دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1398 - 09:27
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

۴۰۰ تن مواد مخدر در پنج ماهه ابتدایی امسال کشف شد/ تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده است/ معتادان باید حداقل به مدت ۲ سال در مراکز بازپروری باشند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۴۰۰ تن مواد مخدر در پنج ماهه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده است.
کد خبر : 415306
636922179406219149_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اسکندر مؤمنی صبح امروز در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: یکی از مصوبات ما در حوزه مواد مخدر، طرح یاری‌گران زندگی و توجه به موضوع پیشگیری است. در ۲۰ سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده است و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹ هزار تن مواد مخدر در این کشور تولید شد، لذا کشور ما به دلیل همسایگی این کشور در معرض خطرات ناشی از مواد مخدر قرار دارد که باید با اقدامات پیشگیرانه این موضوع را حل کنیم.


وی ادامه داد: موضوع پیشگیری را مورد توجه قرار دادیم، امروزه مواد مخدر در رأس آسیب‌های ما در کشور است چراکه اعتیاد زمینه بروز سایر آسیب‌ها نظیر طلاق را نیز فراهم می‌کند لذا در این راستا بحث ساماندهی معتادان را در دستور کار قرار دادیم و در فشافویه ظرفیت ۵هزار نفری داریم که سازمان زندان‌ها در اختیار ما قرار داد. از طرفی پلیس و سپاه نیز ظرفیت‌هایی را ایجاد کردند و امیدواریم با همکاری سایر نهادها بتوانیم موضوع ساماندهی معتادان را به سرانجام برسانیم.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پیشگیری و صیانت موضوع دیگری است که دنبال می‌کنیم و ما در تلاش هستیم تا معتاد جدیدی به چرخه اضافه نشود و در طرح یاری‌گران، وزارت آموزش و پرورش نقش کلیدی دارد و ما باید قدرت نه گفتن را به دانش‌آموزان یاد بدهیم؛ درحال حاضر بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالصی ملی صرف مبارزه با مواد مخدر می شود لذا توجه به امر پیشگیری جزء اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.


مؤمنی اظهار کرد: بهترین قانون در اثر مرور زمان نیاز به اصلاح دارد به ویژه در حوزه مواد مخدر اصلاح برخی از قوانین ضروری است و خوشبختانه هر سه قوه اجماع دارند تا قوانین حوزه مواد مخدر اصلاح شود. بسیاری از کارهای ما در کشور نیمه کاره باقی می‌ماند و برای مثال در حوزه معتادان، این افراد ساماندهی می‌‌شوند و بعد از گذر مدتی به جامعه برمی‌گردند که این امر تأثیرگذار نخواهد بود و ما معتقدیم که مدت زمان ۶ماهه نگهداری معتادان در کمپ‌ها مؤثر نخواهد بود و سم‌زدایی به‌طور کامل صورت نخواهد گرفت لذا مدت نگهداری معتادان در کمپ‌ها باید افزایش پیدا کند و این افراد باید حداقل دو سال در مراکز بازپروری نگهداری شوند تا نتایج مثبتی در این زمینه حاصل شود.


وی گفت: ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان باید مورد توجه قرار گیرد، یک قاچاقچی مواد مخدر باید ثابت کنند که اموال وی ناشی از جرم است و نباید این‌طور باشد که پلیس به دنبال اثبات این موضوع باشد.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کشفیات اخیر مواد مخدر نیز اظهار کرد: در پنج ماهه امسال حدود ۴۰۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شد. با اقدامات صورت گرفته، شاهد افزایش گروه‌های منهدم شده، کاهش ۶۷ درصدی شهدا، افزایش ۴۵ درصدی کشته شدن اشرار و افزایش کشف شیشه و دستگیری‌ها بودیم.


انتهای پیام/۴۱۱۰


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته