دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1398 - 12:18
حجت‌الاسلام پناهیان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه:

برخی می‌خواهند با استفاده از انتخابات جامعه را دو قطبی کنند/ شورای نگهبان در انتخابات از مرّ حق کوتاه نیاید

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه گفت: برخی می‌خواهند با سوءاستفاده از انتخابات جامعه را دو قطبی کنند.
کد خبر : 415216
Panahian-MosalaQom-3.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز در دانشگاه تهران که با موضوع «مقدمات شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام» انجام شد، اظهار کرد: مردمان هوشمند نمی‌توانند از ریشه‌یابی قتل اباعبدالله و مظلومیت شدید فرزند پیامبر (ص) بگذرند. پس چقدر خوب است در ذکر مصیبت‌ها وقتی از مصائب سخن گفته می‌شود از ریشه‌های شکل گرفتن این مصیبت‌ها هم سخن به میان بیاید.


وی با بیان اینکه حضرت زینب (س) در کنار گودی قتلگاه به برخی از این ریشه‌ها اشاره کردند، گفت: نباید از کنار این ریشه‌ها به اجمال عبور کرد و باید با تفصیل و دقت آن‌ها را بررسی کرد.


رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با تصریح اینکه امیدواریم زمانی برسد که مردم در عزاداری‌های خود اعتراض را به قاتلان اباعبدالله و حتی به آنان که امام حسین (ع) را یاری نکردند، محدود نکنند و آن را به ریشه‌های شکل‌گیری ریشه‌های واقعه کربلا گسترش دهند.


رئیس حوزه علمیه دارالحکمه گفت: یکی از ریشه‌ها مربوط به زمان پیامبر (ص) بود و جریان نفاقی که در زمان پیامبر (ص) شکل گرفت که سبب نزول سوره منافقین شد. لذا تأمل کنیم چرا هر هفته در نماز جمعه باید سوره منافقین خوانده شود.


وی تصریح کرد: یکی منافقینی که در این سوره به آنان اشاره شده، عبدالله بن اُبی بود که در سخنان خود دو قطبی مهاجرین و انصار را شکل داد.


پناهیان با بیان اینکه اختلاف‌نظر در جامعه اسلامی مایه برکت است، ولی دو قطبی کردن جامعه، ذلیل کردن یک قطب و عزیز کردن قطب دیگر، رفتار منافقانه در جامعه است تأکید کرد: متأسفانه دو قطبی‌سازی در جامعه ما هم سال‌هاست شکل گرفته که البته آن اوایل معنا و مصادیقی داشت و بعدها تغییر پیدا کرد و آن دو قطبی که با یکدیگر دعوا داشتند کنار یکدیگر قرار گرفتند ولی اسم این دو قطبی باقی ماند و این دو قطبی که امروز در جامعه ما جار است یک دو قطبی کاذب است.


وی گفت: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم به تازگی علیه دو قطبی‌سازی صحبت کردند، صحبتی که ما طلبه‌ها هم در محرم علیه آن حرف زدیم. ولی برایم عجیب بود که آقای روحانی می‌توانند در یک سخنرانی هم یک دو قطبی برای انتخابات آینده بسازند و هم علیه دو قطبی صحبت کنند.


پناهیان ادامه داد: رئیس‌جمهور هم دو قطبی در موضوع زن ایجاد کنند و به تبلیغاتچی‌ها گرا بدهند که برای انتخابات آینده روی این دو قطبی‌ها کار کنید در حالی که واقعاً در موضوع زن آن‌چنان دو قطبی وجود ندارد. این عجیب است و از این‌جور اتفاق‌ها در سخنرانی ایشان زیاد دیده می‌شود.


رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با تصریح اینکه حتی خلافت بعد از رسول اکرم (ص) هم با دو قطبی‌سازی تحت تأثیر قرار گرفت تأکید کرد: دو قطبی‌سازی سبب خفقان جامعه می‌شود و دیکتاتوری رسانه‌ای در جامعه ایجاد می‌کند. هر کس می‌خواهد انتقاد کند نگران است که به یک قطب منسوبش کنند.


وی اضافه کرد: دو قطبی‌سازی شایسته‌سالاری را هم از بین می‌برد. چرا که هر کس از هر دو قطب بالا بیاید اگر شایسته‌ هم نباشد یک عده می‌گویند این از قطب ماست و باید از او دفاع کنیم. بسیاری از طرح‌ها در جامعه زمین می‌ماند به دلیل اینکه در دو قطبی نمی‌توان شفاف مسائل را بررسی کرد.


رئیس حوزه علمیه دارالحکمه گفت: برخی که طرفدار شفافیت هستند تا می‌بینند کسی که از قطب مقابل از شفافیت دفاع کرده، علیه شفافیت حرف می‌زنند بنابراین دو قطبی‌سازی مانع پیشرفت و تعالی جامعه می‌شود.


پناهیان با اشاره به سکوت اهل علم در حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اینکه هر انتقادی به توهین تلقی شود و با هر امر به معروف و نهی از منکری برخورد سخت شود از نتایج دو قطبی‌سازی است. لذا اندیشمندان بررسی کنند دیکتاتوری رسانه‌ای که ذیل عملیات دو قطبی‌سازی انجام می‌شود، شوم‌تر است یا دیکتاتوری امثال رضاخان قلدر و آل سعود؟ دو قطبی‌سازی موجب دیکتاتوری روانی می‌شود و خدا لعنت کند کسانی را که به این دو قطبی‌سازی‌ها دامن می‌زنند و منتقدان را متهم و منتسب به یک جناح می‌کنند.


وی افزود: این لعنتی‌ها نمی‌گذارند جامعه جلو برود و فضای نقد و گفتگوی آزاد فراهم شود. البته صهیونیست‌ها این دو قطبی‌سازی را در بسیاری از کشورهای پیشرفته اجرا کردند و همین‌جوری هم این کشورها را اداره می‌کنند. البته در ایران موفق نشدند، اما دعوای دو قطبی را همواره در کشور ما راه می‌اندازند.


رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه در این دو قطبی‌سازی کسانی رشد می‌کند که شایسته نیستند، تصریح کرد: در این دو قطبی‌سازی که بی‌بی‌سی‌چی‌ها با تبعیت از بی‌بی‌سی خبیث دنبال می‌کنند، فرصت جولان پیدا می‌کنند و حقایق پنهان می‌ماند.


پناهیان اضافه کرد: یکی از ریشه‌های قتل اباعبدالله الحسین (ع) در سوره منافقین درباره کسی است که می‌خواست جامعه را دو قطبی کند، بنابراین خوب است سیاستمداران در این باره گفتگو کنند و پرهیز بدهند از دو قطبی‌سازی.


وی با اشاره به انتخابات مجلس گفت: انتخابات مجلس چون مناظره در رسانه ملی ندارد، خیلی پرتنش نیست، ولی به هر حال انتخابات فضایی است که برخی می‌خواهند از آن سوءاستفاده و جامعه را دو قطبی کنند.


رئیس حوزه علمیه دارالحکمه بیان کرد: انتخابات در یک جامعه سالم، انتخاباتی است که کاندیداها حرف‌های خود را بزنند و جذابیت در برنامه‌های خود رأی جمع کنند نه با تخریب دیگر کاندیداها، اگر در یک انتخابات همت بر تخریب کاندیداهای دیگر باشد آن‌هم به صورت دو قطبی‌سازی، این انتخابات نتیجه سالمی نخواهد داشت و مانند دموکراسی غربی می‌شود که مردم به هر فردی رأی می‌دهند صهیونیست‌ها از آن بیرون می‌آیند.


پناهیان تصریح کرد: اگر توانستیم به انتخاباتی برسیم که در آن نامزدهای انتخاباتی با احترام به یکدیگر طرح‌های خود مطرح کردند، موفق خواهیم بود. ما اکنون در حد نماینده مجلس داریم که دنبال آشوب سازی هستند، شورای نگهبان و قوه قضائیه با افرادی که این‌گونه دعوت به آشوب می‌کنند، نباید برخورد قانونی کنند؟


وی گفت: در حد رسانه‌های نزدیک به دولت داریم، خبرهای دروغ می‌زنند تا مملکت را به آتش بکشند، بعد که خبر را زدند و منتقل شد به رسانه‌های دشمن، البته خبر را پاک می‌کنند و از نظر قانونی مشکلی نخواهند داشت. از رئیس‌جمهور انتظار داریم اطرافیان خود را نهی از منکر کنند که از این‌گونه رفتارها بپرهیزند تا آرامش جامعه از بین نرود. آقای روحانی گفتند جامعه باید آرام باشد.


افزود: وقتی یزید کنار سر امام حسین (ع) به توهین مشغول بود باز به دوقطبی‌سازی می‌پردازد. دعوای بنی‌هاشم و بنی‌امیه را مطرح می‌کند و می‌گوید گاهی بنی‌هاشم برنده شده و گاهی نیز بنی‌امیه برنده شده‌اند. این یک روش منسوخ قدیمی است. هر وقت از این روش‌ها فاصله گرفتیم باید برای ظهور قریب‌الوقوع منتظر باشیم.


پناهیان عنوان کرد: در یک روایت داریم که دو ویژگی برای مردم مدینه بر می‌شمارد که این دو ویژگی یکی دیگر از ریشه‌های قتل امام حسین (ع) اند. یکی این که به مسلمین می‌گوید به سوی سخن باطل با سرعت بیشتری می‌روید تا سخن حق. دوم این که فعل قبیح خاسری را می‌بینید ولی چشم‌پوشی می‌کنید و ندیده می‌گیرید. این جامعه به‌جایی می‌رسد که اباعبدالله الحسین (ع) را به قتل می‌رساند. زمان خلافت امیرالمؤمنین ایشان کلام بلندی دارند که یکی دیگر از ریشه‌های قتل امام حسین (ع) است. می‌فرمایند اگر شما باطل را توهین می‌کردید (آن‌قدر محکم با باطل برخورد می‌کردید که سبک می‌شد) و از مرّ حق کوتاه نمی‌آمدید کسانی بر شما مسلط نمی‌شدند که حالا نیاز باشد هزاران کشته بدهید تا بتوانید آن‌ها را کنار بزنید.


رئیس حوزه علمیه دارالحکمه تأکید کرد: من از شورای نگهبان تقاضا می‌کنم که در انتخابات‌ از مرّ حق کوتاه نیاید. شورای نگهبان اگر نتواند وسط انتخابات به یک نامزد انتخاباتی کارت قرمز نشان دهد به مرّ حق عمل نکرده است. مثلاً بگوید شما دروغ گفتید که می‌خواهند در پیاده‌روها دیوار بکشند. یا در مورد پول پخش کردن برخی نامزدها؛ در این شرایط داور باید بلافاصله کارت قرمز نشان دهد. این‌ها قانوناً ممنوع است، ممکن است همان موقع برخی ناراحت شوند اما مردم در دراز مدت از این رفتار تشکر خواهند کرد. داوری را که نمی‌شود حذف کرد.


پناهیان از اندیشمندان گلایه نمی‌کنم که چرا سکوت می‌کنند، گفت: در خفقان رسانه‌ای که امروز به معروفی تبدیل شده که نمی‌شود آن را کرد. از نزدیک با بسیاری از اساتید صحبت می‌کنم می‌گویند نمی‌توانیم حقیقت را بگوییم. شده است مانند خفقان زمان شاه با این تفاوت که امروز از هوچی‌گرها و بی‌بی‌سی‌چی‌ها می‌ترسیم و به من هم می‌گویند حرمت خودت را حفظ کن و با این‌ها درگیر نشو! خودشان به روش بی‌بی‌سی خبیث برای یکی حاشیه درست می‌کنند و بعد از چند ماه می‌گویند فلانی پرحاشیه است! و متأسفانه این روش‌ها را حرفه‌ای می‌دانند. ان‌شاءالله زمان چیرگی حق هم فرامی‌رسد.


وی اضافه کرد: داریم کسانی را که سخن باطل می‌گویند و زمان امام زمان (عج) آن‌ها را اعدام می‌کنند. آزادی بیان در آن موقع وجود خواهد داشت اما بیان بیمارگونه را هم مردم می‌فهمند. امام زمان (عج) نیز طبق روایات دستور اعدام افراد را می‌دهند. مردم هم در آن موقع می‌دانند که این حرف‌ها نامش غرض‌ورزی است و نمی‌گویند نشانه عدم آزادی بیان است.


پناهیان افزود: خیانت سرداران امام حسن مجتبی (ع) به بهانه صلح و آرامش که موجب شدند صلح به امام حسن (ع) تحمیل شود، یکی دیگر از مقدمات قتل امام حسین (ع) بود. قبل از آن اشعث با سخنان فریبنده‌ای، صلح و مذاکره را به علی (ع) تحمیل کرد. ابوموسی اشعری نیز در سستی‌اش با معاویه موجب شد امیرالمؤمنین (ع) او را لعنت کند. با این که در قلمروی حکومت خودشان بودند. آتش کوتاه آمدن در مقابل دشمن و مذاکره با دشمن را اشعث در دل جامعه انداخت و بعد ابوموسی اشعری آن مذاکره احمقانه را انجام داد که این‌ها همه مقدمات قتل اباعبدالله الحسین (ع) است.


وی تصریح کرد: امام حسین (ع) سخنانی در منا دارند و در آن جا به اصحابشان فرمودند صحابه و تابعین را جمع کنید. در آن سخنرانی حضرت فرمودند درباره نهی خدا از علمای یهود عبرت بگیرید که دیگران را از قول بد و سخن گناه‌آلود نهی نکردند. اگر به این نهی امام حسین (ع) توجه شده بود کربلا بر پا نمی‌شد و امام حسین (ع) قطعه‌قطعه نمی‌شد. از سکوت علما نهی کردند و فرمودند مردم به شما احترام می‌گذارند چرا این احترامتان را خرج نمی‌کنید؟ مگر نمی‌بینید به فقرا و ضعفا چقدر دارد ظلم می‌شود؟


پناهیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات قابل تأمل این است که حضرت زینب (س) فریاد زدند: عمر سعد تو شاهدی و می‌بینی که دارند فرزند پیامبر را می‌شکند؟ یعنی حضرت زینب (س) نمی‌دانند عمر سعد فرمانده سپاه دشمن است؟ می‌دانند اما دارند اعلام می‌کنند کسانی حسین (ع) را کشتند که ما به آن‌ها چشم یاری داشتیم. ان شا الله خداوند جامعه ما را حسینی‌تر و عزاداری‌های ما را عمیق‌تر قرار دهد.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
تک قطبی
Sweden
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
۰
حالا دیگه برای ازمیدان بیرون کردن«رقیب»،فتنه وفتنه گران ،ساکتین فتنه،«مستعمل »شده،چماق جدیدی تراشیدند«2قطبی»!
قالیشویی ادیب