ها دفن می شوند و بسیاری از ارگان های بدن آنها که می تواند به بیماری حیات ببخشد از دست می رود.


نوبخت یادآور شد: پیش از انقلاب 114 مورد پیوند کلیه در بین ایرانیان انجام شده بود که 14 مورد در تهران و 100 نفر برای پیوند به سایر کشرها سفر کرده بودند اما با پیشرفت علم پزشکی بعد از انقلاب و در سال 57 در بیمارستانی که مرکز کلیه ایران بود ما شاهد اولین پیوند کلیه از دهنده زنده در ایران بودیم که بعد از آن این علم در کشور ما به شدت توسعه یافت.


سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت باید افزایش یابد


در ادامه مراسم محمد هادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه وزیر بهداشت به دلیل حضور در عربستان برای پیگیری انتقال اجساد نتوانست در این مراسم شرکت کند، گفت: وزیر بهداشت بسیار علاقمند بودند که در این مراسم شرکت کنند بر همین اساس شب گذشته در تماس تلفنی با سرکار خانم نجفی زاده پیام خود را به شرکت کنندگان در این مراسم و علاقمندی خود برای حضور در این مراسم را اعلام کردند.


وی با تاکید بر اینکه حضور مردم در عرصه‌های مختلف می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، افزود: این حضور در عرصه‌های بهداشتی نیز قطعا باعث حل مشکلات بسیاری می‌شود. این زمینه در وزارت بهداشت ایجاد شده تا مشارکت مردم بیش از پیش جذب شود.


قائم مقام وزیر بهداشت یادآور شد: 90 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت فعالیت دارند که نقش فرا منطقه‌ای دارند اما این سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت باید افزایش یابند به ویژه در موضوع اهدای عضو که در حال حاضر نیز انجمن پیوند عضو با حضور بهترین‌های ایران و جهان شکل گرفته است.


ایازی تصریح کرد:‌ در سال 83 تنها پنج درصد از خانواده‌ها راضی به اهدای عضو عزیزان خود بودند، اما با تلاش‌های انجام شده و فرهنگ سازی صورت گرفته امروز این آمار به 70 درصد رسیده و امیدواریم این آمار به کمک سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب رسانه افزایش یابد.


همچنین در این مراسم، دکتر کتایون نجفی زاده، رئیس اداره پیوند اعضای وزارت بهداشت، در سخنانی گفت: هر فرد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت ارگان حیاتی خود مانند قلب، کبد، ریه، کلیه، لوزالمعده و رده را اهدا کند و هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و با اهدای یک تا 53 بافت خود، یک تا 53 نفر را از معلولیت برهاند.


در انتهای مراسم علاوه بر تقدیر از پزشکان فعال در حوزه پیوند اعضا، به قید قرعه بلیط سفر به مشهد مقدس به 10 نفر از خانواده های اهدا کننده عضو به همراه 4 تن از اعضا، اهدا شد و در پایان تمام خانواده ها پیامی برای عزیز سفر کرده نوشتند و بادبادک های از پیش تعبیه شده را در آسمان رها کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته