دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1398 - 19:04
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

محرم و صفر و دفاع مقدس به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی نقطه اتصال آینده تاریخی ما است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محرم و صفر و دفاع مقدس دو سرمایه تاریخی هستند.
کد خبر : 416029
635643537942326548_B_md.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی گفت: محرم و صفر و دفاع مقدس در تاریخ تشیع ایران و تاریخ معاصر کشورمان به‌عنوان دو سرمایه تاریخی و معاصری به‌شمار می‌آیند که هر مقدار از آن‌ها استفاده مؤثرتری داشته باشیم به سلامت اجتماعی کشورمان کمک می‌کند.


وی افزود: این دو سرمایه شاید کمتر از سرمایه‌هایی مانند نفت و معادن نباشد زیرا اتصال تاریخی برای آینده تاریخی ما ایجاد می‌کنند و هرچقدر به‌درستی از آن‌ها فرآوری کنیم تأثیرات فراوانی خواهند داشت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش ارائه شده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این جلسه درباره اقدامات صورت گرفته برای هفته دفاع مقدس، گفت: ابعاد مناسکی هفته دفاع مقدس با اهمیت است و در این فضا قله‌هایی وجود دارد که با ارائه آن‌ها می‌توان اتفاقات بهتری را در این زمینه برای آینده رقم زد و با طرح آن منجر به ارائه ایده‌ها و پیشنهادهای جدیدی از سوی اعضای شورای فرهنگ عمومی شود.


وی در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده سازمان تبلیغات اسلامی در این جلسه درباره محرم گفت: در این زمینه نیز توجه به برخی نکات ضروری است. تجمیع گزارش درباره محرم و عزاداری‌ها، گزارش روندی بر مبنای چند ساله و هم‌چنین نسبت سال‌های ٩٧ و ٩٨ با یکدیگر، گزارش تحلیلی سازمان تبلیغات اسلامی و پیشنهادهای این سازمان در این زمینه از جمله این نکات است.


در ابتدای این جلسه سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز ضمن تسلیت به مناسبت ایام حسینی (ع) به برخی مناسبت‌های تقویمی این ماه اشاره کرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان فکری درباره قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: جریان فکری راه افتاده که قصد دارد وجه قیامی عاشورا و هم‌چنین نوع پوشش‌ها و عزاداری‌ها، سوگ بر امام حسین (ع) و ... را زیر سؤال ببرد و این موضوع خطرناکی است و باید ابعاد علی و آسیبی آن بررسی شود.


بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز گفت: در نظر است ٥٠٠ برنامه ملی، ١٢٠٠ برنامه استانی و ١٠هزار برنامه در شهرها و روستاها در این زمینه انجام شود.


وی افزود: در حوزه فعالیت‌های هفته دفاع مقدس به‌صورت فراجناحی عمل می‌کنیم و تاکنون ١٥ موزه دفاع مقدس در کشور ساخته شده و تا سال آینده ٢٥ موزه دفاع مقدس در سراسر کشور خواهیم داشت.


در بخش دیگری عماد افروغ عضو شورا گفت: دفاع مقدس وجه معنوی، اجتماعی، اقتصادی، عدالت اجتماعی و فرهنگی و ... دارد و دفاع مقدس فرصت‌های بسیاری به ما داده است که باید از آن‌ها بهره کافی ببریم.


وی در ادامه افزود: دفاع مقدس پیام جاودانه دارد و باید در تمام برنامه‌ها به آن توجه داشت.


در ادامه این جلسه گزارشی درباره تمهیدات پیش بینی شده برای برگزاری هفته دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارائه شد و اعضای حاضر به طرح موضوعات مرتبط در این زمینه پرداختند.


حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امسال در پیمایشی که صورت گرفته است حضور مردم در مراسم محرم بیشتر بود و زودتر از موعد نیز آغاز شد.


میرمحمدیان ادامه داد: تعداد تماشاگران دسته‌ها بیش از حاضران و سینه‌زنان دسته‌ها است و باید برای این امر تدبیری اندیشیده شود تا مشارکت عملی مردم بیشتر شود.


در بخش دیگری از این جلسه مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در عزاداری‌ها و نذری‌ها باید نسبت به اسراف مواد غذایی توجه داشته باشیم.


وی در ادامه به توجه بر کاهش آلودگی محیط زیست در برگزاری مراسم و عزاداری‌های محرم و صفر تأکید کرد و گفت: امسال برای چای بیشتر از استکان و نعلبکی استفاده شد و از این طریق ریختن ظروف یک‌بار مصرف در خیابان‌ها نسبت به گذشته کاهش یافت.


الویری هم‌چنین گفت: نباید برخی مداحان با مداحی‌های غیر استاندارد خود جاذبه‌ها و سبک عزاداری‌ها را که تبدیل به یک سند تاریخی شده است، از بین ببرند.


در بخش دیگری محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: در سال‌های اخیر شکل و فرم عزاداری‌ها تغییر یافته و از حالت سنتی خارج و ویژگی‌های جدیدی پیدا کرده است و شورای فرهنگ عمومی کشور باید به این نکته توجه داشته باشد.


وی افزود: در تاریخ گذشته عزاداری‌ها غلبه با خطیب و سخنران‌ها بوده و امروز غلبه با مداحان است.


در بخش دیگری از این جلسه دستور دوم با موضوع بررسی محتوایی مراسم، سخنرانی‌ها، مداحی‌ها، عزاداری‌ها و تحلیل‌های صورت گرفته در ماه محرم سال جاری از سوی سازمان تبلیغات اسلامی طرح شد و دیگر اعضا پیشنهادها و مشکلات موجود در این زمینه را مطرح کردند.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب