دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1394 - 12:07

تازه‌های «سوره مهر» بر پیشخوانِ کتاب‌فروشی‌ها

انتشارات «سوره مهر» اخیرا دو کتاب تحت عنوان «به سوی میمک» و «دیدگاه» را منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.
کد خبر : 41588

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کتاب‌های «به سوی میمک؛ ناگفته‌هایی از اولین پیروزی ایران در جنگ و خاطرات سیاسی و اجتماعی» به قلم علی‌ کرم‌محمدیان و «دیدگاه؛ پنج گفتار در باب تاریخ فرهنگی با نگاه به جنگ عراق و ایران» با تالیف علی رجبلو و فرانک جمشیدی از تازه های نشر سوره مهر هستند.


«به سوی میمک» اشاره دارد به نبرد میمک که به قول نگارنده: «یک نبرد نبود، یک حماسه بود. نه تنها حماسه‌ عشایر خِزِل و تیپ1 زرهی، بلکه نمادی از حماسه عشایر و بسیج و نیروهای نظامی ایران بود. در آغاز این حماسه سرنوشت‌ساز این شجاع‌مردان رشید ایل بودند که به همراه برادران ارتشی خود به قلب دشمن نفوذ کرده و با پایمردی و مقاومت بی‌بدیل دشمن را به زانو در‌آوردند.»


این کتاب که در 2500 نسخه و 334 صفجه منتشر شده، تصاویری از مناطق عملیاتی و شهدای عملیات میمک را نیز در خوددارد. علی‌کرم محمدیان در این کتاب، خاطرات خود را تحت عناوین «دوران کودکی تا دبیرستان»، «دوران دانشجویی و کلید خوردن انقلاب اسلامی»، «پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی»، «افسر عقیدتی-سیاسی»، «به سوی میمک»، «فتح میمک» و... فصل‌بندی کرده است.


کتاب «دیدگان» دیگر کتاب تازه سوره مهر آن‌چنان‌که از عنوان دوم آن مشخص است به تاریخ فرهنگی با نگاه به دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد. در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: «بدیهی است با شنیدن اصطلاح «تاریخ فرهنگی» تاریخ نخستین مفهومی باشد که توجه ما را به خود جلب می‌کند. با این همه این رویکرد، شاخه‌ای از تاریخ محسوب نمی‌شود بلکه نسبت رویکرد مذکور با ناریخ، صرفا نسبی است... با این ملاحظه، تاریخِ فرهنگی یک «چیز»، یعنی ابزرا/روش/ رویکردی برای فرهنگی دیدن جهان اجتماعی پدید آمده حول آن «چیز» است.»


این کتاب 398 صفحه دارد و با تیراژ 2500 نسخه از سوی سوره مهر به بازار عرضه شده و شامل پنج گفتار اصلی می‌شود: بازآفرینی و بازاندیشی، بازخوانی و تحلیل فرآیند پیدایی، چرخش به سوی انسان‌شناسی، چیستی تاریخ فرهنگی، موخره.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب