دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1398 - 12:20

اسدالله عسگراولادی که بود؟

اسدالله عسگراولادی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی دارفانی را وداع گفت.
کد خبر : 415367

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا،  اسدالله عسگراولادی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی دارفانی را وداع گفت.


او متولد  ۱۵ اسفند سال ۱۳۱۲ در چهارراه سیروس تهران به دنیا آمد. عسگراولادی برادر بزرگتر حبیب‌الله عسگراولادی از اعضای برجسته فدائیان اسلام و بعدها مؤتلفه اسلامی است. پس از گذراندن کنکور در رشته ادبیات پذیرفته شد اما به گفته خودش عصرها فرصت را غنیمت شمرده و  به دانشکده اقتصاد می رفت گاهی  هم سر ی به کلاس های دانشکده حقوق می زد.


                                                   


این تاجر و بازرگان در دوران قبل از انقلاب اسلامی طرفدار اقتصاد اسلامی و حامی امام خمینی(ره) در بازار به حساب می‌آمد. وی بعد از انقلاب اسلامی به کار تجارت پرداخت. بیشتر صادارات و واردات وی در زمینه‌های صادرات پسته، زیره، میوه‌جات خشک و واردات شکر و لوازم خانگی بود. وی 16 سال عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانى ایران و نایب رئیس اتاق بود. وی در خانواده بازاری با اصالت دماوندی متولد شد.


او که از سال ها قبل از انقلاب فعالیت اقتصادی می‌کرد و تجارت پیشه کرده بود در نزدیکی انقلاب اسلامی در جمع آوری کمک های بازار و هزینه آن برای انقلاب نقش مهمی داشت. آغاز فعالیت های سیاسی حاج اسد الله از دیدارش با امام خمینی در نجف آغاز شد. خودش در این رابطه می‌گوید: «سال ۵۵ اگرچه آدم سیاسی نبودم به نجف خدمت حضرت امام(ره)‌ رفتم. رفته بودم از ایشان اجازه بگیرم که در قم کارخانه بزنم و ایشان هم مرا راهنمایی کرد.»


                                                 


از میان جمع هشت نفره تاجرانی که با حکم امام وارد اتاق بازرگانی شدند. مرحوم اسدالله عسگراولادی، میرمحمد صادقی و علینقی خاموشی در اتاق مانده‌اند. وی دارای دو پسر و سه دختر نیز هست. برخی رسانه‌ها از او به‌عنوان سلطان خشکبار ایران نام می‌برند که خودش در گفتگوی اعلام کرده بود این موضوع را قبول ندارد و تنها سرمایه‌داری اسلامی است.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته