دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1398 - 10:12

موسوی: بعید است دیداری میان روحانی و ترامپ برگزار شود/ غیرت یمنی‌ها اجازه وادادن نمی‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد که دیدار رئیس جمهور ایران با همتای آمریکایی بعید است و با اشاره به اوضاع یمن افزود: غیرت مردم این کشور اجازه تسلیم شدن در برابر ائتلاف سعودی را نمی‌دهد.
کد خبر : 415711
AG8I0155.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سیدعباس موسوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی در محل وزارت امور خارجه گفت: در هفته‌های اخیر تحرکات دیپلماتیک زیادی در سطح سران قوا شاهد بودیم و امروز هم حسن روحانی به ترکیه رفت تا در نشست روند آستانه شرکت کند.


وی افزود: سفر محمدجواد ظریف به نقاط مختلف جهان همچون چین، ژاپن، مالزی و ... انجام شد و وی مهیای سفر به نیویورک است تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: پنج سال است که از جنگ خونین و یکجانبه یمن با پشتوانه کشورهای غربی می‌گذرد، طبیعی است نیروهای یمنی واکنش نشان دهند. ایران به صراحت اعلام کرده است که از حقوق ملت یمن دفاع می‌کند. کشورهای وابسته همچنان وابسته هستند و ادعاهای مطرح شده محکوم است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای کریس مورفی درباره موافقت ترامپ با گشایش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری گفت: در رایزنی‌های میان مقامات ایران و فرانسه مبالغ مذکور وجود دارد ولی از آنجا که برخی کشورها مایلند از دیگر کشورها اجازه بگیرند، دیدیم که تعهداتی را که به اجماع در شورای امنیت ملی رسیده بودند رها کردند و رفتند تا از دیگر کشورها اجازه بگیرند. رایزنی‌های ما ادامه دارد ولی امیدواریم طرف‌های اروپایی برجام تعهدات خود را انجام دهند و طرف حساب ما پاریس است و اقدامات آمریکا و رایزنی غرب با آنها به ما ارتباطی ندارد.


وی درباره توریسم سلامت به ویژه در عراق گفت: سال‌هاست تمهیدات خوبی دراین‌باره اندیشیده شده است و وزارت امور خارجه در کنار ارگان‌های مربوطه بوده تا موانع موجود را از سر راه گردشگران بردارد.


بعید است دیداری میان روحانی و ترامپ انجام شود


موسوی درباره دیدار روحانی و ترامپ گفت: این دیدار در دستور کار ما قرار ندارد و بعید است چنین دیداری انجام شود. اعلام کردیم اگر آمریکا دست از تروریسم اقتصادی علیه ایران بردارد ممکن است در چارچوب مذاکرات برجام صحبت‌هایی انجام شود. دوگانگی و چندگانگی سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را در میان شخصیت‌های این کشور مشاهده می‌کنیم و لذا نمی‌توانیم روی حرف‌هایشان حساب کنیم، زیرا حتی اعتبار سخنان آنها به 24 ساعت هم نمی‌کشد.


دبیر اول و سرپرست پیشین کنسولگری ایران در هنگ کنگ درباره کانال مالی ایران و روسیه اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که آمریکا در سوءاستفاده بیش از حد از دلار انجام می‌دهد و استفاده ابزاری از آن را در دستور کار دارد، ایران با بیشتر کشورهای دوست مبادلات خود را با ارزهای محلی انجام می‌دهد و امیدواریم این مکانیسم در میان دیگر کشورها تسری پیدا کند.


تهدید ایران راه به جایی نمی‌برد/یمنی‌ها در برابر حملات ائتلاف سعودی دست روی دست نمی‌گذارند


ریاست سابق اداره سوم دیپلماسی رسانه‌ای در مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای درباره درخواست سناتور «لیندسی گراهام» برای حمله به پالایشگاه‌های ایران به تلافی هدف قرار گرفتن پالایشگاه‌های عربستان تصریح کرد: وی نفهمیده چه حرفی زده و تهدید کشوری که اهل حماسه و دلاوری است، راه به جایی نمی‌برد. آمریکا و عربستان با توهم فتح چند روزه یمن وارد این باتلاق شدند و اکنون پنج سال است دست به جنایت می‌زنند. نباید انتظار داشته باشند یمنی‌ها دست روی دست بگذارند و غیرت یمنی‌ها اجازه وادادن نمی‌دهد.


موسوی در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر مقتدا صدر به ایران گفت: وی به کشورمان سفر نکرده است، بلکه همواره به ایران تردد دارد و به عنوان دوست جمهوری اسلامی حضورش در تهران موضوع جدیدی نیست. ما با وی رفاقت داریم و حضورشان برای ما غنیمت است.


کشتی انگلیسی به زودی رفع توقیف می‌شود


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سرنوشت کشتی «استینا ایمپرو» گفت: کشتی انگلیسی چند مورد حقوقی جزئی دارد و به زودی پس از طی مراحل قانونی رفع توقیف می‌شود.


وی درباره مصادره اموال ایران در کانادا اظهار کرد: این اقدام خلاف نص صریح قوانین و مقررات بین‌المللی و اصل مصونیت دولت‌هاست و ایران حق خود را محفوظ می‌دارد که اقدام لازم را برای بازپس‌گیری اموال انجام دهد.


موسوی در خصوص بازداشت سه تبعه استرالیایی در ایران نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: یک مورد، سال گذشته اتفاق افتاده بود که آن هم به جرم جاسوسی برای یک کشور متخاصم بازداشت شده است و از دو مورد دیگر اطلاعی ندارم.


وی درباره برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و دریافت پیام از طرف واشنگتن نیز تصریح کرد که پیامی از طرف آمریکایی‌ها نگرفتیم. به دلایل برکناری بولتون خیلی کار نداریم، تحولات داخلی در آمریکاست و هر چند ماهی از این تغییرات در دولت ترامپ رخ می‌دهد.


در نشست روحانی در ترکیه مخالفان سوریه حضور ندارند


مدیرکل سابق اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که در سفر روحانی به ترکیه آیا نمایندگان مخالف سوری حضور دارند یا خیر، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم، زیرا اجلاس سران کشورهای ضامن است و یک‌سری توافقات میان این کشور در سطح سران انجام و یک گام رو به جلو در راستای حل سیاسی بحران سوریه برداشته می‌شود.


موسوی درباره منطقه امن در شمال سوریه و اقدام ترکیه در ایجاد گشت مشترک نیز افزود: ایران به همراه روسیه و ترکیه با توجه به ملاحظات و دغدغه‌های سیاسی و امنیتی، ضمن اینکه به سمت کاهش تنش و ایجاد امنیت می‌رود، خواهان پایبندی به توافقات است و این دغدغه‌ها در جلسات سران، وزیران و ... مطرح می‌شود و امیدواریم همه طرف‌ها حاکمیت ملی سوریه را محترم بشناسند و در هر موضوعی حاکمیت ملی سوریه مغتنم شمرده شود.


بازداشت استاد دانشگاه تربیت مدرس در آمریکا، سؤال دیگری بود که وی در پاسخ به آن گفت: از همان روز اول که این استاد ایرانی به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها بازداشت شد، هم وزارت امور خارجه و هم نهادهای ذی‌ربط و وزارت علوم پیگیر بودند. پرونده‌هایی از این دست کم نیستند و برخی بازداشتی‌ها احتمال استردادشان از اروپا به آمریکا هست و برخی هم در آمریکا هستند. مراحل کار، پیچیدگی‌های زیادی دارد ولی ما تا اثبات بی‌گناهی آنها به پیگیری خود ادامه می دهیم.


اگر برجام به نفع ایران نباشد اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد


موسوی درباره تمایل نداشتن و بی‌علاقگی اروپا به اجرای تعهدات بعد از گام سوم نیز اظهار کرد: بحث علاقه نیست، توافقی انجام شده و ایران هم تا زمانی به توافق پایبند است که موازنه‌ای میان حقوق و تعهداتش باشد. اگر ببینیم ماندن در برجام به نفع ایران نیست، ایران هم علاقه‌ای به حضور نخواهد داشت و اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته