دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1398 - 00:09
دانشگاه به کمک اقتصاد کشاورزی می‌رود؛

جزئیاتی از مأموریت مراکز تحقیقاتی سیب‌زمینی و سیر در همدان/ کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای دانشجویان

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: برنامه‌ریزی دانشگاه این است که فعالیت‌ مراکز تحقیقاتی و دوره‌های مهارتی منجر به کارآفرینی و اشتغال‌زایی شود، طوری که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی روی پای خود بایستد.
کد خبر : 416319

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، نقش پررنگ کشاورزی در استان همدان غیرقابل‌انکار است و تأثیر این حوزه بر اقتصاد کشور به‌ویژه در تولید و صادرات سیر و سیب‌زمینی می‌تواند همدان را به قله افتخار در کشور برساند.


با این وجود ظرفیت‌های کشاورزی زیادی در همدان وجود دارد که هنوز دست نخورده باقی مانده‌ و به منصه ظهور نرسیده‌اند. این ظرفیت‌های استثنایی، سبد همدان را در حوزه کشاورزی حسابی پر و پیمان کرده است.


کاهش منابع آبی استان همدان در سال‌های گذشته موضوع نگران‌کننده‌ای بوده است؛ با این وجود، مسئولان اجرایی در پی توسل به علم روز و استفاده از تجهیزات مکانیزاسیون برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب هستند تا میزان بهره‌وری را به حداکثر برسانند و کشاورزان بدون دغدغه به کشت محصول مشغول شوند.


تردیدی نیست که استان همدان در تولید سیب‌زمینی حرف اول را در کشور می‌زند و می‌تواند در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد؛ اما موضوع نگران‌کننده آن است که همدان به دلایل متعدد از جمله کم‌آبی و پیشرفت سایر استان‌ها، ممکن است موقعیت خود را در کشور از دست بدهد.


اکنون که در شرایط تحریم به‌سر می‌بریم، اهمیت توسعه کشاورزی و رسیدن به خودکفایی و استقلال در این زمینه برای کشور امری مهم و حیاتی تلقی می‌‌‌‌شود. ورود دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی و حل مسائل موجود در این زمینه، نشان‌‌دهنده حرکت راهبردی و ملی این دانشگاه در توسعه صنعت کشاورزی است.


نکته حائز اهمیت دیگر، نقش دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در ساماندهی حوزه کشاورزی است و با مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی پیشرفت‌های محسوسی در حوزه کشاورزی دیده می‌شود. به‌عنوان نمونه، اشتغالزایی دانشجویان هنگام تحصیل در رشته‌های درآمدزا (مهندسی کشاورزی، زراعت و زیست گیاهی) از سیاست‌ها و برنامه‌های مدنظر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است.


با این تفاسیر برای تقویت حوزه کشاورزی استان همدان و جلوگیری از تضعیف تولید  سیب‌زمینی و سیر به دلیل کم‌آبی، دانشگاه‌ آزاد اسلامی و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌توانند بهترین گزینه برای نجات این فرآورده‌ها باشند.


یکی از گزینه‌های بسیار خوب و کم‌هزینه برای رونق کشاورزی استان همدان در سال «رونق تولید» اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان همدان است که دانشگاهیان می‌توانند با به دست گرفتن ابزار و امکانات دانشگاهی در تولید محصولات کشاورزی نقش‌آفرینی کنند.


احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اواخر شهریور 98 در نشست مشترک مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بهار با اشاره به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی همدان در حوزه کشاورزی به‌خصوص تولید سیب‌زمینی و سیر می‌گوید: شهرستان‌های بهار و لالجین در استان همدان از نظر کشاورزی و تولید سیب‌زمینی و سیر مقام اول کشور را دارند. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی بنا دارد مرکز تحقیقاتی سیب‌زمینی و سیر را در این منطقه ایجاد کند تا  کشور، دانشگاه و مردم از مزایا و قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند.


وی عنوان می‌کند: شهر لالجین به عنوان قطب سفال کشور نیز شناخته شده است. به همین منظور مقرر شد در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بهار، مرکز تحقیقات سفال راه‌اندازی شود که مقدمات کار انجام شده است.


خبرنگار خبرگزاری آنا برای پیگیری آخرین اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان همدان و جزئیات آن با مرتضی قائمی سرپرست این دانشگاه گفتگو کرده است که در پی می‌آید:


آنا: معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مشترک با مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بهار از راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی سیب‌زمینی و سیر در این دانشگاه خبر داد. از آخرین جزئیات راه‌اندازی این مراکز بگویید و پیشرفت کار این مراکز در چه مرحله‌ای قرار دارد؟


قائمی: این مراکز تحقیقاتی در مرحله پیشرفت مقدماتی است و جدیداً برای راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی سیب‌زمینی و سیر اقدام کرده‌ایم. البته برای اینکه کار راه‌اندازی این مراکز به نتیجه نهایی برسد مقداری زمان‌بر است؛ اما سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از مراکز چنینی که در راستای پرداختن به مشکلات عملی مردم باشد، استقبال می‌کند. در این راستا از دو هفته پیش کار را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم به سرعت پیش برویم.


آنا: مقداری از کارکردهای مراکز تحقیقاتی سیب‌زمینی و سیر بگویید و اینکه قرار است در این مراکز چه فعالیت‌هایی انجام شود و هدف از تأسیس آنها چیست؟


قائمی: صحبتم را با یک مثال آغاز می‌کنم؛ در مرکز تحقیقاتی سیب‌زمینی فرایند کاشت، داشت، برداشت، ماهیت، نقش آن در تغذیه، ارتباط سیب‌زمینی با غذاهای مختلف، خصوصیات و خواص آن، ابعاد مربوط به سیب‌زمینی از جهات علمی و پژوهشی، کشاورزی، تغذیه و ... مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد تا در موارد مربوط به کاشت، نگهداری، اصلاح و ... راهکارهای عملی ارائه کند. حتی از نظر اصلاح ژنتیکی بذر سیب‌زمینی به عنوان ماده اولیه غذاهای متنوع فعالیت خواهد کرد.


تحقیقات این مرکز در راستای افزایش تولید سیب‌زمینی، ماندگاری آن و ده‌ها و صدها موضوع دیگر که می‌تواند در حوزه سیب‌زمینی عامل رشد کشاورزی در منطقه شود، خواهد بود. یعنی هم تولید سیب‌زمینی برای کشاورز هزینه‌بر نخواهد بود و هم کشور از این محصول سود بیشتری خواهد برد.


آنا: اگر درست متوجه شده باشم هدف نهایی شما از  راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی سیب‌زمینی و سیر کارآفرینی و اشتغالزایی خواهد بود، درست است؟


قائمی: بله. اصولاً هدف نهایی همین است. برنامه‌ریزی نهایی دانشگاه آزاد اسلامی این است که با ساماندهی فعالیت‌ مراکز تحقیقاتی، رشته‌ها، گرایش‌ها، دوره‌های مهارتی و ... طوری صورت بگیرد که منجر به کارآفرینی و اشتغال‌زایی شود. به‌عنوان مثال حتی اگر جوانی در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و نتوانست در جایی مشغول به کار شود، بتواند روی پای خود بایستد و با تخصصی که دارد، بدون توجه به پشت‌میزنشینی و کاغذبازی معمول کاری دست و پا کند.


فارغ‌التحصیلان کشاورزی می‌توانند با تولید محصول و سرمایه‌گذاری در این زمینه برای خانواده و مملکت خود وزنه باشند. این موضوع جزء اهداف اصلی سازمان مرکزی است و ما نیز با برگزاری دوره‌های مهارتی، ایجاد مراکز تحقیقاتی و رشد، فعالیت دانش‌بنیان و ... به‌شدت همین هدف را دنبال می‌کنیم که دانشجویان با توان و تخصص بیشتری فارغ‌التحصیل شده و بتوانند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کرده و اقتصاد خود و خانواده را بچرخانند.


آنا: ظاهراً برنامه بعدی شما راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی سفال در دانشگاه آزاد اسلامی بهار است؛ درباره این مرکز بیشتر صحبت کنید.


قائمی: درباره این مرکز تحقیقاتی نیز همزمان با مراکز تحقیقاتی سیر و سیب زمینی در حال بررسی و تحقیقات هستیم تا ببینیم آیا شرایط برای راه‌اندازی آن مهیا خواهد بود یا خیر؟ درصورتی که به این نتیجه برسیم این طرح در آینده می‌تواند به تولید و رونق بیشتر محصولات سفال منجر شود و در بازار، اقتصاد، فعالیت‌های علمی و مهارت‌افزایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تأثیرگذار خواهد بود که 100 درصد این مرکز را هم  ایجاد خواهیم کرد.


آنا: در سال تحصیلی جدید برنامه شما برای بخش‌های مختلف به‌ویژه آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی متبوع‌تان چیست؟


قائمی: در حوزه آموزش، افزایش رشته‌ها و گرایش‌ها و توسعه رشته‌‌های تخصصی و در حوزه پژوهش، افزایش فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی کردن طرح پایش، توسعه مراکز تحقیقاتی و فعالیت‌های دانش‌بنیان و حمایت از فعالیت‌های ابتکاری و خلاقانه دانشجویی مدنظر است و حمایت از طرح‌های پژوهشی کارآمد نیز از دیگر اهداف پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان است.


در حوزه تربیتی، افزایش و تقویت برنامه‌های فرهنگی تربیتی در راستای فرهنگ اهل بیت‌(علیهم‌السلام)، اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی و تقویت مباحث اخلاقی در حوزه فضایل اخلاقی در دانشگاه و جامعه، ترویج اهمیت هویت دینی و ملی، خودباوری، اعتماد به نفس و سایر فضایل اخلاقی جامعه اسلامی مدنظر است.


آنا: در حوزه ورزشی چه برنامه‌هایی دارید؟


قائمی: در حوزه ورزشی نیز برنامه‌های متعددی داریم. آمادگی داریم تا میزبان مسابقات و دوره‌های متعدد ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی همدان باشیم؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی امکانات خوبی در حوزه ورزشی دارد، از این برنامه‌ها حمایت می‌کنیم و خودمان هم برنامه‌های زیادی در بحث ورزشی داریم.


از آنجا که ورزش را مایه سلامت روح و جسم می‌دانیم، بنابراین تقویت امکانات و برنامه‌های ورزشی می‌تواند موجب تقویت علمی، پژوهشی و سلامت روحی و جسمی دانشجویان شود که در این زمینه هم برنامه‌های زیادی اجرا خواهیم کرد.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته